ماهی کفال خاکستری در گروه ماهیان مهاجر کرانه‌ای قرار داشته و پراکنش جغرافیایی وسیعی دارد به طوری که در خلیج ها،خوریات ، مصب رودخانه‌های آب شیرین و لب شور نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری زندگی می کند.
ماهی کفال خاکستری با قابلیت تحمل دامنه وسیع شوری و درجه حرارت آب، رفتار تغذیه‌ای پوسیده خواری، ضریب رشد مناسب، ضریب تبدیل غذایی مناسب و بازارپسندی عالی در حال حاضر به عنوان یکی از گونه‌های مطرح پرورشی در سطح جهان محسوب می گردد. همچنین کاندیدای مناسبی برای توسعه آبزی پروری در زمین‌های شور و لم یزرع ساحلی و مناطق بیابانی داخلی کشور با استفاده از آب های شور سطحی، آب های نامتعارف و زیرزمینی مطرح می باشد. رفتار تغذیه این گونه باعث شده که به طور موفقیت آمیزی در استخر های آب شیرین و شور به صورت تک گونه ای یا توأم با سایر گونه های ماهی و میگو پرورش داده شود.
رفتار این ماهی در طبیعت بسیار هوشمندانه بوده به طوری که به ندرت با ابزار صید انتظاری، صید می شود. به همین دلیل در سبد صید صیادان منطقه جایگاه به خصوصی ندارد. آمار صید این ماهی به همراه کلیه خانواده کفال ماهیان، در منطقه دریای عمان به رقم قابل توجهی در مقایسه با سایر کفال ماهیان نمی رسد، همچنین به دلیل رفتار شناگری سریع، جزء ماهیان وحشی محسوب می‌شود که امکان صید مولدین آن و انتقال زنده این ماهی بسیار دشوار است. در حال حاضر بیشتر بچه ماهی های مورد نیاز عملیات پرورش ماهی کفال به خصوص در مناطق شرقی و جنوبی مدیترانه، عربستان و حوزه خلیج فارس و کشورهای جنوب شرق آسیا از طبیعت جمع آوری می گردد. در کشور ما نیز تلاش برای صید از مردادماه سال ۸۷ تا اسفندماه سال ۸۸ ادامه داشت که حاصل آن اهلی سازی و انتقال ۷۵ عدد پیش مولد با میانگین وزنی بالای ۸۰۰ گرم به مرکز تحقیقات شیلات استان گلستان - ایستگاه گمیشان به منظور تکثیر این ماهی بود. نتایج صید نشان داد که از نیمه شهریور ماه تا نیمه دی‌ماه هر سال، می توان در منطقه چابهار انتظار صید مولدین ماهی کفال خاکستری را داشت که با استفاده از ابزار صید مناسب (پرس ساین قایقی) صید و به کارگاه آبزی پروری مرکز منتقل شده و در حال آداپتاسیون و اعمال تیمارهای بهداشتی و قرنطینه ای می باشد. با توجه به تقاضای موجود از طرف مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای داخلی استان گلستان، مزارع پرورش ماهی و میگو در استان گلستان و استان های جنوبی برای پرورش، برنامه انتقال تعدادی بچه ماهی به شمال کشور (استان گلستان) و همینطور مولدسازی از بچه ماهی جمع‌آوری شده در چابهار با هماهنگی بخش ستادی موسسه در حال پیگیری است.
موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور اقدامات ملی موثری در معرفی این گونه با محوریت مرکز تحقیقاتی شیلاتی آبهای داخلی- استان گلستان با همکاری مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور-چابهار داشته است. با توجه به اینکه در کشور، سواحل منطقه مکران مزیت نسبی مناسبی برای تکثیر و تولید انواع بچه ماهی این گونه دارد، لذا برنامه‌ریزی و حمایت های استانی برای تحقق این امر و توسعه آبزی پروری این‌گونه ضروری به نظر می رسد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code