مرکز ملی تحقیقات آبزیان آبهای شور –بافق یزد
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر بهمنی در ابتدای جلسه ضمن تشکر از تلاش محققان مرکز ملی تحقیقات آبزیان آبهای شور، گفت: خوشبختانه عملکرد مرکز یزد قابل قبول بوده و تا حدی جلوتر از برنامه تدوین شده پیشرفته است. ضمن اینکه در نیمه نخست سال جاری دو رونمایی در این مرکز اتفاق افتاد و امید می‌رود در نیمه دوم سال نیز شاهد رشد و شکوفایی بیشتر این مرکز باشیم.
در ادامه دکتر قائدی، رئیس مرکز ملی تحقیقات آبزیان آبهای شور، قبل از ارائه گزارش عملکرد ۶ ماهه گذشته سال، پیشنهاد داد: بهینه سازی روش ها، مطالعات ارزیابی زیست محیطی، پایش مدیریت مولدین تیلاپیا، پایش بیماری‌های تیلاپیا، فرآوری تیلاپیا و امکان‌سنجی ورود گونه‌های جدید از مواردی باشد که در قالب طرح‌های پژوهشی در آینده به آنها پرداخته شود.
انجام یک پروژه خاص، یک فقره گزارش نهایی فروست دار، سه مقاله پژوهشی و یک مقاله علمی ترویجی از دیگر دستاوردهای مرکز بود که دکتر قائدی به آنها اشاره کرد.
وی در ادامه گزارش خود در مورد مشکلات پژوهشی، مسائل زیرساختی و هزینه های مربوطه توضیحاتی را ارائه داد.
دکتر بهمنی، در ادامه با تاکید بر لزوم پایش بهداشت و بیماریهای تیلاپیا، عنوان کرد: پرورش تیلاپیا باید با رعایت مسائل زیست محیطی و تنها در ۴ استان مجوز دار در این زمینه دنبال شود؛ در این صورت موسسه نیز از بحث های مربوط به این ماهی به طور جدی حمایت خواهد کرد.
وی اظهار کرد: در موضوع فرآوری می توان از مرکز ملی فرآوری آبزیان که به تازگی مجدداً احیا شده، استفاده کرد و در فرآوری تیلاپیا از این مرکز کمک گرفت.
تاکید بر تعامل بیشتر با موسسه تحقیقات فنی مهندسی در بحث احداث گلخانه های استاندارد از موارد دیگری بود که دکتر بهمنی از این مرکز خواست تا به طور ویژه آن را پیگیری کند.
 
مرکز ملی تحقیقات آرتمیای کشور – ارومیه
رئیس مرکز تحقیقات ملی آرتمیا ضمن اشاره به اجرای دو پروژه بنیادی در این مرکز طی ۶ ماه گذشته، گفت: تعداد ۵ فقره پروژه کاربردی توسعه ای و یک فقره طرح خاص از پروژه‌های اجرایی این مرکز به شمار می رود.
دکتر نکویی فرد، افزود: همچنین ۲ فقره مقالات علمی پژوهشی، ۵ یافته ترویجی مورد تایید، چاپ یک کتاب و حضور در کنفرانس بین‌المللی در ادامه فعالیت‌های این مرکز است.
ارزیابی ذخایر شاه میگوی ارس، تولید ماده نگهدارنده آرتمیای بالغ، ایجاد بانک ژن آرتمیا، پایش ذخایر آرتمیای ارومیه و بررسی تأثیر عوامل اکولوژیکی بر آن از مهمترین پروژه هایی بود که دکتر نکویی فرد از آنها نام برد.
وی گفت: در سال ۱۳۹۹ تولید ۱۲۰ تن سیست و ۱۸۰ تن بیومس پیش بینی شده که در صورت تحقق، شش میلیون دلار صرفه‌جویی در خروج ارز و اشتغالزایی برای ۴۰۰ نفر را در پی خواهد داشت.
۷۲ ساعت آموزش کارکنان پهنه، چهار مورد فعالیت یاوران تولید و ۶ نشست ترویجی از جمله دستاوردهای مرکز در زمینه فعالیت های ترویجی است. 
در ادامه دکتر بهمنی، ضمن تاکید بر ارتباط بیشتر مرکز با مجموعه‌های مرتبط، گفت: مرکز تحقیقات ملی آرتمیا اگرچه در استان آذربایجان غربی حضور دارد اما می‌تواند در کل کشور حضور داشته و نقش ملی در پرورش و تولید محصولات آرتمیا ایفا کند. به ویژه با توجه به اینکه مجوز ایجاد شهرک ماهیان زینتی در استان‌هایی مانند اراک و کاشان صادر شده ، مرکز باید برای انتقال دانش فنی تولید آرتمیا اقدام نماید.
ارائه بسته اقتصادی ترویجی برای پرورش خرچنگ دراز آب شیرین و فعالیت در ایجاد شبکه مراکز و پژوهشکده های شمال و شمال غرب کشور از دیگر مواردی بود که دکتر بهمنی بر آنها تاکید کرد.
 
مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج
رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج، با بیان اینکه دو فقره پروژه بنیادی در این مرکز طی شش ماه گذشته انجام شده، گفت: تحقیقات در خصوص بیماری باکتریایی دهان قرمز قزل آلای پرورشی، ارزیابی میزان تجمع فلزات سنگین در رسوبات، طراحی و استقرار سیستم ایزو در آزمایشگاه‌های مراکز تابعه، ضوابط و معیارهای تولید خوراک بهینه جهت تغذیه آبزیان پرورشی و چند مورد دیگر از پروژه‌های شاخص مرکز می باشد.
دکتر صلاحی، افزود: چاپ چهار مقاله علمی پژوهشی، یک جلد کتاب، دو مقاله علمی ترویجی، اخذ فروست برای یک گزارش علمی و هفت مورد حضور در کنفرانس های بین المللی، از دیگر مواردی است که می‌توان به آنها اشاره کرد.
به گفته دکتر صلاحی، مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج، در ۶ ماه گذشته، برگزاری روز مزرعه و سه مورد اجرای طرح های ترویجی، دو نشست ترویجی با اتحادیه‌ها و سه مورد جلسات کارگروه ترویج از دیگر فعالیت‌های مرکز به شمار می‌رود.
در ادامه، دکتر بهمنی، ضمن تاکید بر هدفمندسازی فعالیت‌های آن مرکز برای آینده، گفت: فعالیت‌های اصلاح نژادی و تلاش برای ایجاد شبکه مرتبط با خودکفایی در تولید تخم چشم زده، از مهم‌ترین مواردی است که مرکز یاسوج می‌تواند جزو برنامه‌های اصلی خود قرار دهد.
تشکیل کارگروه‌های ملی در حوزه اصلاح نژاد و تولید تخم چشم زده با محوریت مولدین قزل آلای عاری از بیماری، مشارکت حداکثری با بخش خصوصی، افزایش ارتباطات بین المللی در حوزه اصلاح نژاد و همکاری بیشتر با مرکز تنکابن، از مهمترین مواردی بود که دکتر بهمنی بر لزوم عمل به آنها تاکید کرد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code