جمعه بیست و نهم اسفند 1399 

بانک ژن ماهیان استخوانی دریای خزر در گیلان و مازندران ایجاد می شود

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور از ایجاد بانک ژن برای ماهیان استخوانی دریای خزر در استان های گیلان و مازندران خبر داد و افزود: در بخش ماهیان در خطر انقراض مهمترین کاری که امسال انجام شد ایجاد بانک ژن برای کپورماهیان در استان خوزستان و ماهیان استخوانی در استان های گیلان و مازندران است.
اخبار مهم سایت | بازدید: 839 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر محمود بهمنی، در حاشیه پهلوگیری کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیما گیلان در اسکله شیلات گیلان به ایرنا گفت: در استان گیلان توانستیم ایستگاه تحقیقات تکثیر پرورش آبزیان را در شولم فومن با اعتبارات تخصیصی ایجاد و امکان نگهداری گونه های مهم ماهیان استخوانی اقتصادی نظیر ماهی سوف و سایر گونه ها مانند سس و ماش را فراهم کنیم.
وی ادامه داد: در حوزه آبزی پروری نیز مطالعاتی در رابطه با پرورش گونه های مختلف انجام شد. یکی از این برنامه هایی که امسال با کمک سازمان های اجرایی در دست اقدام است، امکان مطالعات اصلاح نژاد در ماهی کپور در استان خوزستان و ماهی قزل آلا در استان کهکیلویه و بویر احمد و مازندران را فراهم می کند.
وی در خصوص مرکز ملی فرآوری آبزیان در منطقه سنگاچین انزلی نیز گفت: در سال ۹۹ توانستیم این مرکز را که فعالیت های آن در حد یک بخش انجام می شد احیا کنیم و در آخرین روزهای سال ۹۹ در مشارکت با بخش خصوصی مراحل باز فعالیت آن را انجام دهیم.
دکتر بهمنی اظهار داشت: در سال ۹۹ پروژه های تحقیقاتی در سطح کشور در چهار حوزه مهم اجرا شد که یکی از این حوزه ها بحث ارزیابی ذخایر، بیوماس و یا زیست توده ذخایر آبزیان در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان بوده است که موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با استفاده از ناوگان شناورهای تحقیقاتی شمال و جنوب کشور این تحقیقات را انجام داد.
وی خاطرنشان کرد: در جنوب کشور نیز گشت تحقیقاتی با کشتی فردوس ۱ در استان های بوشهر و خوزستان کار خود را به اتمام رساند. انجام این تحقیقات از برنامه های حاکمیتی موسسه برای اعلام میزان ذخایر قابل بهره برداری به سازمان شیلات و دستگاه های سیاست گذار مرتبط است.
وی یکی دیگر از حوزه های برنامه های فعالیتی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی را بهداشت و بیماری های آبزیان اعلام و تصریح کرد: سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن آبزی در کشور تولید می شود که نشان دهنده اهمیت مطالعات در این حوزه است .
دکتر بهمنی  خاطر نشان کرد: باتوجه به تولید سالانه بیش از ۴۷ هزار تن میگو در شرایط پرورشی، پژوهشگران و محققان این موسسه توانستند کیت بسیار مهم شناسایی بیماری لکه سفید یا وایت اسپات را در میگو به دست آورند. این دستاورد توسط معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری و سازمان های شیلات، دامپزشکی و تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با همکاری استانداری مازندران کسب شد .
وی از انجام فاز دوم پروژه (اس پی اف) قزل آلا در مرکز تنکابن خبر داد و افزود: محققان این بخش توانستند واکسن دوگانه بیماری های ماهی قزل آلا را در پژوهشکده برای تولید ماهیان عاری از بیماری در گونه قزل آلا به دست آورند.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code