به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، عضو هیات علمی موسسه، در برنامه سلام صبح بخیر که به صورت زنده از شبکه 3 سیما پخش شد، در ارتباط با تاریخچه صنعت پرورش میگو، گفت: این صنعت از دهه هفتاد در ایران آغاز به کار کرد.
دکتر شاپور کاکولکی، افزود: طی طرحی، در سال 1373 بین 2.5 تا 3 میلیون بچه میگو برای نخستین بار تولید شد که مشکل تامین این نهاده برای مزرعه داران مرتفع گردید. بنابراین، صنعت پرورش میگو به صورت رسمی از سال 1374، فعالیت خود را با میگوی ببری سبز شروع کرد.
وی ادامه داد: البته از آنجا که این میگو به صورت وحشی از دریا صید می شد، مقاوت کمتری نسبت به بیماری ها داشته و رشد آن کند بود. به همین دلیل، محققان علوم شیلاتی کشور، گونه سفید هندی را به جای آن معرفی کردند.
به گفته دکتر کاکولکی، بیماری لکه سفید میگو از سال 1381 که نخستین تلفات را در این صنعت به ثبت رساند، کم کم به سمت استان بوشهر آمد و سایت حله را درگیر کرد. محققان موسسه توانستند با تحقیقات مختلف، فاکتورها و شاخص های فعال کننده این ویروس را شناسایی کنند. همچنین طبق پروژه ای که انجام گرفت، این نتیجه به دست آمد که ویروس در دمای بالای 21 درجه سانتیگراد، امکان تکثیر ندارد. بنابراین به پرورش دهندگان، پیشنهاد شد که دمای استخرها را بالاتر ببرند.
وی پس از معرفی انواع میگو در ایران، در ارتباط با آینده صنعت میگوی کشور، عنوان کرد: اگرچه اکنون تولید میگوی پرورشی، با قریب به 12 هزار هکتار زیرکشت، حدود 50 هزار تن است، اما این مقدار یک دهه پیش، حدود 8 هزار تن بود. با این حال، برداشت میگو طی سال های گذشته افزایش داشته و از 2.7 تن در هکتار به 4.5 تن در هکتار رسیده است. بنابراین افزایش بهره وری کاملا مشهود است.
دکتر کاکولکی، ابراز امیدواری کرد: به نظر می رسد تا پایان سال 1405 و با استناد به رشد 0.2 درصدی در سال، حدود 100 هزار تن میگو به تولید کنونی افزوده شود.
این مقام مسئول، پس از معرفی طرحی برای مشارکت خانوارها در تولید میگو با توجه به طرح مشابهی که در اندونزی اجرایی شده است، گفت: میگو ارزش غذایی بالایی دارد و می تواند به ویژه برای کودکان و نوجوانان بسیار مفید باشد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code