به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در جلسه مشترک موسسه با مدیرعامل شرکت مکین دریا، دکتر بهمنی در ابتدا شرح مختصری از وظایف، اقدامات و اهداف موسسه عنوان و از همکاری با بخش خصوصی، استقبال کرد.
مدیرعامل شرکت مکین دریا با اشاره به توان علمی موسسه، گفت: برای پیشبرد کارها در این شرکت، نیاز به اطلاعات روز علمی و پژوهشی داریم که در این راستا به دانش محققان علوم شیلاتی نیاز است. بنابراین به عنوان یکی از اعضای بخش خصوصی، آماده همکاری با بخش تحقیقات هستیم.
مهندس گودرزی، افزود: برای طرح پرورش ماهی در قفس، سه نوع ماهی سوف، قزل آلا و آزاد را امتحان کردیم. اما ماهی سوف نیاز به مطالعات بیشتری دارد. بنابراین تمرکز اصلی ما روی ماهی آزاد است.
دکتر بهمنی، در ادامه با تاکید بر اینکه محققان علوم شیلاتی در حوزه ماهی آزاد و معرفی آن به قفس های دریایی، پژوهش های ارزشمندی را انجام داده اند، گفت: ایجاد پایلوت مطالعاتی برای این ماهی در دریای خزر یکی از اولویت های پژوهشی این موسسه به شمار می رود. البته در جنوب کشور نیز با شرکت بزرگ نیکسا قراردادهای مشارکت بسته شده و تیم تحقیقاتی ما با آنها در حال همکاری هستند.
وی عنوان کرد: معرفی گونه های بومی در شمال و جنوب کشور به عنوان گونه های پرورش ماهی در قفس به عهده محققان علوم شیلاتی است. بنابراین در اجرای این پروژه ها و همکاری با بخش خصوصی، از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.
دکتر بهمنی ادامه داد: شرکت مکین دریا همچنین می تواند در زمینه های دیگری مانند فرآوری محصولات شیلاتی با توجه به وجود مرکز ملی فرآوری آبزیان در انزلی، ورود کند. در این عرصه می توان تفاهمنامه های همکاری امضا کرد تا محصولات شیلاتی با بهترین کیفیت و همراستا با استانداردهای روز دنیا به بازار عرضه شود.
در ادمه، دکتر لشکری، ضمن معرفی پروژه های انجام شده روی ماهی های قزل آلا و آزاد، در مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی کشور-تنکابن، گفت: از سال 1386 روی حفظ و بازسازی ذخایر ماهی آزاد کارهای بسیاری انجام شده است.
وی افزود: پرورش ماهی آزاد می تواند تجارتی پرسود باشد زیرا ارزش و بازارپسندی بالایی دارد و قصد ما در همکاری با شرکت مکین دریا، تست این ماهی پس از گذراندن مراحل تحقیقاتی برای پرورش در قفس است.
سپس دکتر صیاد بورانی، رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی-انزلی، گفت: در مورد ماهی سوف، مطالعات اکولوژیک زیستی و غیرزیستی، مدیریت تغذیه، بهداشت و پرورش انجام گرفته و تاکنون به نتایج قابل قبولی رسیده ایم. اکنون دانش فنی غذادهی، تکثیر و پرورش آن را در اختیار داریم.
وی افزود: اگرچه با همکاری شرکت مکین دریا حدود 300 قطعه از ماهی سوف را در قفس های دریایی مستقر کردیم، اما به نظر می رسد باید بازنگری در استراتژی مربوط به قفس و آداپتاسیون آن برای انتقال از آب شیرین به آب نسبتا شور، انجام گیرد. برای همین وجود سایت پشتیبان برای آداپتاسیون این ماهی، ضروری است.
مهندس گودرزی در بخش پایانی سخنان خود، از ایده پرورش میگو در قفس در جنوب ایران پرده برداشت و عنوان کرد: این موضوع از طرف یک شرکت فرانسوی پیشنهاد شده است. میگوی مذکور، گونه ای خاص بوده که زیستگاه آن در خلیج فارس قرار دارد و در آب سرد رشد می کند.
دکتر بهمنی، در پایان با اشاره به توان علمی پژوهشکده میگوی کشور در بوشهر، برای اجرای پروژه های مشترک در خصوص تحقیقات پرورش میگو و همچنین پرورش ماهی سوف و آزاد در قفس های دریایی در دریای خزر، با این شرکت اعلام آمادگی کرد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code