یک شنبه بیست و هفنم تیر 1400 

سخنرانی دکتر حافظیه در ششمین همایش ملی خاویار

معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در ششمین همایش ملی خاویار و توسعه ماهیان خاویاری و صنایع وابسته، سخنرانی کرد.
اخبار مهم سایت | بازدید: 908 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر حافظیه در ششمین همایش ملی خاویار و توسعه ماهیان خاویاری و صنایع وابسته، به دلایل کاهش ذخایر تاسماهیان دریای خزر اشاره کرد و گفت: از بین رفتن محل های تخم ریزی طبیعی، صید غیر مجاز و غیر قانونی، آلودگی های صنعتی، کشاورزی، نفتی و... افزایش بیکاری و عدم اشتغال در ایران و سایر کشورهای منطقه، وجود خلاء های قانونی در مبارزه با صید غیر قانونی و فشار مقامات استان های ساحلی برای عدم اجرای قوانین صید غیر مجاز و سرمایه گذاری کشورهای حاشیه دریای خزر به فعالیت های زود بازده، مانند نفت و توریسم، از مهمترین این دلایل به شمار می روند.
به گفته وی، در سال 1390 در سی و دومین اجلاس کمیسیون منابع زنده دریای خزر- باکو و با توافق 5 كشور ساحلي خزر، صيد تجاري ماهيان خاوياري براساس تصميم سران ايران، روسيه، جمهوري آذربايجان، تركمنستان و قزاقستان براي 5 سال ممنوع شد. تقویت یگان حفاظت منابع آبزیان، بازسازی ذخایر و آبزی پروی (افزایش راندمان تکثیر، بهسازی محیط زیست آبزیان (کاهش آلودگی ها، تعیین مناطق حساس شیلاتی)، گسترش همکاری های آموزشی و تحقیقاتی (از جمله گشت های تحقیقاتی ارزیابی ذخایر) و افزایش همکاری های منطقه ای و بین المللی (از جمله همکاری در حفاظت از ذخایر و گشت های تحقیقاتی مشترک) موارد مهم اتخاذ شده در آن جلسه به عنوان الزامات تعطیلی صید بود که دکتر حافظیه آنها را تشریح کرد.
وی همچنین در ارتباط با اهمیت گونه های تاسماهیان دنیا و دریای خزر، ارزش خاویار و گوشت ماهیان خاویاری در دنیا و توسعه پایدار آبزی پروری ماهیان خاویاری، توضیحاتی را ارائه و اضافه کرد: چین، روسیه، آلمان، فرانسه و ایتالیا 5 کشور اصلی صادرکننده خاویار در جهان هستند. البته امروزه بیش از 46 کشور خاویار تولیدی خود را صادر می‌ کنند و قریب به 100 کشور در فهرست وارد کنندگان خاویار قرار دارند.
دکتر حافظیه، پس از تشریح چالش های صنعت ماهیان خاویاری، عنوان کرد: ارزيابي مستمر وضعيت و برآورد ذخاير  ماهيان خاوياري (گشت ارزيابي ذخاير)، بررسي آماري و بيولوژيكي ماهيان خاوياري صيد شده (پره و دام گوشگير) در راستای تعیین بهترین زمان و مکان صید به جوامع صیادان دریای خزر و ارائه راهکارهای علمی و تخصصی مدیریت و بهره برداری پایدار ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر، از مهمترین رئوس فعالیت های در دست اجرای انستیتو در مديريت ذخاير تاسماهیان است.
این مقام مسئول، در بخش دیگری از سخنان خود، در ارتباط با رئوس فعالیت های در دست اجرای انستیتو در توسعه پایدار آبزی پروری ماهیان خاویاری، نکته های قابل توجهی را ارائه نمود که مطالعه سيستم هاي نوين در پرورش ماهيان خاویاری با هدف مصرف بهینه آب و افزایش راندمان تولید، نگهداری مولدین طبیعی تکثیر شده به منظور استحصال مجدد خاویار، انجام مطالعات کاربردی در خصوص افزایش روند رشد و کاهش سن بلوغ جنسی ماهیان خاویاری با استفاده از جیره های مختلف غذایی، ارتقای کمی و کیفی تولید لارو، بچه ماهی، پیش مولد و مولدین در کشور و تنوع بخشی، افزایش بازار پسندی و ارتقاء ارزش افزوده محصولات جانبی ماهیان خاویاری (غذایی، بهداشتی، دارویی، آرایشی و صنایع دستی) از مهمترین آنها است.
دکتر حافظیه با بیان اینکه توجه به تولید محصولات متنوع و با ارزش افزوده بالا ضروری است، گفت: با توجه به بازار جهانی بزرگ محصولات آرایشی بهداشتی، تولید محصولات متنوع نظیر کرم خاویار ضرورت می یابد. در حال حاضر کرم خاویار در بازارهای جهانی به ازای هر 50 میلی لیتر به قیمت بالای 400 دلار به فروش می رسد.
وی در پایان با اشاره به مشکل کشتن مولدین ارزشمند ماهیان خاویاری حین استحصال خاویار و حذف یکباره آنها از چرخه حیات، افزود: محققان انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری، توانسته اند با استحصال خاویار به روش زنده، این چالش را از پیش رو بر دارند و دستاوردهایی مانند زنده ماندن مولدین ماهیان خاویاری پس از استحصال خاویار، استحصال چندباره خاویار از مولدین مولد، کمک به حفظ ذخایر ماهیان خاویاری و کاهش هزینه تولید را برای این صنعت بزرگ به ارمغان آورند.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code