به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر بهمنی در ابتدای جلسه، ضمن خوشامدگویی به حضار و همکاران پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، گفت: توانمندی ها و شایستگی‌های مدیریت این پژوهشکده، قابل تقدیر بوده و پتانسیلی در این مجموعه نهفته است که می تواند در ارتقای فعالیت های آن بسیار موثر باشد.
در ادامه، رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان با اشاره به ۱۵ پروژه کاربردی در این پژوهشکده، گفت: ۱۱ مورد آن خاص و دارای برونداد ترویجی است.
دکتر مرتضوی، افزود: با توجه به آمار ارائه شده، ۶۷ درصد پروژه‌های پژوهشکده در شش ماه نخست سال دارای برونداد ترویجی، ۲۵ درصد بنیادی و ۸ درصد آنها قابلیت تجاری سازی دارند.
وی در ادامه با بیان اینکه طی شش ماه گذشته سال، دو گزارش نهایی از کمیته علمی فنی موسسه فروست گرفته‌اند، تعداد مقالات چاپ شده در بخش‌های تحقیقاتی و ترویجی را به تفکیک نام برد.
کاربرد صدف های خوراکی، اجرای پروژه های مربوط به پرورش ماهی در قفس، عقیم سازی، آداپتاسیون و مولد سازی ماهی سوکلا، در محیط های محصور، بحث الگوی تغییر اقلیم، ارزیابی ذخایر میگو، بررسی وضعیت صید ماهی یال اسبی و بررسی جوامع ماهیان کفزی استان هرمزگان از دیگر پروژه‌هایی بود که دکتر مرتضوی به آنها اشاره کرد.
وی در ادامه عنوان کرد: طی شش ماه گذشته سال، حدود ۶۱۸ نفر ساعت آموزش در قالب کارگاه‌های آموزشی در راستای ترویج یافته‌های علمی صورت گرفته است.
دکتر مرتضوی، با اشاره به اینکه به ازای هر محقق در پژوهشکده، یک و نیم پروژه تعریف شده، گفت: سه دستاورد ترویجی در پژوهشکده قابل تجاری سازی است و می توان آنها را به بخش خصوصی واگذار کرد.
در ادامه معاونان موسسه، نظرات و پیشنهادات خود را در قالب ظرفیت های پژوهشکده، عنوان و پیشنهاداتی را برای بهبود عملکرد این مجموعه در شش ماه دوم سال مطرح کردند. دکتر قائدنیا، معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی موسسه، در خصوص برنامه ریزی برای ارتقای همکاری ها با شرکت نیکسا و فعالیت بیشتر در زمینه تحقیق برای پرورش ماهی سوکلا مطالبی را عنوان و از پژوهشکده خواست تا برای نیمه دوم سال جاری موارد مطرح شده را دنبال کند.
دکتر حافظیه، معاون پژوهش و فناوری موسسه، بر لزوم فعالیت بیشتر در پروژه تحقیقاتی مربوط به پرورش صدف خوراکی تاکید کرد و از دکتر مرتضوی خواست تا در خصوص فعالیت‌های پژوهشی تلاش بیشتری داشته باشد.
دکتر حسین زاده، معاون ترویج و انتقال یافته های علمی موسسه نیز بر لزوم فعالیت های بیشتر ترویجی و آموزش‌های بهره‌برداران تاکید کرد.
در ادامه دکتر بهمنی، بیان کرد: اگر چه به دلیل انتشار بیماری کرونا در جهان، تعاملات بین المللی تحت تاثیر قرار گرفته اما لازم است همکاران پژوهشکده جهت توسعه این تعاملات از ظرفیت‌های فضای مجازی بهره برده و به صورت وبیناری، به ویژه با کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان ارتباط برقرار کنند. 
وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای که در راستای پرورش ماهی در قفس با شرکت نیکسا منعقد شد، ظرفیتی است که پژوهشکده می‌تواند از آن استفاده کند.
ایجاد ارتباط به صورت وبیناری در هر ماه با سایر پژوهشکده های جنوب کشور برای پیگیری پروژه‌های مربوطه، ارتباط بیشتر با اتحادیه‌ها و تعاونی‌های جنوب، از دیگر مواردی بود که دکتر بهمنی به ضرورت آنها اشاره کرد.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، با اشاره به نقش محوری پژوهشکده در سواحل جنوبی، افزود: با توجه به پیش‌بینی ورود فاضلاب بندرعباس به میزان 2500 لیتر بر ثانیه در دریا پیشنهاد می‌شود ردیف های بودجه ای برای پایش و ارزیابی مستند کشند ها به ویژه کشند قرمز از هم اکنون در نظر گرفته شود تا آمادگی لازم در این زمینه وجود داشته باشد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code