به گزارش روابط عمومی انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری، شناور تحقیقاتی کاوشگر کاسپین انستیتو با هدف به کارگیری در راستای اهداف تحقیقاتی و اجرای گشت های ارزیابی ذخایر ماهیان خاویاری در اسکله صیادی اداره کل شیلات گیلان واقع در شهر بند انزلی پهلو گرفت. آغاز به کار این شناور تحقیقاتی و اجرای پروژه های مستمر ارزیابی ذخایر آبزیان و بوم شناسی در آبهای دریای خزر کمک شایانی به بهبود تحقیقات شیلاتی و بهره برداری پایدار از منابع موجود خواهد نمود.
گفتنی است بنا به پيشنهاد سازمان حفاظت از گونه های در حال انقراض سازمان ملل متحد (CITES) و بر اساس مصوبات كميسيون منابع زنده درياي خزر در سال های گذشته مقرر گرديد كشورهای حاشيه دريای خزر سالانه نسبت به انجام  گشت تحقیقاتی ارزيابی ذخاير ماهيان خاوياری اقدام نمایند. همچنین به استناد ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی در خصوص مصوبات و الزامات کمیسیون عالی بهره برداری ماهیان خاویاری شیلات ایران، می بایست گشت تحقیقاتی ارزیابی ذخایر ماهیان خاویاری همه ساله اجرا شده و بر این اساس گزارش وضعیت ذخایر و اثرات تعطیلی صید تجاری به منظور ارائه در مجامع بین المللی به مدیران و تصمیم گیران شیلاتی تدوین گردد. در این راستا انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری به منظور انجام تعهدات خود از سال 1382 تا 1391 ضمن اجاره  شناور اقدام به اجرای گشت های دریایی ارزیابی ذخایر نمود که متاسفانه از سال  1392 به دلیل آماده نبون شناور تحقیقاتی و عدم وجود اعتبارات لازم و مکفی، انجام این گشت ها متوقف گردید. این در حالیست که کشورهای روسیه، قزاقستان و جمهوری آذربایجان با داشتن شناورهای متعدد سالانه نسبت به ارزیابی ذخایر ماهیان خاویاری در آبهای خود اقدام نموده و گزارش خود را در کمیسیون منابع زنده دریای خزر ارائه می نمایند. در سال 1397 انستیتو پس از یک وقفه 6 ساله، با حمایت های رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و اجاره شناور، گشت های تحقیقاتی ارزیابی ذخایر در آبهای زیر 10 متر در سواحل ایرانی دریای خزر را در زمستان سال 1397 به اجرا در آورد. انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری ساخت شناور تحقیقاتی به نام کاوشگر کاسپین با قابلیت دریانوردی در آب های کم عمق را برای انجام وظایف حاکمیتی محوله با اعتبارات استانی و ملی در دستور کار خود قرار داد و اکنون این شناور تحقیقاتی پس از تجهیز و بازسازی و اخذ استانداردهای لازم در اسکله شیلات استان گیلان در بندر انزلی پهلو گرفته است. مشخصات این شناور تحقیقاتی به شرح زیر است:
طول : 6/18  متر، عرض : 5 متر، ارتفاع: 2/3 متر، قدرت موتور :380 اسب بخار، آب خور بسیار کم : 4/1 متر، دارای فضای آزمایشگاهی، دارای وینچ نمونه برداری صید ترال و کیلکا بطور مجزا، دارای وینچ نمونه برداری از رسوب و آب، تجهیزات ناوبری  اعم از  اکوساندر، GPS.
شناور کاوشگر کاسپین آمادگی انجام ماموریت های دریایی و همکاری با سایر مراکز جهت انجام مطالعات دریایی نظیر مرکز ملی اقیانوس شناسی، مرکز مطالعات دریای خزر، اداره هواشناسی، مطالعات دانشگاهی و مطالعات هیدرولوژی و هیدروبیولوژی را در قالب قرارداد های پژوهشی دارد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code