به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، رییس موسسه در نخستین روز از چهارمین همایش بین المللی تحقیقات شیلات و آبزیان که به صورت مجازی برگزار شد، ضمن بیان این مطلب گفت: این موسسه با قدمتی بیش از ۱۰۲ سال، برخورداری از ۱۲ مرکز و پژوهشکده و نیز نیروهای متخصص و امکانات آزمایشگاهی، در راستای تولید دانش فنی در عرصه شیلات و آبزیان، تلاش می کند.
دکتر محمود بهمنی با تاکید بر این که مصرف سرانه آبزیان در ایران به بیش از ۱۳ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال رسیده است، افزود: این رقم در دنیا ۲۴.۲ کیلوگرم برآورد می شود و از این رو باید برای ارتقای بیشتر مصرف انواع آبزیان در ایران، کوشید تا نسل های آینده از سلامت بهتری برخوردار شوند.
وی اظهار داشت: معرفی گونه های جدید ماهی به صنعت آبزی پروری کشور یکی از ماموریت های اولویت دار محققان علوم شیلاتی محسوب می شود و در این زمینه، ماهی سوف در شمال کشور مراحل آزمایش در قفس را می گذراند و ماهیان شانک، سوکلا، کفال برای معرفی به صنعت آبزی پروری، در حال بررسی هستند.
رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، تدوین دانش فنی تکثیر و پرورش آبزیان بومی اقتصادی، اصلاح نژاد آبزیان با تاکید بر ماهی قزل آلا، کپور و برخی ماهیان دریایی، تکثیر و پرورش سایر آبزیان مانند جلبک ها و صدف ها، بهره گیری از مکانیزاسیون و کاربرد آنها در سالن های تکثیر و پرورش آبزیان و توسعه دریامحور پرورش ماهیان دریایی در قفس را از مهمترین موارد مطالعات حوزه آبزی پروری و اصلاح نژاد محققان علوم شیلاتی برشمرد.
بهمنی با اشاره به فهرست IUCN و CITES در مورد گونه های در معرض خطر گفت: در این فهرست، پنج گونه ماهیان خاویاری دریای خزر قرار گرفته اند که اگر تدبیری اتخاذ نشود، ممکن است در آینده نسل این گونه ها منقرض شوند.
وی افزود: در حال حاضر عواملی همچون صید بی رویه و تخریب مناطق نوزادگاهی ذخایر گونه های سفید، سوف، سیم و ماهی آزاد را تهدید می کند.
بهمنی با بیان این که میزان آبزی پروری در آب های شیرین و آب های داخلی ایران حدود ۱.۵ میلیون هکتار برآورد می شود، اذعان داشت:  بیش از ۱۳۳ گونه در مناطق طبیعی و نیمه طبیعی وجود دارد که ۱۵ گونه از آنها ارزش آبزی پروری دارند.
این مقام مسئول در ادامه یاداور شد: موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، جزو معدود موسساتی است که دارای معاونت ترویج و انتقال یافته ها است و برگزاری دوره های آموزشی برای بهره برداران، پیاده سازی پایلوت پروژه های مختلف در مزارع و انتشار تعداد کثیری مجله و کتاب، از مهمترین فعالیت های این معاونت به شمار می رود.
بر پایه این گزارش در این کنگره، دکتر حافظیه معاون پژوهش و فناوری موسسه و دبیر علمی کنگره، دکتر نبی الله خون میرزایی، رئیس سازمان شیلات ایران، رییس کنگره (مهمت کاراتاش از کشور ترکیه)، دکتر کوهپایه زاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران و دکتر ابطحی، رییس پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی نیز به سخنرانی پرداختند.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code