شنبه بیست و دوم تیر 1398 

جلسه دفاعیه گزارش پروژه

برگزاری دفاعیه گزارش ارزیابی ذخایر و تعیین الگوی پراکنش گونه های خیار دریایی در آبهای ساحلی استان سیستان و بلوچستان برگزار شد.
اخبار مهم سایت | بازدید: 1482 مرتبه | 0 نظر
  به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دفاعیه گزارش پروژه ارزیابی ذخایر و تعیین الگوی پراکنش گونه های خیار دریایی در آبهای ساحلی استان سیستان و بلوچستان با مجری گری آقای تیمور امین راد در سالن جلسات موسسه برگزار شد و اهم نتایج آن که  با هدف شناسایی و تعیین ذخایر قابل برداشت گونه های با ارزش  اقتصادی تدوین گردیده  به شرح ذیل می باشد.
•در مطالعه حاضر شناسایی گونه های خیار دریایی با استفاده از روش ریخت شناسی و استخراج استخوانچه های پوستی به کمک روش های هضمی انجام گردیده که طی آن 20 گونه  مختلف از خیارهای دریایی در ترانسکت های مطالعاتی مشاهده و ثبت گردیده است. از این تعداد 12 گونه متعلق به خانواده HOLOTHURIDA، سه گونه  متعلق به خانواده STICHOPUTIDAE، یک گونه متعلق به خانواده COCOMORIDAE   و دو گونه ناشناس می باشد.
•تنها دو گونه تجاری قابل برداشت در ترانسکت های بررسی شده مشخص گردیده است که گونه غالب از بین این دو گونه ، گونه Holothuria leucospilota   از خانواده Holothuridae  با میانگین طولی 47 سانتی متر و میانگین وزنی 300 گرم وگونه دوم Stichopus varigatus   از خانواده Stichoputidae  (خیارهای دریایی این خانواده تنها در ترانسکت های مطالعاتی خلیج چابهار مشاهده گردیده) با میانگین طولی 45 سانتی متر و میانگین وزنی 850  گرم بود.
•زی توده کل خیار دریایی در سه منطقه مورد برسی برآورد شد و79 درصد از کل خیارهای ارزیابی شده مربوط به گونه Holothuria leucospilota ، شش درصد متعلق به خانواده Stichopus varigatus و پانزده درصد متعلق به سایر گونه ها می باشد. 
•در این نشست به  تبادل نظر در خصوص روش کار و اهم نتایج آن پرداخته شد و مقرر گردید با توجه به اهمیت و نقش زیستی این آبزی در پالایش محیط ، در  تدوین سند تکمیلی آتی،  برخی پارامترهای بیولوژیکی و اکولوژیکی نیز لحاظ شود تا بتوان با مطالعات تکمیلی  نسبت به برداشت منطقی و پایدار از این ذخایر تصمیمات لازم اتخاذ شود.  
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code