به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، طی مراسمی در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان، نخستین محصول دانش بنیان تیلاپیا با حضور معاون عمرانی استاندار سمنان و جمعی از مدیران ملی و استانی مرتبط برداشت شد. دکتر شریف روحانی، قائم مقام مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، ضمن اشاره به اقدام استراتژیک این مؤسسه در معرفی و بومی سازی این ماهی در کشور، گفت: ماهی تیلاپیا با 8 میلیون تن تولید جهانی، رتبه اول ماهیان پرورشی را به خود اختصاص داده است. مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی نیز با مجوزهای زیست محیطی و بهداشتی لازم در 12سال گذشته بسته ترویجی و آموزشی لازم را در کلیه زمینه های تکثیر، پرورش، بهداشت و بیماریها، تک جنس سازی، اصول امنیت زیستی و....این گونه را تهیه و به مراجع مسئول ارائه نموده و توصیه های علمی و اجرایی لازم جهت توسعه پایدار و پرورش تک جنس این گونه در محیط های محصور وگلخانه ای را تأکید نموده است.
لازم به ذکر است در این پروژه، دانش فنی مؤسسه به یک شرکت دانش بنیان منتقل شده و با مشارکت مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان پروژه تولید دو میلیون بچه ماهی تک جنس و 500 تن ماهی پرواری به اجرا در آمده است .
پیش از این نیز، دکتر بهمنی، رئیس موسسه، در مراسم رونمایی از طرح آکواپونیک و مولدسازی پنج سویه جدید تیلاپیا در بافق یزد، گفته بود: از آنجا که ماهی تیلاپیا به عنوان یک گونه غیربومی است، ضرورت دارد تا براساس پروتکل های فنی تحقیقاتی، سازمان شیلات سازوکار توسعه پرورش این گونه را ضرورتا در محیط های محصور، به ویژه گلخانه ای و بدون هرگونه امکان ارتباط با منابع آبی اکوسیستم و فقط در استانهایی که سازمان حفاظت از محیط زیست کشور مجوز پرورش آن را صادر نموده است (یزد، قم، سمنان، خراسان جنوبی و جنوب کرمان) به انجام رساند.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code