سه شنبه نهم آذر 1400 

سخنرانی دکتر همایون حسین زاده صحافی در سی و یکمین اجلاس شوراي حاكمه سازمان ناكا (شبكه مراكز آبزي‌پروري آسيا و اقيانوسيه)

دکتر همایون حسین زاده صحافی در سی و یکمین اجلاس شوراي حاكمه سازمان ناكا (شبكه مراكز آبزي‌پروري آسيا و اقيانوسيه) به سخنرانی پرداخت.
اخبار مهم سایت | بازدید: 896 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور ، دکتر همایون حسین زاده صحافی، معاون ترویج وانتقال یافته های علمی موسسه ضمن شرکت و ارایه گزارش مراکز راهبر (LEAD CENTERS) مرتبط  با آبزی پروری ماهیان سرد آبی  و ماهیان خاویاری  در سی و یکمین اجلاس شوراي حاكمه سازمان ناكا (شبكه مراكز آبزي‌پروري آسيا و اقيانوسيه)، اظهار داشت: بر اساس مصوبات این سازمان در سال 2006 میلادی  مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی  کشور ( مازندران) و انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری (گیلان) به عنوان مراکز راهبر در حوزه های تخصصی، مورد تصویب قرار گرفته که مسئولیت راهنمایی و هدایت های فکری برای توسعه آبزی پروری گونه های مد نظر هر حوزه در کشور و نیز سایر کشورهای عضو (حسب در خواست سازمان ناکا) را دارند.
وی، افزود: در حال حاضر اعضاي سازمان ناكا را كشورهاي استراليا، اندونزي، بنگلادش، پاكستان، تايلند، ج. ا. ايران، چين، سريلانكا، فيليپين، لائوس، كامبوج، ميانمار، مالزي، ويتنام، مالدیو، هنگ‌كنگ، هندوستان، نپال و ج. خ. کره  و نيز نمايندگان مراكز منطقه‌اي ناكا در كشورهاي عضو و برخي موسسات و سازمان‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي فعال در امر آبزي پروري تشكيل مي‌دهند.
گفتنی است کشور جمهوری اسلامی ایران در سال  1372 به عنوان مدعو و از سال 1383 به عضویت رسمی این سازمان در آمده است. سازمان ناكا سرآمد همه سازمان‌هاي تخصصي آبزي پروري در جهان بوده و مي‌تواند نقش موثري را در گسترش و توسعه آبزي پروري در همه ابعاد براي كشورهاي عضو  و از جمله ج. ا. ایران ايفا كند. همچنين وجود كارشناسان خبره و با تجربه در آسيا مي‌تواند مهمترين سرمايه براي توسعه و افزايش توليد آبزي پروري در بین کشورهای عضو باشد.
در این اجلاس پس از ارایه گزارش پیشرفت توسط  دبیر کل ناکا (دکتر هونگ)، نمایندگان کشورهای عضو به ارایه نیازمندی ها و همکاری ها با این سازمان پرداخته و در ادامه گزارش های مراکز راهبر وابسته به این سازمان ارایه گردید. لازم به ذکر است که در حال حاظر از مجموع 19 کشور عضو، کشورهای جمهوری خلق چین، هندوستان ، ج. ا. ایران ، فیلیپین و تایلند دارای مراکز راهبر (LEAD CENTERS) بوده که می تواند ظرفیت خوبی برای کشورمان در همکاری های بین المللی محسوب گردد. این اجلاس در روزهای 8 و 9 آذر ماه سال 1400  مصادف با 29- 30 نوامبر 2021 میلادی انجام و دکتر محمود بهمنی ریاست موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و دکتر فریبز احتشامی مدیر روابط بین الملل موسسه تحقیقات  نیز در آن شرکت نمودند.      
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code