به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در ابتدای جلسه، دکتر حسین زاده معاون ترویج و انتقال یافته های علمی موسسه، ضمن خوشامدگویی به مدعوین، نام و یاد مهندس آقازاده به عنوان مدیرعامل اسبق اتحادیه سراسری شرکتهای تعاونی ماهیان سراسر کشور را گرامی داشت. همچنین توفیق مهندس الویری در مسئولیت جدید را خواستار شد. دکتر حسین زاده اهداف برگزاری این نوع جلسات هم اندیشی را در سه محور اساسی احصاء مشکلات و چالش های موجود در زیر بخش شیلات، تبدیل چالش ها به بسته های پژوهشی و انتقال برخی از مشکلات و چالش ها به بخش اجراء بیان نمود.
در این جلسه ابتدا مهندس الویری، مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکتهای تعاونی ماهیان گرمابی سراسر کشور چالش های اقتصادی اجتماعی در حوزه ماهیان گرمابی را تشریح کرد. وی در سخنان خود از رسوب درون استخرها، افزایش گاز آمونیاک در آب، هزینه های زیاد لایروبی، عدم هماهنگی دستگاه های متولی برای تامین نهاده‌ها، کمبود کارخانجات فرآوری و نیز مشکلات صادراتی محصولات شیلاتی به عنوان مهمترین چالش‌های این بخش نام برد.
در ادامه، مهندس پور افشاری نماینده پرورش دهندگان ماهیان گرمابی  استان خوزستان در ارتباط با چالش های اقتصادی اجتماعی در حوزه تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی در جنوب کشور چالش های اداری، تامین نهاده ها با قیمت بالا، پایین بودن قیمت محصول نهایی، مشکلات در بازار فروش، عدم برنامه ریزی درست برای صادرات و عدم ارائه وام های کم بهره به بهره برداران برای لایروبی را ارائه نمود.
سپس مهندس گشتاسب، پرورش دهنده ماهیان گرمابی در شمال کشور، چالش‌های اقتصادی اجتماعی را بیان کرد. به گفته این پرورش دهنده ماهیان گرمابی، ضایعات و خسارت‌های تولید در طول پرورش، سوء مدیریت ها در برخی مزارع پرورشی، تجمع گازهای غیر تنفسی در آب استخرها، بالا بودن هزینه تولید، کاهش یافتن قدرت خرید مردم، عدم پایداری بازار صادرات و بالا بودن تولید نسبت به مصرف از مهمترین چالش های اقتصادی اجتماعی حوزه تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی در شمال کشور است.
در ادامه دکتر خدایی دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، ضمن بیان میزان تولید و مصرف ماهیان گرمابی در داخل کشور و سهم صادرات ماهیان گرمابی به علل تمایل کم مصرف ماهیان گرمابی نسبت به ماهی قزل الا پرداخت. ایشان به مواردی چون ضعف در شاخص های بازار پسندی، بیوتکنیک پرورش و عدم عرضه مستمر در طول سال، قیمت ماهیان گرمابی، ناهمانگی و عدم نقش آفرینی تعاونی های استانی و اتحادیه ها در سیاستگذاری فروش و مدیریت بازار و تعیین قیمت و عدم تنوع در نحوه بسته بندی و عرضه اشاره داشت.
در ادامه حاضرین در جلسه به بیان نقطه نظرات خود در خصوص چالش های اقتصادی- اجتماعی در تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی پرداختند و پیشنهاداتی مبنی بر ایجاد سامانه مدیریت عرضه ماهیان گرمابی، تعیین میزان مصرف سرانه هر استان به تفکیک گونه، احصاء سهم شیلات در متغیر های اقتصاد کلان و... پرداختند.
در خاتمه جلسه مقرر شد اعضاء کارگروه چالش های مطرح شده توسط اتحادیه ها و بهره برداران را مورد بررسی، ارزیابی و اولویت بندی قرار دهند.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code