به گزارش روابط عمومی پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی_ گیلان، مجموعه وبینارهای پژوهشکده به مناسبت هفته پژوهش روز یکشنبه مورخ 14 آذر 1400 با تلاوتی چند از آیات قران کریم، سرود ملی و سخنرانی معاون پژوهشی  پژوهشکده آغاز شد. اولین وبینار تحت عنوان "تولید غذای زنده جهت پررورش ماهیان زینتی" توسط خانم دکتر رودابه روفچائی ارائه گردید. در این وبینار ضمن بیان ارزش غذای زنده در صنعت آبزی پروری، به ضرورت استفاده از آن در پرورش ماهیان زینتی اشاره شد و گروه های متداول غذای زنده روز دنیا و کاربردشان در صنعت پرورش ماهیان زینتی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. اشاره و تاکید بر کاربرد  غذاهای زنده ای كه  در مرحله لاروی به صورت کرم مورد استفاده ماهیان زینتی قرا رمی گیرند از جمله: لارو گروه حشرات و قاب بالان و کرم های لوله ای و حلقوی بود. در پایان کلیپ های کاربردی از نحوه ایجاد بستر پرورش با امکانات موجود در خانه جهت پرورش آکواریومی ارایه شد.
دومین وبینار تحت عنوان "مدیریت بهداشتی مزارع پرورش ماهی" توسط دکتر جواد دقیق روحی ارائه گردید. مدیریت بهداشتی مزارع پرورش ماهی طراحی مجموعه اقداماتی برای رفاه بیشتر ماهیان با هدف پیشگیری از بروز بیماری هاست. با توجه به فاکتورهای متعدد محیطی، زیستی و پاتوژنیک که در وقوع بیماری تاثیر گذارند، اجتناب کامل از بیماری ها امری غیر ممکن است، با این حال بهتر است به جای  فرصت دادن به پاتوژن ها برای ایجاد بیماری و سپس آغاز اقدامات درمانی، سعی کنیم تا با رعایت مجموعه دستورالعمل هائی از بروز بیماری ها پیشگیری نمائیم. بدین منظور لازم است تا مدیریت کارگاه پرورش ماهی با همکاری پرسنل ماهر خود برای هر یک از کارهای روزمره روش کار استانداردی بر اساس اصول بهداشتی تهیه نماید. خرید بچه ماهیان سالم، ضد عفونی ماهیان ورودی به کارگاه، رعایت اقدامات قرنطینه ای، تامین آب و غذای با کیفیت، نحوه مقابله با موجودات شکارچی (پرندگان ماهیخوار، شنگ، مار و ...)، توجه به نظافت و ضد عفونی حوضچه های پرورشی، ادوات کار، وسایل نقلیه و افراد ورودی به کارگاه از اهمیت زیادی در مدیریت بهداشتی مزارع پرورش ماهی برخوردار است.
در این وبینارها کارشناسان، محققین این پژوهشکده، سایر پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی شرکت داشتند، در انتها به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داده شد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code