دوشنبه بیست و هشتم بهمن 1398 

پیآمدهای تغییر اقلیم بر سلامت

انتشار آخرین گزارش جهانی پیآمدهای تغییر اقلیم بر سلامت با همکاری اعضاء هیئت علمی ستاد موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور
اخبار مهم سایت | بازدید: 1148 مرتبه | 0 نظر
به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، جدیدترین گزارش جهانی تغییر اقلیم و سلامت در سال 2019 با همکاری دکتر فریدون عوفی و دکتر مهناز ربانی ها از اعضاء هیئت علمی ستاد موسسه در آخرین شماره نشریهThe Lancet  با ضریب تاثیر 59/1  به عنوان سومین نشریه بین المللی جهان منتشر گردید.
آخرین گزارش بین المللی در مورد پیآمدهای تغییر اقلیم بر سلامت با مشارکت اعضاء هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و با همکاری 60 نفر از صاحب نظران و پژوهشگران علوم زیستی، پزشکی و انسانی در 33 موسسه پژوهشی و مرکز دانشگاهی از بیست کشور جهان، در نشریه  The Lancet  با ضریب تاثیر 59/1  به عنوان سومین نشریه بین المللی جهان، در نوامبر 2019 منتشر گردید. به همین مناسبت طی مراسمی در قالب نشست تخصصی- خبری (Lunch Event) هماهنگ شده توسط کمیسیون LANCET  و بصورت موازی با سایر کشور ها از جمله ایران، انگلستان، استرالیا، فرانسه، برزیل، آمریکا، چین، کانادا، آلمان، ایرلند، پرتغال، آفریقای جنوبی، پرو، اسپانیا و سوئد رونمایی گردید. این رویداد بزرگ علمی در ایران، با حضور اعضاء ایرانی کمیسیون بین المللی تغییر اقلیم و سلامت و جمع کثیری از مسئولین، اعضاء هیئت علمی و پژوهشگران  داخل و خارج از کشور (از طریق ویدئو کنفرانس) و همچنین اصحاب رسانه و خبر نگاران در مرکز تحقیقات طب پیشگیری و سلامت جمعیت - دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار گردید.
این گزارش یک تحلیل جامع سالانه است که تغییرات 40 شاخص مرتبط با اثرات تغییر اقلیم بر سلامت را بررسی می کند و نشان می دهد که برای رسیدن به اهداف توافق پاریس (2015) و  چارچوب پیمان‌نامه تغییر اقلیم سازمان ملل در (UNFCCC) ، چه اقداماتی باید انجام شود. در این گزارش تاکید شده است "شمارش معکوس تاثیرات تغییر اقلیم در حال وقوع می باشد و آثار نامطلوب زیادی نیز بر سلامت افراد خواهد داشت. بطوریکه در صورت عدم ارائه راهکار های اجرایی و مدیریتی،  گرم شدن زمین باعث تغییرات فاجعه آمیزی در طول عمر و کیفیت زندگی کودکانی می شود که امروزه متولد می شوند."
دکتر فریدون عوفی و دکتر مهناز ربانی ها از ستاد موسسه به همراه دکتر میثم طباطبایی (پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی) و دکتر مازیار مرادی (دانشگاه علوم پزشکی) به عنوان اعضاء ایرانی کمیسیون بین المللی تغییر اقلیم و سلامت برای اولین بار در سال 2017 در سطح جهان شاخص های دریایی را با هدف انجام مطالعات و پژوهش های پایش پیامد های ناشی از تغییر اقلیم در برنامه های امنیت غذایی و سلامت جامعه ارائه نمودند که دستاورد ارزشمند و نظریات جدید محققین ایرانی در گروه شاخص امنیت غذایی و سوء تغذیه با عنوان تولیدات اولیه دریایی  (Marine Primary Production) به عنوان شاخص جدید تایید و در سطح بین المللی معرفی گردید که تا سال 2030 برنامه ریزی گردیده است.  
گزارش 2019 تغییر اقلیم و سلامت به عنوان سومین مقاله متوالی با مشارکت اعضاء ایرانی کمیسیون می باشد که با محوریت زیر منتشر گردید:
The 2019 report of the Lancet Countdown on health and climate change: ensuring that the health of a child born today is not defined by a changing climate (Vol. 394, Issue 10211, P1836-1878, Nov.16, 2019)
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code