به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور- چابهار ، موضوع صید با رشته قلاب طویل (لانگ لاین) در ایران و جهان با حضور محقق و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور- چابهار دکتر "سید احمدرضا هاشمی" و مروج صیدهای نوین استان سیستان و بلوچستان، " خالد نیازی" روز چهارشنبه مورخ13 اسفندماه 1399 ساعت 19:15 تا 20 در پخش زنده برنامه رویش شبکه آموزش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این برنامه از تون ماهیان به عنوان طلای قرمز که توان چند 100 میلیون دلار ارز آوری برای کشور و منطقه داشته یاد شده و همچنین این ماهیان به خصوص گونه ماهی تون زردباله (گیدر) بزرگترین ظرفیت شیلاتی استان سیستان و بلوچستان و منطقه مکران را دارا می باشد.
روش صید لانگ لاین یا رشته قلاب طویل از جمله ابزارصید انتظاری می باشد که رشته قلاب متشکل از یک طناب اصلی افقی به طول 20 تا 100 کیلومتر و تعداد زیادی طناب های فرعی عمودی به طول 14 تا 30 متر می باشند که قالب های حاوی طعمه به انتهای طناب های فرعی متصل هستند. این طعمه ها به واسطه انتشار بو و مزه در آب در حین عملیات صید سبب تحریک و جذب ماهی به سمت قلاب می گردند.
صید تون ماهیان به وسیله لانگ لاین یا رشته قلاب طویل بیشترین سهم را پس از صید پرساین در صید تون ماهیان در دنیا دارد. ماهیان صید شده در این روش، در مقایسه با روش های صید گوشگیر و پرساین که سبب خفگی و مرگ ماهی می شوند، به دلیل عمل آوری در دریا از تازگی و کیفیت بسیار بالایی برخوردارند. در روش صید لانگ لاین تون ماهیان، امکان تولید محصولات با ارزش افزوده بالا از قبیل ساشیمی، سوشی، استیک و فیله وجود دارد.
مصرف کم سوخت شناورهای صیادی، صید اختصاصی، سازگار با اصول حفاظت از محیط زیست و صید پایدار، صید ماهیان بزرگتر، با کیفیت تر و دارای ارزش اقتصادی بالاتر، استفاده برای صید خرد در مقیاس کوچک تا عملیات صید مدرن مکانیزه، ارزان بودن ابزار صید و سادگی روش، ابزار صید کارا  و... از مزایای این روش محسوب می شود که باید مورد توجه مدیران و مسئولین اجرایی قرار گیرد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code