به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در چهارمین نشست اقتصادی-اجتماعی بخش شیلات که به صورت تخصصی در حوزه ماهیان سردآبی به صورت وبینار برگزار شد، دکتر بهمنی، ضمن اشاره به تقسیم بندی اقتصاد شیلات به حوزه های گوناگون، بر لزوم اجرای طرح کلان اقتصادی-اجتماعی شیلات با محورهای مختلف و در حوزه های کلان و خرد، با قابلیت اجرایی تاکید کرد. همچنین، آمادگی موسسه جهت همکاری با مراکز دانشگاهی، برای مشارکت در اجرای پروژه های تحقیقاتی در قالب پایان نامه های دانشجویی، پیشنهاد دیگری بود که دکتر بهمنی، مطرح نمود.
در ادامه مدیران عامل اتحادیه های سراسری شرکت های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی، به صورت جداگانه، نظرات خود را در این خصوص عنوان کردند. مهندس فلاح، ضمن اشاره به زیرساخت های ایجاد شده و توان تولیدی بالا در حوزه ماهیان سردآبی، مشکل اصلی را در روابط تولید و وجوه مربوط به آن دانست. از نظر وی، ضعف در مدیریت نیروی انسانی، پایین تر بودن میزان سود سرمایه گذاری از نرخ تورم، بی اثر شدن سرمایه در گردش برای استمرار تولید و توجه ناکافی در بهینه سازی و به روزرسانی تجهیزات و تاسیسات، مهمترین چالش های این صنعت به شمار می روند که می توان بخش قابل توجهی از آن را در قالب پژوهش های اقتصادی- اجتماعی، برطرف کرد.
سپس دکتر نبی زاده، با این عبارت، سخنان خود را آغاز کرد که مشکلات بازار، با روش های دستوری، قابل حل نیست. وی از هدررفت 20 درصدی تولیدات آبزیان به واسطه ضایعات، به عنوان یکی از نکات منفی عرصه تولید نام برد و بر این نکته تاکید کرد که باید نگاه ها به ساختار بازار تغییر کرده و موضوع فرآوری و استفاده از ضایعات را با جدیت بیشتری دنبال نمود.
لزوم اصلاح قیمت گذاری ماهی در بازار، حرکت به سمت الگوی بازارمحور و واگذاری تصدی گری قیمت گذاری به بخش خصوصی، از دیگر پیشنهادات مطرح شده توسط دکتر نبی زاده بود.
در ادامه، دکتر مهرنوش میرزایی، معاون دفتر امور اقتصادی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ضمن تاکید بر ایجاد تعادل بین تولید و مصرف، در ارتباط با دسته بندی اولویت های پژوهشی، مطالبی را ارائه کرد. مشکلات مربوط به پرورش آبزیان، مسائل مربوط به بهره وری و مدیریت تولید، مشکلات مربوط به صنایع تبدیلی و فرآوری، مسائل مربوط به ضعف بازار، استراتژی ها و قوانین نامناسب، از مهمترین مواردی بود که دکتر میرزایی، از آنها سخن گفت.
همچنین دکتر فاطمه پاسبان، عضو هیات علمی موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی، توجه بر رویکرد سیستمی برای تدوین برنامه پژوهشی با محوریت حوزه های اقتصادی-اجتماعی را جزو اولویت های ضروری دانست و در ارتباط با همکاری و هماهنگی تمامی دستگاه های ذی ربط، توضیحات مبسوطی را ارائه داد. مشارکتی بودن برنامه های تحقیقاتی، ایجاد زنجیره تولید تا مصرف، تعیین نوع نگاه تحقیقاتی از لحاظ عرصه های زمانی، انجام تحقیقات با توجه به اسناد بالادستی و تعریف و درک درست از مسئله ای که باید حل شود، از مواردی بود که وی در ارائه خود با عنوان تدوین برنامه راهبردی اقتصادی-اجتماعی، نام برد.
سپس دکتر رحمانی، از دفتر امور اقتصادی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، به بررسی فرمت اولیه پروپوزال های تحقیقاتی مطالعات اقتصادی-اجتماعی شیلات و آبزیان پرداخت.
در جمع بندی مطالب گفته شده، دکتر حسین زاده، معاون ترویج و انتقال یافته های تحقیقاتی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، همگرایی و همرنگی دیدگاه های دو اتحادیه را به عنوان یکی از نقاط قوت این مبحث معرفی و بر لزوم تعریف پروژه های تحقیقاتی حوزه مطالعات اقتصادی- اجتماعی در قالب پروپوزال های دانشجویان مقطع دکترا و نیز استقرار حکمرانی واحد و استفاده از درگاه های پنجره متمرکز برای ثبت اطلاعات تجارت آبزیان، تاکید کرد.
در پایان، شرکت کنندگان، نظرات و پیشنهادات خود را برای انجام تحقیقات اقتصادی-اجتماعی این صنعت مطرح کردند.
شایان ذکر است که در این جلسه، دکتر رفیعی عضو هیات علمی و مدیر گروه اقتصادی کشاورزی دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران، دکتر عادلی عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، مهندس مکرمی عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذار جهاد نصر، خانم دکتر محبی درخش رئیس گروه مطالعات اقتصادی- اجتماعی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، خانم دکتر بنی اعمام عضو هیات علمی موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی، دکتر عبدالحی معاون توسعه آبزی پروری و مدیران کل سازمان شیلات ایران و جمعی از همکاران مراکز و پژوهشکده های تابعه موسسه، نیز در این جلسه حضور داشتند.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code