برای تحقق عملی جهش تولید و دستیابی به آنچه که هدف شعار سال است، مقوله اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، لازم و ضروری به نظر می‌رسد؛ چرا که بدون خبررسانی، بسیاری از پتانسیل های موجود در اقتصاد، سیاست، اجتماع و به ویژه فرهنگ، مغفول مانده و تنها چیزی که از این بسته بندی بیرون می آید، شاید رشد نامتوازن و بدترکیبی باشد که قطعات آن، نشان از وصله های ناجور دارد. اما باید از رشد گذشت و به توسعه رسید. توسعه در تمام جوانب و به صورت متعادل و موزون؛ آن هم توسعه ای که فرهنگ بهره برداری پایدار از منابع را به یدک می‌کشد. بنابراین نباید نقش اطلاع‌رسانی و تاثیرگذاری مثبت بر افکار عمومی را نادیده گرفت. تنویر افکار جامعه و آشنایی افراد تأثیرگذار و غیر تأثیرگذار در حوزه ای خاص، با آنچه که در واقع وجود دارد و آنچه که باید باشد، دایره ای است که روابط عمومی ها نقشی مرکزی در آن داشته و رسانه‌ها نیز حول این مراکز در چرخش هستند. به همین دلیل وقتی صحبت از جهش تولید می‌شود باید این جهش در اطلاع‌رسانی نیز اتفاق بیفتد و اخبار فعالیت‌های انجام شده در هر مجموعه‌ای از طریق روابط عمومی ها در رسانه‌ها منتشر شود. همین موج مثبتی که ایجاد می شود، خود به خود موج های بیشتری را تحریک می‌کند و تشدید به وجود آمده انتظار جامعه از سازمان ها، موسسات و نهادها (دولتی یا غیردولتی) را بالا می برد. این همپوشانی، تولیدکنندگان، محققان و تمام کسانی را که در امر تولید به نوعی دخیل هستند به حرکت وامی دارد و آنها را برای همسو شدن با این امواج آماده می‌کند.
روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور نیز در همین راستا سعی دارد با توان مضاعف نسبت به سال گذشته، سیاست‌های خود را به گونه‌ای تنظیم کند که مصداق بارز جهش تولید باشد. در همین راستا این روابط عمومی علاوه بر اطلاع‌رسانی به موقع اخبار و رویدادهای داخلی موسسه، برنامه ها و پروژه های تدوین شده بخش های داخلی برای عملی ساختن شعار امسال را به صورت جداگانه در قالب خبر، گزارش، یادداشت، مصاحبه، اینفوگرافیک و غیره از طریق خبرگزاری های مختلف به سمع و نظر عموم جامعه می‌رساند. 
صدور پیام های روزآمد در رویدادهای مهم و مرتبط با فعالیت‌های موسسه، انتشار یادداشت های علمی از بخش‌های های گوناگون در مجلات معتبر از زبان کارشناسان ستاد، مراکز و پژوهشکده‌ها، تهیه کلیپ و موشن گرافیک از مگاپروژه های تاثیرگذار و اثربخش و نیز برنامه‌ریزی برای ارتباط گسترده تر و تخصصی تر با سازمان‌های مرتبطی مانند شیلات ایران و دامپزشکی کشور از مهمترین اقداماتی است که در سال جاری برای روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تدارک دیده شده است.
گذشته از اینها در اقدامی کم نظیر، انتشار پادکست صوتی و مصاحبه با معاونت ها و روسای بخش‌های مختلف موسسه، مراکز و پژوهشکده ها، در ارتباط با برنامه های جهش تولید در عرصه تحقیقات آبزیان، نمونه دیگری از تلاش همکاران روابط عمومی در امر اطلاع‌رسانی است. این پادکست ها قرار است هر هفته به یک موضوع خاص مرتبط با جهش تولید در پژوهش شیلات پرداخته و عموم مخاطبان سایت موسسه را با چگونگی اجرای آنها آشنا کند.
امید است که این اقدامات در کنار سیاست ها و اهدافی که موسسه برای عملی ساختن شعار جهش تولید در پیش گرفته است، گامی موثر و جریان ساز در حوزه آگاهی بخشی باشد. البته شکی نیست که در این راه بهره مندی از ارتباطات سازنده با رسانه های کشور (اعم از آنلاین، مکتوب، تصویری و صوتی) باید سرلوح تمام اقدامات قرار بگیرد.
مسطوره دوستدار
رئیس اداره روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور

انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code