شنبه بیست و چهارم مهر 1400 

وبینار تخصصی در انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری

وبینار تخصصی با عنوان "كاربرد تكنیك های ژنتیك مولكولی در مطالعات آبزیان با تاكید بر ماهیان خاویاری" در انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری برگزار شد.
اخبار مهم سایت | بازدید: 1077 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری، دوره آموزشی مصوب تخصصی با عنوان " کاربرد تکنیک های ژنتیک مولکولی در مطالعات آبزیان با  تاکید بر ماهیان خاویاری " توسط خانم دکتر شیرین جمشیدی، عضو هیئت علمی بخش ژنتیک و بیوتکنولوژی انستیتو به صورت وبینار برگزار گردید.
در این دوره آموزشی وی ضمن ارائه مفاهیم و تعاریف ژنتیک کلاسیک و مولکولی و بیان تفاوت آنها، حفظ تنوع زیستی و تامین اهداف امنیت غذایی را از علل اصلی ضرورت توجه به مباحث ژنتیک کلاسیک و ژنتیک مولکولی در علوم مربوط به آبزیان از جمله تاس ماهیان دریای خزر عنوان کردند.
ایشان در سخنان خود علاوه بر تشریح مباحث تئوری روش ها و تکنیک های کاربردی در مطالعات مولکولی و سیتوژنتیک ماهیان خاویاری؛ به روش های عملی برخی از مباحث ژنتیک مولکولی نظیر نگهداری طولانی مدت بافت تاس ماهیان، استخراج RNA و DNA، واکنش زنجیره پلی مراز، روش های مختلف کلون کردن ژن و ساخت سلول های مستعد و محیط کشت، روش های آشکار سازی ژن ها روی ژل آگارز و آکریل آمید اشاره کردند. همچنین در این وبینار مباحث پر اهمیت در زیست فن آوری آبزیان شامل ایجاد ماهی تراریخته پرورشی و آکواریومی، اهدف تولید آبزیان تراریخته و چگونگی انجام آن و نیز مباحث مولکولی مرتبط با موضوع افزایش تولید و حفظ تنوع زیستی ماهیان خاویاری مانند حفظ سلول های بنیادی جنسی، ردیابی تقلب در خاویار، هیبریداسیون تاس ماهیان، ردیابی بیماریهای عفونی و مطالعات جمعیت شناسی ماهیان خاویاری ارائه شده و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
در پایان این دوره آموزشی مصوب که با حضور کارشناسانی از انستیتو و مراکز تحقیقاتی وابسته به مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور برگزار شد، طی انجام آزمون علمی میزان فراگیری شرکت کنندگان مورد ارزیابی قرار گرفت.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code