به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، رئیس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر-ساری، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه ضرورت بهره برداری اصولی و بهینه از ذخایر کیلکا ماهیان بیش از پیش احساس می شود، گفت: كيلكا ماهیان نقش مهمی در اقتصاد كشورهاي ساحلي و در سلامت و بقای اکوسیستم دریای خزر دارند، آنها همچنین مورد تغذیه گونه های مهم مثل ماهیان خاویاری، ماهی آزاد، شگ ماهیان و فوک دریای خزر قرار می گیرند. به علاوه فعالیت تعداد زیادی از شناورهای کیلکاگیر در سواحل ایرانی دریای خزر که معیشت و اقتصاد خود را در گرو پایداری ذخایر این ماهیان می دانند ایجاب می کند همواره مطالعاتی با هدف مانیتورینگ تغییرات شاخص های زیستی، تولیدمثلی انجام و راهکارهای مدیریتی  به منظور بهره برداری بهینه ارائه گردد.                                                                        
دکتر حسن نصراله زاده، کاهش صید کیلکا به دلیل هجوم شانه دار و صید بی رویه را از مهمترین عوامل کاهش ذخایر این ماهی در دریای خزر دانست و افزود: تبعات اقتصادی، اجتماعی بر جامعه صیادی، عمل آوران و دیگر قشرهای مرتبط با این صنعت قابل توجه است. زیرا کاهش درآمد صیادان و صاحبان صنایع پودر ماهی با افت ذخایر کیلکا ماهیان، رابطه ای مستقیم دارد.
به گفته وی، میانگین صید سالانه کیلکا برای هر شناور در سال 1378 به طور میانگین 600 تن بود که این مقدار با روندی نزولی در سال 1398 به حدود 300 تن کاهش یافت. گذشته از اینها پارامترهایی مانند سن، رشد و سایر شاخص های بیولوژیک این ماهی نیز دستخوش تغییر شده است. این آمارها می تواند زنگ خطری برای ذخایر کیلکا ماهیان در دریای خزر باشد. زیرا علاوه بر تهدید اشتغال و درآمد مردم بومی مناطق ساحل نشین، بهره برداری پایدار از منابع دریایی را تهدید می کند.  
دکتر نصراله زاده، تاکید کرد: با  توجه به تحقیقات وسیع و مستمر انجام یافته پیرامون  تکوين، رشد تخمدان ها، زمان تولید مثل و فراوانی ماهیان نابالغ کیلکای معمولی توسط کارشناسان پژوهشکده و اعلام نتایج آن در کمیسیون ها و کمیته های صید استان ها و تشریح عواقب عدم رعایت زمان و مکان فعالیت های صیادی، در نهایت موجب عنایت و توجه بیشتر مسئولان شیلاتی استانی و همکاری به موقع و داوطلبانه صیادان کیلکا گیر به خصوص در رعایت زمان تعطیلی صید شده است. بدین ترتیب این دسته از ماهیان فرصت احیا، ترمیم و بهبود ذخایر بیشتری نسبت به سال های گذشته داشته که اثرات آن در میزان ذخایر مشاهده می شود. بنابراین انجام پژوهش در ارتباط با شاخص های زیستی کیلکا ماهیان در دریای خزر، می تواند نقش بسیار مهمی در برنامه ریزی و مدیریت شیلاتی بر ذخایر این ماهیان داشته و در صورت مشاهده عوامل احتمالی در تخریب و کاهش ذخایر، این عوامل شناسایی و راهکارهای مناسب جهت مبارزه با آنها پیشنهاد شود.
تعیین تغییرات شاخص صید و صید در واحد تلاش، تعیین ساختار طول، وزن و سن کیلکای معمولی، برآورد زی توده کیلکای معمولی و تعیین میزان حداکثر محصول قابل برداشت پایدار از ذخایر این ماهیان، از مهمترین اهداف پروژه نام برده است که رئیس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر به آنها اشاره کرد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code