به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر بهمنی در ابتدا ضمن خوشامدگویی و گرامیداشت هفته دفاع مقدس و آرزوی سلامتی برای تمامی ایثارگران و جانبازان از پژوهشکده اکولوژی دریای خزر خواست تا گزارش عملکرد خود را با توجه به چارچوب هایی که سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی مشخص کرده، عنوان کند.
در ادامه، رئیس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر با اشاره به اینکه در ۶ ماه گذشته سال، ۱۷ پروژه پژوهشی توسط محققان پژوهشکده اجرا شده، گفت: تولید سیلاژ بیولوژیک از ضایعات طیور با استفاده از روش تخمیر، بررسی اثر تراکم ذخیره ماهی در قفس شناور بر عملکرد رشد و تولید نهایی در جنوب دریای خزر، تعیین اثر ریزجلبک ها بر پارامترهای رشد بچه ماهیان کپور نقره ای، پایش اکولوژیک سواحل جنوبی دریای خزر، ارزیابی ماهیان استخوانی و دستیابی به دانش فنی تولید واکسن دوگانه برای قزل آلا از مهم‌ترین پروژه‌های پژوهشی به شمار می‌رود.
دکتر نصرالله زاده، با اشاره به اینکه دو قرارداد در زمینه واگذاری دانش فنی بیوسیلاژ با دو شرکت در بخش خصوصی منعقد شده، افزود: ۱۴ مقاله علمی پژوهشی، سه گزارش فروست دار و حضور در ۳ کنفرانس و ۴ کارگاه بین‌المللی جزو فعالیت‌های قابل توجه پژوهشکده محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: در بخش ترویج، تاکنون ۴۰۰ نفر روز کارگاه آموزشی ترویجی برگزار شده که در راستای انتقال یافته های علمی به مزارع بهره‌بردار بوده است.
در ادامه دکتر حافظیه معاون پژوهش و فناوری موسسه، با اشاره به عناوین دستاوردهای ارائه شده از طرف پژوهشکده، عنوان کرد: دو مورد از این تعداد، قابلیت رونمایی دارد؛ یکی پروژه بیوسیلاژ بود که انجام گرفت و دیگری تولید واکسن دوگانه است که امید می‌رود در هفته پژوهش رونمایی شود.
وی تاکید کرد: مطلوب است تفکر حاکم بر پژوهشکده به سمتی هدایت شود که خارج از وظایف پژوهشکده نبوده و به عبارتی پروژه‌ها از بنیادی به فناورانه سوق یابد.
سپس دکتر قائدنیا، معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی موسسه، گفت: پژوهشکده امکانات زیرساختی قابل توجهی دارد که می‌تواند بهتر از آن بهره ببرد؛ ضمن اینکه با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته، روند بازسازی کشتی گیلان به کندی پیش می رود.
دکتر محبی، از بخش ترویج، ضمن تشکر از همکاران پژوهشکده اکولوژی دریای خزر، از محققان این مجموعه خواست تا برای تجاری‌سازی بیوسیلاژ بیش از پیش تلاش کنند.
در پایان دکتر بهمنی، ضمن تاکید فراوان بر اهمیت کشتی گیلان، گفت: لازم است روند فعالیت هایی که به کشتی‌گیران مربوط می شود سرعت بیشتری بگیرد. همچنین با توجه به معماری جدید سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، جهت دهی برنامه های تخصصی در پژوهشکده به روند این معماری کمک می‌کند.
ارزیابی ذخایر کیلکا برای اعماق ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر، شرکت در گشت تحقیقاتی با رعایت پروتکل های بهداشتی، پهلوگیری کشتی در اسکله امیرآباد و برنامه‌ریزی فعالیت‌های کشتی به گونه‌ای که در آینده نیز بتوان کارها را پیش برد، از دیگر مسائلی بود که دکتر بهمنی در ارتباط با کشتی گیلان بر آن تاکید کرد.
وی ادامه داد: ارائه گزارش تحلیلی در ارتباط با اکولوژی دریای خزر و رودخانه های مرتبط با آن حداقل سالی یک بار، گسترش ارتباطات داخلی و گزارش گیری از اتحادیه‌ها و صیادان، استفاده از ظرفیت فضای مجازی جهت برقراری ارتباطات بین المللی، نظارت موثر بر روند بازسازی ذخایر، ارتباط موثر با مراکز، پژوهشکده ها و دانشکده های مرتبط، ورود علمی‌تر به بحث پرورش ماهی در قفس و تلاش بیشتر برای پیشبرد بحث یاوران تولید در پژوهشکده از مهمترین عناوینی است که ضرورت دارد همکاران تحقیقاتی پژوهشکده، بیشتر آنها را مد نظر قرار دهند.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code