به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، بر اساس ابلاغیه ریاست جمهوری در ماه گذشته مبنی بر اعلام لیست کالاها و نهاده‌های وارداتی اولویت دار به تمام وزارتخانه‌های کشور، پیگیری این موضوع در وزارت جهاد کشاورزی به دکتر خاوازی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی واگذار شد. جلسه هماهنگی و تصمیم‌گیری برای تعیین نهاده‌های مورد نیاز جهت واردات در بخش شیلات و آبزیان مورخ 12 بهمن 98 در سالن جلسات موسسه با حضور مدیران سازمان شیلات و نمایندگان سازمان دامپزشکی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و مدیران موسسه برگزار شد. در این جلسه دکتر محمود بهمنی با اشاره به هفت موضوع اولویت‌دار در عرصه شیلات، گفت: یکی از مهمترین نیازهای وارداتی در بخش آبزیان، تخم چشم زده ماهی قزل آلای رنگین کمان است که البته دو مرکز در شمال و غرب کشور را جهت تولید تخم چشم زده سالم و اصلاح نژاد شده این ماهی برای این منظور در نظر گرفته ایم. امید می‌رود تا ۱۰ سال آینده در صورت تامین اعتبارات لازم، بخش اعظم این وابستگی را کاهش دهیم. رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، افزود: قطع وابستگی به واردات خوراک آبزیان که برای تغذیه مرحله لاروی به اوج خود می رسد، نیاز به تامین اعتبار جهت ارائه فرمولاسیون غذای اختصاصی با توجه به منابع داخلی دارد؛ همچنین بسته اقتصاد مقاومتی برای استفاده از ضایعات و زائدات صید ضمنی و دور ریز از جمله فانوس ماهیان برای دوره چهار ساله باید ارائه شود که نیاز داخلی را تامین کند. به گفته وی، مبحث مکانیزاسیون که راهکاری اساسی برای افزایش بهره‌وری است از دیگر مباحث مهم تلقی می‌شود و در این راستا با شرایط حال حاضر موجود در کشور می‌توان از ظرفیت‌های داخلی جهت مکانیزه کردن سایت های پرورشی بهره برد. دکتر بهمنی بیان کرد: پرورش گونه‌های بومی مانند ماهی سوکلا و ماهی صبیتی به جای ماهی قزل آلا، ماهی سی باس و ماهی سی بریم راهکاری است که می تواند مشکلات بسیاری را در صنعت پرورش ماهی در قفس حل کند. حتی می توان یکی از مراکز تابعه این موسسه را که مستعد پیگیری این مبحث است، برای آن در نظر گرفت.
تولید فرآورده های بیولوژیک، تولید مولدین عاری از بیماری میگو و تولید ماهیان زینتی، موضوعات مهم دیگری بود که دکتر بهمنی به آنها اشاره کرد.
در ادامه مهندس محبی، معاون صید و امور صیادان سازمان شیلات ایران با بیان اینکه بسیاری از شناورهای موجود نیاز به بازسازی دارند، گفت: بهره برداران باید جهت استفاده از تولیدات داخلی به ویژه شناورها اطمینان حاصل کرده و از کیفیت و زمان تحویل آن به خریدار مطمئن باشند. وی افزود: در حال حاضر به خاطر کیفیت پایین و تاخیر در زمان تحویل شناور و تورهای صیادی بهره‌برداران و اجناس چینی روی آورده و آنها را ترجیح می دهند. بنابراین باید برای خودکفایی ها به مسائلی مانند قیمت و کیفیت نیز توجه کرد.
دکتر گلشاهی، مدیرکل دفتر بهبود، کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران نیز در این جلسه گفت: اگر چه بخشی از واردات مانند تخم چشم زده یا بچه ماهی تا حدودی قابل پیش‌بینی بوده و می‌توان بر اساس آن برنامه‌ریزی برای شمارش معکوس جهت قطع وابستگی را انجام داد، اما برخی تجهیزات هستند که در زیر مجموعه ردیف‌های تعرفه های کلی قرار می گیرند، مانند تجهیزات مربوط به قفس. در حالی که شاید برخی از آنها در داخل تولید شود و نیازی به واردات آنها نیست. وی عنوان کرد: برخی کارخانجات نیز ممکن است برای تولید یک محصول سفارشی نیاز به واردات نوعی دستگاه پیدا کنند که ردیف تعرفه ای برای آن تعریف نشده است. دکتر گلشاهی بیان کرد: حتی برخی موارد وجود دارد که در صورت توسعه بیشتر نیاز به واردات پیدا می کنند یا حتی در ماهی زینتی نیاز داریم که گونه ای را وارد کرده و پس از تکمیل زنجیره صادراتی، دوباره آن را به کشورهای دیگر ارسال کنیم. بنابراین نباید جلوی واردات آنها را گرفت. وی تاکید کرد: وجود این گونه مسائل در بخش تجارت موانعی را در تعیین اولویت ها به وجود می آورد که لازم است آنها را حل کرد. 
همچنین دکتر صفری، رئیس گروه نظارت بر کارخانجات دارویی سازمان دامپزشکی کشور، با اشاره به اینکه میزان قابل توجهی از داروها و واکسن های مورد نیاز دام و طیور در داخل کشور تولید می شود، گفت: بهترین راه قطع وابستگی، افزایش کیفیت مواد بیولوژیک تولید شده در داخل است. در این زمینه از آنجا که سازمان دامپزشکی کشور در مقابل بهداشت عمومی مردم مسئول است، رونق تولید و کیفیت را بیش از پیش مدنظر دارد. 
در ادامه دکتر نیکویی، مدیرکل دفتر امور اقتصادی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، گفت: باید برای سنجش یک محصول از لحاظ قابلیت تولید در داخل یا نیاز به واردات، موارد مختلفی را بسنجیم. وی ادامه داد: مواردی از قبیل صرفه اقتصادی، امکان تامین منابع، برخورداری از دانش فنی تولید آن در داخل، میزان سرمایه در گردش آن، تشخیص شرکت‌های خصوصی و واحدهای اجرایی مرتبط و موانع موجود از جمله مواردی هستند که اولویت‌های تولید داخلی یا واردات را تعیین می کنند. به گفته دکتر نیکویی، پس از تشکیل ستاد برای تعیین اولویت های وارداتی نهاده‌های کشاورزی، کارگروه تخصصی در ارتباط با شیلات و آبزیان تشکیل شده و چهار گام برای ظرفیت شناسی و برنامه‌ریزی آن ضروری است.
در ادامه دکتر محسنی، معاون موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر از برنامه ها و منابع موجود برای تولید گوشت و خاویار سخن گفت و ضعف اصلی صنعت خاویار را در تهیه غذای لاروی دانست.
همچنین مهندس قربان پور، نماینده دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، اذعان کرد: وزارتخانه برای هر گونه همکاری در این زمینه با سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و نیز موسسات تابعه آن آماده است.
گفتنی است در این نشست دکتر اسحاقی رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، دکتر علیپور مدیرکل دفتر امور فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، معاونان و مدیران موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و برخی از مدیران سازمان شیلات ایران نیز حضور داشتند.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code