به گزارش موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عقیل دشتیان نسب رئیس پژوهشکده میگوی کشور مستقر در بوشهر یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت پرورش میگو را بیماری‌ها عنوان کرد و افزود: در این میان، مهم‌ترین بیماری که بیشترین اثر را بر میگوی پرورشی دارد، بیماری ویروسی لکه سفید است.
او ادامه داد: این بیماری از سال ۱۹۹۲ گریبان‌گیر صنعت پرورش میگو شده است و تا کنون چندین میلیارد دلار به این صنعت در دنیا خسارت وارد کرده است. البته همچنان سالانه بخشی از تولید به علت این بیماری از بین می‌رود.
رئیس پژوهشکده میگوی کشور مستقر در بوشهر بیان کرد: در کشور ما نیز بیماری لکه سفید خسارت‌های فراوانی به استان‌های میگو پرور یعنی بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، گلستان و هرمزگان وارد کرده است.
کیت‌های وارداتی و مشکلات تهیه آنها
دشتیان نسب افزود: با توجه به اینکه امکان واکسیناسیون میگو‌ها علیه این بیماری وجود ندارد، تشخیص سریع و به موقع بیماری به ویژه در مراکز تکثیر و حذف بچه میگو‌های آلوده مهم‌ترین روش پیشگیری از شیوع آن است.
او، با اشاره به اینکه برای تشخیص سریع آلودگی، از کیت‌های تشخیص مولکولی (پی سی آر) ستفاده می‌شود، گفت: با توجه به نبود کیت‌های داخلی، همه مراکز آزمایشگاهی آبزیان مجبورند کیت‌های وارداتی استفاده کنند که به علت تحریم‌ها، افزون بر خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور، ورود این کیت‌ها با مشکلات فراوانی رو به روست.
رئیس پژوهشکده میگوی کشور ادامه داد: امسال به علت افزایش قیمت ارز، بروز بیماری کرونا و تعطیلی بیشتر پروازها، این مشکلات بیشتر هم شده است.
تهیه هر کیت ۴۰ میلیون تومان آب می‌خورد
دشتیان نسب با بیان اینکه هر کیت آزمایشگاهی ۴۰ میلیون تومان به دست آزمایشگاه می‌رسد، افزود: این گرانی عاملی برای کاهش آزمون‌های تشخیصی و در نهایت تشخیص ندادن دقیق و سریع بیماری خواهد شد که این موضوع ممکن است باعث بروز بیماری لکه سفید مزارع میگوی کشور و خسارت اقتصادی و اجتماعی مجدد به پرورش دهندگان شود.
او ادامه داد: در شرایط کنونی پست لارو میگو یک بار زمانی که ۵ یا ۶ روزه هستند از نظر آلودگی بررسی می‌شوند.
طراحی کیت داخلی با هزینه کمتر و اطمینان بیشتر
رئیس پژوهشکده میگوی کشور با اشاره به ساخت کیت‌های آزمایشگاهی به دست محققان این پژوهشکده، بیان کرد: پژوهشگران از پارسال طراحی و ساخت کیت‌های آزمایشگاهی را آغاز کرده‌اند که ۸۰ درصد عملیات اجرایی آن انجام گرفته و انتظار است تا پایان سال بتوانیم دانش فنی آن را برای تولید انبوه در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.
دشتیان نسب تاکید کرد: کیتی که در دست ساخت است علاوه بر توان تشخیص بالا می‌تواند هزینه هر آزمایش را تا ۸۰ درصد کاهش دهد و با تولید انبوه کیت در داخل، پرورش دهنده با هزینه کمتر و اطمینان بیشتر می‌تواند به پست لارو (بچه میگو) سالم به عنوان یکی از ارکان اصلی صنعت پرورش میگو دست یابد.
استان بوشهر نخستین تولید کننده میگوی پرورشی در کشور است و بیش از ۴۰ درصد میگوی پرورشی کشور در این استان تولید می‌شود.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code