به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به نقل از خبرگزاری فارس، اقدام به برگزاری جلسه مناظره در خصوص ماهی تیلاپیا در کشور نمود. در این مناظره آقایان دکتر مصطفی شریف روحانی، استاد پژوهشی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و دکتر غلامرضا رفیعی استاد دانشگاه تهران به عنوان موافق و آقایان دکتر ایگدری استاد دانشکده منابع طبیعی تهران و دکتر فراهانی دانشجوی پسا دکتری به عنوان مخالف به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.
دکتر شریف روحانی ضمن دفاع از عملکرد موسسه در خصوص معرفی گونه ارزشمند تیلاپیای نیل به صنعت آبزی پروری کشور به بیان روند تصمیم سازی در این حوزه از سال 1387 با مجوز و نظارت کامل سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی کشور پرداخت و تدوین بسته تحقیق، آموزش و ترویج این گونه را یک اقدام موثر در توسعه پایدار این صنعت در کشور معرفی نمود.
دستیابی به دانش فنی تولید تیلاپیای تک جنس، تولید متراکم تیلاپیا در سیستم های گلخانه ای با روش بیوفلاک، فرمولاسیون خوراک اقتصادی با پروتئین پائین برای اقتصادی شدن تولید و چندین دستاورد ارزشمند دیگر را رهاورد محققین موسسه در راستای تحقق توسعه پایدار صنعت تیلاپیا در کشور معرفی نمود.
همچنین ایشان تاکید کرد با توجه به شرایط تغییر اقلیم جهانی و کاهش شدید منابع آبی کشور انتخاب این گونه که دومین گونه آبزی پرورشی جهان با حدود 7 میلیون تن تولید می باشد، اجتناب ناپذیر است. هم اکنون از منظر جغرافیای جانوری، کشور در محاصره تیلاپیا است و کلیه کشورهای همسایه اعم از روسیه، آذربایجان، ترکمنستان، پاکستان، ترکیه، عراق، کویت، امارات، بحرین و قطر غیر از افغانستان مبادرت به پرورش تیلاپیا نموده اند.
بدیهی است همکاری سازمان محیط زیست و مدیریت سازمان شیلات ایران به عنوان متولی توسعه آبزی پروری نقش مهمی در توقف توسعه زیرزمینی و برقراری روند توسعه پایدار تیلاپیای نیل در کشور داشته و به تحقق تولید پایدار منجر خواهد شد.
دکتر رفیعی استاد دانشگاه تهران نیز در موافقت با تیلاپیا اشاره داشت که دیدگاه صرف حفاظتی از طرف طرفداران محیط زیست فقط به ممنوعیت یک گونه نباید محدود شود و اقدامات اساسی چون پیشگیری از آلودگی رودخانه ها و منابع آبی و تامین حقابه زیست محیطی آنها را مهم و تاثیر گذارتر قلمداد نمود. ایشان معتقد است به راحتی می توان نسبت به پرورش متراکم تیلاپیا بدون هرگونه مخاطره زیست محیطی اقدام نمود. ضمناً سلامت گوشت تیلاپیا مورد تائید FDA بوده و مصرف آن به ویژه برای کودکان، زنان باردار و افراد سالخورده توصیه شده است.
آقای دکتر ایگدری از مخالفین تیلاپیا آمار تولیدات جهانی تیلاپیا را غیر واقعی قلمداد نموده ! و معتقدند نباید از توسعه تولیدات بومی غافل شد و به هر بهایی شکم مردم را سیر کرد و اصولاً تفکر بهره بردار با اکولوژیست متفاوت است.
آقای دکتر فراهانی نیزاز مخالفین تیلاپیا بیان نمودکه کشور پتانسیل کنترل این گونه را نداشته و احتمال ورود آن به آبهای جاری وجود دارد. ایشان همچنین اشاره کرد حتی اگر به تولید تیلاپیا هم دست یابیم مانند قزل آلایی که تولید می کنیم بدلیل درصد بالای باقیمانده داروئی روی دستمان می ماند و تاکید نمود تحقیقات باید روی گونه های بومی کارکرده و آنها را به تولید انبوه برساند. طبق ضوابط نروژ و کانادا پرورش تیلاپیای ماده عقیم توصیه شده ولی پرورش تیلاپیای نر بدلیل خوی تهاجمی به هیچوجه توصیه نشده است.  
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code