به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در ابتدا دکتر بهمنی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تبریک روز دریانوردی، پژوهشکده انزلی را از پیشگامان عرصه تحقیقات شیلات عنوان کرد و پتانسیل های این مجموعه را بسیار ارزشمند دانست.
سپس، رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی در مورد عملکرد مجموعه متبوع خود، طی نیمه نخست سال جاری، گفت: در این مدت ۱۳ پروژه پژوهشی با ماهیت بنیادی، ۸ مورد پروژه کاربردی توسعه ای قابل ترویج به صورت غیر خاص، دو مورد طرح تحقیقی ترویجی و یک مورد پروژه ترویجی خاص انجام گرفته که محصول نهایی و دستاوردهای مورد آخر، تا پایان سال معرفی خواهد شد.
دکتر صیاد بورانی، افزود: 8 گزارش نهایی طی شش ماهه گذشته از طرف کمیته علمی فنی موسسه فروست گرفته است. همچنین ۱۹ مقاله علمی پژوهشی در مجلات داخلی و ۸ مقاله نیز در مجلات علمی ترویجی به چاپ رسیده که می‌توان گفت ۷۲ درصد مقالات در راستای اولویت‌های موسسه بوده است.
حضور همکاران پژوهشکده در ۵ کارگاه آموزشی بین المللی، ساخت کیت تشخیص بیماری ویروسی برای ماهیان سردآبی تا پایان سال جاری، تولید دانش فنی تهیه سس میگو، شناسایی پراکنش فراوانی و زی توده میگوی غیر بومی در تالاب انزلی و دستیابی به دانش فنی تولید کنسرو فراسودمند ماهی تون از دیگر مواردی بود که دکتر صیاد بورانی به آنها اشاره کرد.
وی، با اشاره به اینکه طی ۶ ماه گذشته ۷ مورد دستاورد قابل ترویج و سه طرح اشتغالزایی در فعالیت‌های پژوهشکده به ثبت رسیده است، عنوان کرد: طی این مدت ۳۰ نفر آموزش بهره برداران، برگزاری 66 نفر ساعت کارگاه آموزشی و دو جلسه کار گروه ترویج، توسط همکاران این پژوهشکده در راستای ترویج انتقال یافته های علمی صورت گرفته است.
دکتر حافظیه، معاون پژوهش و فناوری نیز عنوان کرد: سطح مقالات پژوهشکده نسبت به گذشته افزایش یافته اما فعالیت‌های بین‌المللی باید بیش از پیش انجام شود. همچنین در حوزه تشکیل بانک ژن و ماهی سس و ماهی ماش نیز اقدامات لازم صورت گیرد.
دکتر حسین زاده، معاون ترویج و انتقال یافته های علمی موسسه نیز ضمن قدردانی از فعالیت‌های انجام شده در عرصه ترویج از پژوهشکده خواست تا تمرکز بیشتری در اشاعه یافته های علمی در مزارع پرورشی داشته باشد.
در پایان، دکتر بهمنی، ضمن اشاره به قدمت شکل گیری پژوهشکده، تاکید کرد: لازم است بحث فعالیت‌های بین‌المللی از طریق وبینار، حمایت از موضوع پرورش ماهی سفید و ماهی سوف، همکاری و کمک به مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، برگزاری نشست وبیناری با پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی در حوزه مربوطه و کمک به افزایش فعالیت ایستگاه های زیرمجموعه پژوهشکده، بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی و مطالعات تحلیلی و راهکارهای برون‌رفت از مشکلات آبزی پروری، بیشتر مد نظر قرار گیرد.
دکتر بهمنی در پایان ، اضافه کرد: بحث رسوبات در تالاب انزلی و ضرورت احیای آن بسیار مهم بوده؛ همچنین از بین بردن گیاه سنبل آبی که بهتر است جمع‌آوری آن به روش های مکانیکی صورت گیرد، زیرا استفاده از سموم در تالاب، گزینه مطلوبی نیست.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code