شنبه شانزدهم آذر 1398 

نشست ارائه دیدگاه های تخصصی اعضای هیات علمی جذب جدید

اعضای هیات علمی جدید به همراه ریاست و مدیران موسسه، معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و معاون پارک علمی و فناوری استان گیلان، به منظور ارائه دیدگاه های متقابل در محل سالن جلسات موسسه دور هم جمع شدند
اخبار مهم سایت | بازدید: 1554 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر محمود بهمنی در نشست ارائه دیدگاه های تخصصی اعضای هیات علمی جذب جدید، با تبریک روز دانشجو گفت: کسی که راه تحقیق را در زندگی خود انتخاب می کند، به عبارتی تا پایان عمر دانشجو بوده و روز به روز با علوم جدیدتری آشنا می شود.
دکتر بهمنی افزود: بنابراین بدون شک، اعضای هیات علمی جدید نیز فرصت را غنیمت شمرده و از تجربیات افراد قدیمی تر در مجموعه استفاده خواهند کرد. این هم افزایی در نهایت می تواند توسعه تحقیقات حوزه شیلات را در سطح ملی رقم بزند.
به گفته وی، عرصه تحقیقات در علوم شیلاتی، بسیار متفاوت از عرصه های دیگر پژوهشی است؛ زیرا محققان ما با موجوداتی سر و کار دارند که حیاتشان به آب بستگی داشته و دسترسی به آنها دشواری های خاص خود را دارد. ضمن اینکه در مواردی مانند نمونه گیری به ویژه در حوزه ذخایر، این سختی ها دوچندان می شود.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، معتقد است که مدیریت صحیح در هدایت موسسه، به پارامترها و متغیرهای بسیاری وابسته است. اما آنچه که بیش از همه خودنمایی می کند، چگونگی تولید دانش و نحوه به کارگیری عملی آن خواهد بود. چراکه تحقیق بدون نتیجه و به عبارتی کتابخانه ای، دردی را دوا نمی کند. ضمن اینکه نتایج پژوهش های کاربردی باید بدون تاخیر به بهره برداران منتقل شود.
وی ادامه داد: از این رو ارتباط بین محقق و بهره بردار بسیار ضروری است و باید محققان بتوانند با استفاده از تکنیک های ارتباطی و ترویج، نه تنها در تغییر آگاهی و نگرش، بلکه در تغییر رفتار بهره بردار نیز اثرگذار باشند.
در ادامه معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، با بیان اینکه موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، یکی از موسسات پیشرو و موفق در امر تحقیق و ترویج بوده، عنوان کرد: به دلیل نزدیکی فعالیت های حوزه تحقیقات شیلات با بخش اجرا، محققان این عرصه به خوبی توانسته اند ارتباط خود را با مدیران شیلات حفظ کرده و با روحیه همکاری، موانع را از پیش رو بردارند.
دکتر کامبیز بازرگان، معتقد است که تصمیم گیری های مدیریتی در سازمان شیلات ایران، به شدت متاثر از نتایج تحقیقاتی پژوهشگران عرصه شیلات است. به عبارتی آنها با توجه به همین نتایج است که در مورد آغاز و پایان فصول صید در انواع آبزیان، سیاست گذاری می کنند. بنابراین رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، باید در مقابل هرگونه خطای احتمالی در گزارش های تحقیقاتی، پاسخگو باشد.
دکتر بازرگان اضافه کرد: مفصل بندی کلان بدنه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به گونه ای است که اگرچه موسسات زیرمجموعه به صورت مجزا اهداف ویژه ای را دنبال می کنند، اما این بخش ها چندان هم غیرمرتبط با هم نیستند و ارتباط آنها در پروژه های مشترکی که با هم پیش می برند، مصداق پیدا می کند. به عنوان مثال، استفاده از جلبک به عنوان مکمل خوراک دامی یا تولید غذای گیاهی برای آبزیان از این دست مسائل به شمار می رود که در مجموع، به ابر هدفی ختم می شود به نام امنیت غذایی.
این مقام مسئول، مهمترین وظایف و مسئولیت های موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور را در چهار بخش اصلی معرفی و عنوان کرد: دسته نخست، مواردی مانند شناسایی گونه های آبزیان، پایش گونه ها، اثرات متقابل انسانی و غیرانسانی بر اکولوژی آب ها و... را شامل می شود که در گروه اکولوژی منابع آبی قرار می گیرد. مدیریت بهره برداری از ذخایر آبزیان، دومین دسته ای است که خود، زیربخش هایی مانند تکثیر و پرورش، اجتماعی، اقتصادی، بهداشت و بیماری ها، تعیین زمان صید و تولید فرآورده های نوین از آبزیان را در بر می گیرد.
دکتر بازرگان، افزود: حفاظت و بازسازی ذخایر ژنتیکی و نیز اصلاح نژاد دو دسته دیگری است که محققان ما باید با جدیت بیشتری پروژه های مربوط به آن را پیگیری کنند.
وی، ضمن تاکید بر تقاضامحور بودن پژوهش ها بیان کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط کنونی کشور، مهمترین مسئله در امر پژوهش، توجه به نیاز مخاطب یا همان بهره برداران است. زیرا تا وقتی این تحقیقات برای مزرعه داران عملی نباشد، کاری از پیش نخواهد رفت.
در ادامه، مهندس تکریمی، معاون پارک علمی و فناوری استان گیلان، در ارتباط با چگونگی تشکیل استارتاپ ها و تعمیم آن در حوزه سرمایه گذاری شیلاتی، گزارش مبسوطی را ارائه کرد.
گفتنی است دکتر بهمنی در ارتباط با واکاوی نتیجه گرایی در پژوهش و نیز مفهوم مدیریت عملکرد در پژوهش (بایدها راهبردها در کشور)، مهندس تکریمی در خصوص پژوهش های کاربردی با رویکرد استارتاپی، دکتر حافظیه، معاون پژوهش و فناوری موسسه معرفی برنامه ها، استراتژی ها و دستاوردهای موسسه و دکتر حسین زاده، معاون ترویج و انتقال یافته های علمی موسسه در ارتباط با طبقه بندی فناوری ها (mrl، trl) سخنرانی داشته و مسائل مختلف تحقیقی و پژوهشی را برای اعضای جدید هیات علمی تبیین کردند. در پایان، اعضای هیات علمی جذب جدید، نظرات و پیشنهادات خود را با ریاست و معاونان موسسه در میان گذاشته و در مورد مهمترین مسائل موجود در پژوهشکده ها و مراکز به بحث و تبادل نظر پرداختند.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code