به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، رویداد نانو فناوری سلامت، شیلات نوین و ارزش افزوده، در قالب هکتون در دانشگاه علوم پزشکی ایران در حالی برگزار می شود که دکتر بهمنی، رئیس موسسه در این رویداد به سخنرانی پرداخت و مسائل مهم حوزه تحقیقات شیلات و دستاوردهای اثربخش محققان این عرصه را معرفی کرد.
دکتر محمود بهمنی، با اشاره به اینکه حوزه تحقیقات در علوم شیلاتی، تاثیر قابل توجهی در افزایش سلامت جامعه دارد، گفت: یکی از ماموریت های اصلی موسسه، توسعه زیر بخش های شیلات است که هدف نهایی آن ارتقای سلامت جامعه خواهد بود.
وی افزود: متاسفانه سرانه مصرف آبزیان در کشور حدود ۱۲.۱ کیلوگرم در سال است که این مقدار نگران کننده به نظر می‌رسد. به همین خاطر تلاش بر این است که عدد مذکور با هدف ارتقای سلامت جامعه، افزایش یابد.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، ادامه داد: دستاوردهای محققان موسسه که سابقه ای ۱۰۰ ساله دارد، عرصه های مختلفی را شامل می‌شود که دستیابی به دانش فنی تولید اسیدهای چرب امگا ۳ از روغن کیلکا، تولید ژلاتین از پوست ماهیان خاویاری، تولید کیتین و کیتوزان از پوسته میگو و پروبیوتیک میگو از دستاوردهای قابل توجه در عرصه‌های صنایع تبدیلی به شمار می رود.
معرفی فناوری‌های مربوط به جلبک و گیاهان آبزی، استخراج رنگدانه ها، انواع پروتئین ها و ترکیبات مختلف با منشأ دریایی از دیگر مواردی بود که دکتر بهمنی به آنها اشاره کرد.
وی تولید نانو دارو های دریایی در منطقه چابهار، نانو نگهدارنده های مواد و محصولات شیلاتی و کاربرد آنها در صنایع، نانو واکسن‌های قابل تولید در منطقه چابهار با تاکید بر آبزیان و نانو هورمون ها و... را به عنوان مهمترین پیشنهادات در حوزه مشترک نانو و آبزیان دانست.
در این رویداد دکتر پورنیک، دبیر اجرایی نانو فناوری سلامت، شیلات نوین و ارزش افزوده، گفت: این رویداد، رخدادی در حوزه کارآفرینی است که نخستین جرقه های اجرایی شدن آن در بازدید از منطقه چابهار شکل گرفت. بنابراین دانشگاه علوم پزشکی ایران تصمیم گرفت در حوزه خلق ثروت و ارزش، گامهای موثری بردارد که یکی از آنها روی داد هکتون است.
وی افزود: هک، نشان‌دهنده تلاش مستمر است تا مشکلات موجود در یک حوزه را تا جایی که می تواند حل کند و این رویداد در حوزه شیلات و اتصال آن با حوزه نانو برگزار می شود. البته در خلال آن از مشورت و راهنمایی های افراد مختلف با تخصص های گوناگون بهره‌مند خواهیم شد.
دکتر مهروی، مدیر توسعه فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران و دبیر علمی نانو هک، هدف از این رویداد را ایجاد ارزش افزوده برای نانو، سلامت و شیلات دانست و از همکاری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور جهت برگزاری این رویداد تقدیر کرد.
گفتنی است این رویداد از امروز ۳۰ بهمن ماه آغاز و تا ۳ اسفند ماه به مدت چهار روز ادامه داشته و با برگزاری دوره های آموزشی با عناوین کار تیمی و مدیریت تیم، ایده تا بازار، آموزش سیار، پارت آموزشی نانو و پارت آموزشی دیجیتال، پذیرایی شرکت‌کنندگان و ایده پردازان خواهد بود.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code