شنبه بیست و سوم مرداد 1400 

سمینار علمی کاربرد باکتریوسین‌ها در غذاهای دریایی تازه و فرآوری شده

دومین سخنرانی علمی سال 1400 تحت عنوان " کاربرد باکتریوسین‌ها در غذاهای دریایی تازه و فرآوری شده" توسط مهندس افشین فهیم، مورخ 23 مرداد 1400 در سالن کنفرانس مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان انجام شد.
اخبار مهم سایت | بازدید: 925 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان- بندر انزلی، مهندس فهیم در این ارائه اشاره کرد: باکتری‌های پروبیوتیک نقش مهمی در سرکوب رشد میکروارگانیسم های‌ بیماری زا داشته و به عنوان میکروب های مفید برای موجودات زنده، در مقادیر معین، تأثیر مثبتی بر سلامت دارند. جمعیت میکروبی باکتری های پروبیوتیک شامل باکتری های اسید لاکتیک، دارای توانایی تولید چندین ترکیب ضد میکروبی مانند اسید لاکتیک، دی استیل، پراکسید هیدروژن، دی اکسید کربن و باکتریوسین‌ها می باشند.
وی افزود: باکتریوسین‌ها پپتیدهای ضد‌میکروبی هستند که در برابر عوامل بیماری زای باکتریایی به عنوان ترکیبات ضد باکتریایی عمل کرده و باکتری های گرم مثبت و گرم منفی مانند گونه های سالمونلا، اشرشیاکلی، ویبریو، شیگلا را مهار کنند. زیرا در برابر حرارت مقاوم هستند و فعالیت خود را در محیط اسیدی حفظ می کنند و دمای پایین در طول ذخیره سازی بر فعالیت باکتریوسین تأثیر نمی گذارد.
مهندس فهیم ادامه داد: اخیراً استفاده از باکتریوسین ها به دلیل استفاده بالقوه از آنها به عنوان نگهدارنده در صنایع غذایی به ویژه در غذاهای تخمیر شده، مورد توجه قرار گرفته است. به عنوان مثال، نیسین یکی از باکتریوسین‌های تولید شده توسط باکتری های اسید لاکتیک است که می تواند میکروب های بیماری زا و عامل فساد را تخریب و کیفیت و ماندگاری محصولات غذایی را بهبود بخشد.
در پایان سمینار، پرسش‌های علمی مطرح و توسط سخنران پاسخ داده شد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code