دوشنبه هفنم تیر 1400 

برگزاری سخنرانی علمی

اولین سخنرانی علمی سال 1400 تحت عنوان "سنجش کیفیت بافت مواد غذایی با استفاده از دستگاه (TEXTUR ANALYZER)" توسط خانم مهندس صغری کمالی در مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان انجام شد
اخبار مهم سایت | بازدید: 779 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی تحقیقات فرآورزی آبزیان- یونیدو، اولین سخنرانی علمی با عنوان "سنجش کیفیت بافت مواد غذایی با استفاده از دستگاه TEXTUR ANALYZER" توسط خانم مهندس صغری کمالی، در سالن جلسات مرکز برگزار گردید.
مهندس کمالی در این ارائه اشاره کرد: كیفیت تغذیه‌ای به درجه خوب بودن غذا گفته شده و شامل كلیه مشخصه‌های مهمی است كه باعث پذیرش غذا می‌شوند. سلیقه عامه در انتخاب غذا، به كیفیت ماده غذایی بستگی دارد. آزمون بافت در رنج گسترده‌ای از انواع مواد‌غذایی، شامل محصولات پخته شده، غلات، شیرینی ها، تنقلات، لبنیات، میوه، سبزیجات، ژلاتین‌ها، گوشت، مرغ، ماهی، ماکارونی و حتی غذای حیوانات، کاربرد دارد. كیفیت، هم از نظر ‌ایمنی غذا و هم برای تضمین ‌اینكه عموم افراد، یك ‌فرآورده به خصوص را دوست داشته باشند و به انتخاب آن ادامه دهند باید مورد پایش قرار گیرد. از آنجایی که بافت یک خاصیت مرتبط با حس لامسه است، می‌تواند به سادگی توسط روش‌های مکانیکی با واحدهایی مثل نیرو سنجیده شود. آزمون بافت به منظور سنجش خواص مکانیکی و فیزیکی و ساختار مواد غذایی،کنترل کیفی اولیه و نهایی، انجام می‌شود. دستگاه سنجش بافت (TEXTUR ANALYZER) این قابلیت را دارد، و قادر به اندازه‌گیری ویژگی‌های بافتی و رئولوژیکی مواد جامد، نیمه‌جامد، مایعات ویسـکوز و همچنین مواد پودری را به‌دقت اندازه‌گیری می‌کند. به طور کلی این دستگاه، آزمون تجزیه نیم رخ بافت می باشد که خصوصیات فیزیکی محصول براساس دو سیکل فشرده سازی در دو نوبت با حرکت رفت و برگشتی صورت گرفته و ویژگی های بافتی استخراج شده را در نمودار نیرو_ زمان نشان می دهد. در پایان نیز به پرسش های حاضرین پاسخ لازم توسط سخنران داده شد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code