به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، ششمین همایش ملی خاویار و توسعه ماهیان خاویاری و صنایع وابسته، با همت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و همکاری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان شیلات ایران، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، دانشگاه گیلان، سازمان دامپزشکی کشور و دیگر دست اندرکاران صنعت ماهیان خاویاری با محورهای تولید ماهیان خاویاری در ایران و جهان، صادرات، نگاهی به چالش های بازار خاویار ایران، آخرین وضعیت پرورش ماهیان خاویاری در ایران، چالش های تولید وصادرات خاویار، ارایه دیدگاه های CITES، بیماری ها به عنوان چالش عمده و نقش تغذیه در کیفیت خاویار پرورشی و... در حال برگزاری است.
دکتر اسلامی تبار، دبیر اجرایی این همایش در ابتدا به موضوعات و مسائل مهم این صنعت اشاره کرد و گفت: موضوع بازپرداخت تسهیلات بانکی، فعالیت کم شرکت های دانش بنیان در این حوزه، رعایت بیشتر دستورالعمل های بهداشتی از طرف تولیدکنندگان، هماهنگی بیشتر بخش های مختلف سیاستگذار و اجرا، بیمه محصولات کشاورزی، کمبود تبلیغات و مستندسازی در زمینه خاویار، موضوع حق آبه ها، حمایت از تامین نهاده ها و افزایش بهره وری، از مهمترین مواردی است که باید به آنها توجه شود.
وی، با اشاره به اینکه بیش از 176 مزرعه خاویاری در کشور فعال هستند، افزود: لازم است سازمان شیلات ایران، حمایت بیشتری از این واحدها داشته باشد؛ به ویژه برگزاری دوره های آموزشی و قطب بندی مناطق جهت مدیریت صحیح آنها بسیار ضروری است.
دکتر اسلامی تبار، بیان کرد: در حال حاضر حدود 12 تن از 400 تن خاویار تولید شده در جهان، در ایران تولید می شود. همچنین محصولات این صنعت، بعد از فروش زعفران و پسته، چهارمین محصول مهم صادراتی کشور به شمار می رود. بنابراین لزوم توجه به آن، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.
در ادامه، دکتر خون میرزایی، معاون محترم وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران، با اشاره به اینکه 21 استان کشور، در پرورش ماهیان خاویاری فعالیت دارند، گفت: اعتبار ماهیان خاویاری، از دستاوردهای فرهنگی و اقتصادی کشور محسوب می شود که باید با رویکرد مبتنی بر دانش و بهره وری بیشتر، قدر این نعمت بزرگ الهی را دانست.
به گفته وی، ادامه توسعه و افزایش بهره وری در این صنعت، می تواند ارزش افزوده فراوانی را برای کشور به ارمغان آورد که در این مسیر لازم است حفاظت از محیط زیست را سرلوحه کار خود قرار دهیم.
دکتر خون میرزایی، در پایان عنوان کرد: امید می رود با بهره گیری از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان، تولیدکنندگان و تجاری که در این زمینه فعالیت دارند، شاهد گسترش هرچه بیشتر صنعت ماهیان خاویاری باشیم. چراکه بسیاری از مشکلات موجود، جز با تکیه بر دانش، شرکت های دانش بنیان و ارتباط با متخصصان این حوزه برطرف نخواهد شد.
در ادامه، رئیس سازمان دامپزشکی کشور، در ششمین همایش ملی خاویار و توسعه ماهیان خاویاری و صنایع وابسته، نظارت سازمان دامپزشکی را تضمین تولید و صادرات محصولات خاویاری دانست.
دکتر ماکنعلی، در ششمین همایش ملی خاویار و توسعه ماهیان خاویاری و صنایع وابسته، با اشاره به ارزش و اهمیت صنعت ماهیان خاویاری، گفت: سازمان دامپزشکی کشور، دارای دو مسئولیت عمده و خطیر است؛ یکی تنظیم مقررات برای تمامی محورهای تولید، تکثیر، بهداشت و امنیت زیستی و دیگری نظارت بهداشتی بر تمامی محصولات مرتبط دامی و شیلاتی.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور، تاکید کرد: به همین دلیل تولید و صادرات محصولات خاویاری نیز از این قاعده مستثنا نبوده و نظارت این سازمان، تمامی مراحل آن را در بر می گیرد.
به گفته وی، این نظارت ها و نیز سیاستگذاری های مربوط به موارد بهداشتی، نه تنها مانع تولید نیست، بلکه تضمینی برای سلامت جامعه و هموار کردن مسیر صادرات و تجارت با بازارهای بین المللی است. چراکه سازمان دامپزشکی کشور، اصلی ترین و مهمترین سازمان متولی در امر سلامت محصولات دامی است و در این حوزه باید پاسخگو باشد.
گفتنی است این همایش، تا ساعت 16 با برنامه هایی از قبیل رونمایی از تمبر یادبودگرامیداشت روز خاویار، بازدید از نمایشگاه خاویار و صنایع وابسته، تجلیل از پیش کسوتان و خادمان عرصه توسعه صنعت ماهیان خاویاری و سخنرانی صاحب نظران این عرصه ادامه دارد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code