به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر رضا فیض بخش، فوق دکترای اقتصاد و مدیریت شیلات و آبزیان، به عنوان مدرس کارگاه آموزشی اقتصاد و تولید آبزیان و بازار، سخنانی را در ارتباط با مباحث این حوزه به صورت وبیناری برای علاقه مندان، ارائه کرد.
وی با اشاره به کلیات شیلات و آبزیان، گفت: در حال حاضر، شیلات و آبزیان بین 10 تا 12 درصد از نیاز غذایی جهان را تامین کرده و در مجموع، 17 درصد از مصارف جهانی پروتئین را برآورده می کند.
دکتر فیض بخش، مطالبی را درباره پیش بینی وضعیت میزان صید و تولید آبزی پروری تا سال 2030 میلادی مطرح کرد و ادامه داد: چین، هند، اندونزی، ویتنام و بنگلادش، جزو 5 کشور نخست در تولیدات آبزی پروری جهان محسوب می شوند که ایران در این جدول، رتبه هجدهم را به خود اختصاص داده است.
این مدرس، پس از تعریف علم اقتصاد، به توضیح شاخص قیمت آبزیان پرداخت و افزود: ریسک تولید، ریسک بازاریابی، ریسک مالی، ریسک قانونی و ریسک منابع انسانی، از مهمترین منابع ریسک در آبزی پروری به شمار می روند.
معرفی برنامه های نرم افزایش اقتصاد، عوامل مهم در انتخاب مکان مزرعه، تعمیرات و نگهداری، ارزیابی قراردادهای تولیدی، برنامه ریزی اقتصادی برای تولید و تجارت و روش های ارزیابی پروژه، از مهمترین مواردی بود که دکتر فیض بخش آنها را تشریح کرد.
وی، بازار آبزیان را در حیطه های بازارشناسی، بازاریابی، شبکه توزیع، انواع ساختار بازار، تحلیل اقتصادی حاشیه بازاریابی آبزیان پرورشی در ایران با استفاده از مدل های اقتصادی و الگوی های مختلف بازاریابی، توضیح داد.
این مدرس، در ادامه گزارش مبسوطی درباره روش های مختلف شکل دهی انواع مختلف آبزیان جهت فرآوری و بسته بندی ارائه و عنوان کرد: آبزی پروری و تولید آبزیان، برداشت تولید و حمل و نقل، فرآوری و بسته بندی آبزیان، فروش به عمده فروشی، فروش به خرده فروشی و فروش به مصرف کننده مراحل مختلف تشکیل دهنده زنجیره تولید آبزیان به شمار می روند.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code