مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی کشور- تنکابن
دکتر بهمنی، در ابتدا ضمن تبریک به مناسبت انتخاب دکتر لشکری به عنوان مدیر نمونه شهرستان تنکابن، گفت: این مرکز با توجه به وظایفی که بر عهده دارد یکی از مراکز مهم موسسه به شمار می رود.
سپس دکتر لشگری، رئیس مرکز تحقیقات ماهیان سردابی کشور، گفت: چهار پروژه غیر خاص کاربردی توسعه ای، یک پروژه فناورانه غیر خاص، یک فقره طرح کلان تولید مولدین قزل آلای عاری از عوامل بیماری زای خاص و نیز یک قرارداد فروش دانش فنی از فعالیت‌های مرکز طی ۶ ماه گذشته بوده است.
وی پس از معرفی پروژه های تحقیقاتی و ترویجی مرکز افزود: در این مدت چاپ سه مورد مقالات پژوهشی داخلی، مشارکت تحقیقاتی با محققان پرتغالی، شرکت در کنفرانس بین المللی اقیانوس شناسی غرب آسیا و ۶ مورد مشارکت در کارگاه های آموزشی بین المللی در کارنامه مرکز به ثبت رسیده است.
دکتر بهمنی در ادامه عنوان کرد: ضرورت دارد مرکز تحقیقات ماهیان سردابی کشور در قالب بانک ژن، تشکیل کلکسیون این ماهیان را در دستور کار قرار دهد. همچنین تدوین برنامه جهت انجام پروژه های تحقیقاتی در مورد ماهی آزاد دریای خزر از الزامات است.
وی با اشاره به شبکه سازی پژوهشکده ها و مراکز تابعه موسسه در جنوب کشور برای بحث توسعه پرورش ماهی در قفس، اظهار داشت: شبکه مشابهی در شمال کشور از ارومیه تا گرگان شکل می گیرد تا نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری محققان در قالب شبکه مرتفع شود. بنابراین انتظار می‌رود مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی نیز با این شبکه همکاری لازم را داشته باشد.
پایش مستمر رودخانه چشمه کیله، تحلیل جامع روی وضعیت ماهیان سردابی کشور و آسیب شناسی آن و تبعات اقتصادی اجتماعی توسعه پرورش ماهیان و نیز لزوم ارتباط بیشتر با مرکز یاسوج از دیگر مواردی بود که دکتر بهمنی به آنها اشاره کرد.
مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آبهای داخلی-گرگان
دکتر آقایی مقدم، رئیس مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آبهای داخلی گرگان، ضمن گزارش عملکرد 6 ماه گذشته این مرکز، گفت: پنج فقره پروژه بنیادی، اخذ فروست دو فقره گزارش نهایی، یک مورد قرارداد فناوری، چهار مورد حضور در کنفرانس های بین المللی و پنج مورد حضور در کارگاه های آموزشی بین المللی بخشی از فعالیت های ۶ ماه گذشته این مرکز به شمار می‌رود.
برگزاری روز مزرعه، آموزش ترویجی ۲۴ نفر روز، اجرای دو طرح ترویجی، برگزاری دو کارگاه آموزشی ترویجی، تشکیل ۹ کارگروه ترویج، آموزش کارشناسان پهنه و فعالیت محققین معین در خصوص ماهیان خاویاری و زینتی از دیگر مواردی بود که دکتر آقایی مقدم به آنها اشاره کرد.
در ادامه دکتر بهمنی، ضمن تاکید بر تلاش بیشتر محققان مرکز، گفت: مطلوب است محققان مجموعه در راستای فعالیت‌های ترویجی و ارتقای آگاهی بهره‌برداران فعالیت بیشتری انجام دهند؛ همچنین تعیین تکلیف کفال ماهیان، افزایش فعالیت ها در زمینه ارزیابی ذخایر با توجه به نام آن مرکز، تعیین تکلیف ایستگاه قره‌سو، پایش وضعیت نابسامان ماهیان و وضعیت صید و صیادی لازم به نظر می رسد.
وی ادامه داد: مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آبهای داخلی گرگان، در بحث تحقیقات میگو می‌تواند با همکاری پژوهشکده میگوی کشور نقشی تاثیرگذار در استان داشته باشد؛ البته در کنار آن همکاری با اداره کل دامپزشکی و شیلات استان نیز ضرورت دارد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code