دوشنبه بیست و نهم شهریور 1400 

گزارش عملکرد دو پژوهشکده شمالی و انستیتو

دو پژوهشکده شمال کشور و انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری، گزارش عملکرد 6 ماهه نخست سال جاری را ارائه دادند.
اخبار مهم سایت | بازدید: 1003 مرتبه | 0 نظر
پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی-انزلی
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی، گفت: 5 فقره طرح خاص و غیر خاص، 12 فقره پروژه بنیادی، 10 پروژه کاربردی توسعه ای و 3 پروژه کاربردی فناورانه از مهمترین دستاوردهای پژوهشی پژوهشکده است.
دکتر صیاد بورانی، افزود: یک پروژه تجاری سازی شده، 2 پروژه قابل تجاری و 4 مورد هسته، واحد و شرکت های مستقر در مرکز رشد، از دیگر دستاوردهای فناوری پژوهشکده محسوب می شود.
8 عنوان گزارش نهایی، چاپ 19 مقاله علمی پژوهشی خارجی، یک عنوان مقاله علمی ترویجی و 2 جلد کتاب معتبر داخلی از جمله دستاوردهای انتشاراتی پژوهشکده است که دکتر صیاد بورانی به آنها اشاره کرد.
وی با بیان اینکه همکاران پژوهشکده در 4 کنفرانس معتبر بین المللی، یک اجلاس بین المللی و یک کارگاه آموزشی بین المللی داخلی، حضور داشته اند، عنوان کرد: پرورش 2 هزار قطعه کپورماهیان چینی، در بخش تولید فراورده های بیولوژیک فناورانه و 2 هزار عدد سوف سفید، یک هزار عدد بچه ماهی کپور چینی 10 گرمی، پرورش 10 هزار قطعه بچه ماهی کپور نژاد تاتا و 20 عدد مولد سس ماهی در بخش تولید و تکثیر هسته های اولیه آبزیان از فعالیت های همکاران پژوهشکده به شمار می رود.
دکتر صیادبورانی، پس از تشریح پروژه های انجام گرفته توسط پژوهشکده، مشکلات پژوهشی در آن مجموعه را توضیح داد و گفت: 30 نفر آموزش بهره برداران، 2 روز آموزش در قالب برگزاری روز مزرعه، یکهزار و 20 نفر ساعت آموزش در قالب کارگاه های آموزشی ترویجی و 10 نفر آموزش کارشناسان پهنه، از مهمترین دستاوردهای ترویجی پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی است که دکتر صیاد بورانی به آنها اشاره کرد.
در ادامه دکتر خدامی، ضمن تشکر از همکاران پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی، توضیحات لازم برای ثبت پروژه ها در سامانه مربوطه را ارائه داد و گفت: آن پژوهشکده طبق مقررات، باید دو دستاورد را تا پایان سال ارائه دهد.
دکتر قائدنیا معاون برنامه ریزی و پشتیبانی موسسه، در ارتباط با تامین بودجه و اعتبارات، مواردی را مطرح و عنوان کرد: انتظار می رود تعهدات پژوهشکده از نظر درآمدزایی، تا پایان سال جاری به وقوع بپیوندد.
سپس دکتر بهمنی، با بیان اینکه ارزیابی عملکرد 6 ماهه، در چارچوب فرمت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی باشد، گفت: دستیابی به بیوتکنیک تکثیر و پرورش انواع گونه های آبزی در کارنامه فعالیت های این پژوهشکده وجود دارد که دنبال کردن آنها از ضروریات است. رسیدگی به ایستگاه غازیان و تامین نیروی انسانی آن مد نظر قرار بگیرد. با امکانات موجود در ایستگاه غازیان، بحث تکثیر و پرورش ماهیانی مانند لای ماهی و اسکله بسیار ضروری است.
وی ادامه داد: این پژوهشکده ارتباط خوبی با بخش اجرا داشته و امید می رود که اثربخشی آن را در بروندادها ببینیم. همچنین بخش اکولوژی پژوهشکده اگرچه دارای نیروی انسانی متخصص و قوی است اما لازم است تلاش بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
دکتر بهمنی در ارتباط با تالاب انزلی تاکید کرد: سازمان های مردم نهاد توجه ویژه ای به تالاب انزلی دارند و لازم است نقش همکاری پژوهشکده با این نهادها، سازمان محیط زیست و دیگر متولیان بیشتر شود.
 
پژوهشکده اکولوژی دریای خزر
رئیس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر، درباره عملکرد 6 ماهه نخست امسال مجموعه متبوع خود، گفت: 2 طرح خاص و غیرخاص، یک پروژه بنیادی، 6 پروژه کاربردی توسعه ای و یک پروژه کاربردی فناورانه، دستاوردهای پژوهشی محققان این پژوهشکده طی 6 ماه گذشته است.
دکتر نصراله زاده، با اشاره به اخذ فروست برای 7 گزارش نهایی، افزود: چاپ 18 مقاله علمی پژوهشی خارجی، یک مقاله علمی ترویجی و یک کتاب معتبر خارجی، از جمله دستاوردهای انتشاراتی پژوهشکده به شمار می رود.
وی با اشاره به حضور در 5 کنفرانس معتبر بین المللی، پروژه های این پژوهشکده را تشریح کرد که ارزیابی ذخایر و تعیین برخی شاخص های زیستی کیلکا ماهیان در آب های ایرانی دریای خزر، تولید سیلاژ بیولوژیک از ضایعات طیور و تاثیر آن بر شاخص های رشد و ایمنی ماهی قزل آلا و امکان سنجی افزایش توان فیزیولوژیک بچه ماهی سفید با جیره نمکی در آب شیرین به منظور رهاسازی مستقیم به دریای خزر از مهمترین آنها است.
دکتر نصراله زاده، پس از نام بردن از مشکلات پژوهشی، عنوان کرد: 240 نفر ساعت آموزش در قالب کارگاه آموزشی ترویجی، 120 نفر روز آموزش در حیطه انتقال یافته های علمی و اجرای 2 پروژه تحقیقی ترویجی، از دستاوردهای ترویجی این پژوهشکده محسوب می شود.
رئیس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر، پس از توضیح در ارتباط با مشکلات موجود کشتی گیلان، گزارش کاملی از اقدامات انجام شده توسط همکاران پژوهشکده برای رفع مسائل مربوط به این کشتی ارائه داد.
در ادامه دکتر حافظیه معاون پژوهش و فناوری موسسه، پس از توضیحات مختصری درباره پروژه های معوقه، گفت: 20 اولویت پژوهشی برای آن پژوهشکده تعیین شده بود که تاکنون 13 مورد آن در سامانه به ثبت رسیده است. همچنین از آنجا که طی 3 سال آینده، ماهیانی که برای پرورش در قفس استفاده می شود، باید از ماهیان بومی باشد، بنابراین مسئولیت آن پژوهشکده سنگین تر از قبل خواهد بود.
سپس دکتر قائدنیا معاون برنامه ریزی و پشتیبانی موسسه، ضمن تشکر از تلاش های پژوهشکده در راه اندازی کشتی گیلان، ابراز امیدواری کرد که مشکلات موجود نیز برطرف شود.
در ادامه دکتر حسین زاده معاون ترویج و انتقال یافته های علمی موسسه، بر ارتباط بیشتر با جامعه صیادی تاکید کرد و افزود: باید تلاش کرد که تولید دانش فنی بیوسیلاژ از ضایعات ماهی هرچه زودتر به اتمام رسیده و به بخش خصوصی واگذار گردد.
سپس دکتر بهمنی، با تشکر از فعالیت های صورت گرفته درخصوص کشتی گیلان، توسط محققان پژوهشکده اکولوژی دریای خزر، گفت: لازم است تلاش مضاعفی در این ارتباط صورت گیرد تا با همکاری پژوهشگاه اقیانوس شناسی گشت دریایی به طور رسمی آغاز شود. البته گشت، تنها منتهی نمی شود، بلکه تالاب انزلی یا خلیج میانکاله نیز باید مورد مطالعه قرار گیرد.
وی، با بیان اینکه دانش فنی تولید بیوسیلاژ هرچه زودتر باید به بخش خصوصی واگذار شود، افزود: موضوع پرورش ماهی در قفس و اکولوژی مربوط به آن را باید پررنگ تر از قبل دید. در بحث تغییر اقلیم نیز دلواپسی هایی درباره دریای خزر وجود دارد و وظیفه این پژوهشکده است که در این ارتباط اطلاع رسانی و مطالعات مختلف را انجام دهد.
 
انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری-رشت
رئیس انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری، در ادامه گزارشی از عملکرد 6 ماهه نخست سال جاری را ارائه داد. دکتر شناور ماسوله در این جلسه، گفت: 5 طرح پژوهشی، یک پروژه بنیادی، 40 پروژه کاربردی توسعه ای و ارائه 5 فناوری قابل تجاری از دستاوردهای انستیتو طی 6 ماه گذشته بوده است.
وی در ارتباط با دستاوردهای انتشاراتی انستیتو، افزود: اخذ فروست برای 2 گزارش نهایی، چاپ 17 مقاله علمی پژوهشی خارجی، یک مقاله علمی ترویجی و چاپ 2 جلد کتاب معتبر داخلی از مهمترین دستاوردهای انتشاراتی مجموعه به شمار می رود.
یک مورد حضور در اجلاس های بین المللی، یک مورد حضور در کارگاه آموزشی بین المللی داخلی و ارتباط با سازمان ها و کنوانسیون های بین المللی، جزو فعالیت های حوزه بین الملل انستیتو است که دکتر شناور ماسوله به آنها اشاره کرد. همچنین تولید 5 کیلوگرم پروبیوتیک، 34 هزار قطعه بچه ماهی و 200 میلی لیتر اسپرم منجمد شده ماهیان خاویاری نژاد رودخانه سفیدرود، از دستاوردهای بیولوژیک و هسته های اولیه آبزیان است.
وی پس از تشریح پروژه های اجرایی انستیتو و توضیح درباره مشکلات پژوهشی آن مجموعه، عنوان کرد: برگزاری 20 نفر روز آموزش در قالب روز مزرعه، برگزاری 794 نفر ساعت کارگاه آموزشی ترویجی و 4 نفر روز بازدید ترویجی در طرح یاوران تولید، عناوین دستاوردهای ترویجی این انستیتو محسوب می شود.
دکتر حافظیه در ادامه با تاکید بر اینکه پروژه های پیش بینی شده انستیتو در سال 1400 در سامانه بارگذاری گردد بر لزوم تعیین تکلیف پروژه های معوقه انستیتو نیز اشاره داشتند.
در ادامه، معاون ترویج و انتقال یافته های تحقیقاتی موسسه گفت: لازم hست پژوهشکده با سرعت و شتاب بیشتری دستاوردها را در اختیار بخش خصوصی قرار بدهد و با تشکل های پرورش دهندگان، ارتباط خوبی برقرار نماید.
دکتر بهمنی در بخش پایانی جلسه، با اشاره به عملکرد انستیتو به عنوان یک مرکز شاخص در موسسه در سالیان گذشته گفت: انتظار می رود دستیابی به دستاوردهای اثربخش در حوزه ماهیان خاویاری با همان سرعت قبلی انجام شود و با نگاه کاربردی و رفع نیاز سازمان شیلات ایران و بخش خصوصی پیش برویم. ایشان تامین نهاده های اولیه پرورش دهندگان و توجه به گونه های بومی را متذکر شد و در ادامه به لزوم ارزیابی انستیتو از روند توسعه و تولید و اقتصادی بودن پرورش ماهیان خاویاری در کشور اشاره داشت و یکی از ماموریت های اصلی انستیتو را برنامه ریزی به منظور توسعه محصولات جدید شیلاتی فرآوری شده از ماهیان خاویاری عنوان کرد. همچنین ورود انستیتو به شبکه های علمی، فنی و اجرایی با هماهنگی با دو پژوهشکده ساری و انزلی از اهم مواردی بود که رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به آن اشاره داشت.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code