به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در آغاز جلسه، دکتر بهمنی ضمن خیرمقدم به حاضران، گفت : قطعا امروز روز مبارکی برای خانواده شیلات کشور خواهد بود و بدون شک برون داد آن می تواند به فعالیت های اثربخش و پیشبرد بهتر اهداف کلان شیلاتی منجر شود.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور،  با اشاره به اینکه مهندس حسینی، یکی از جوان ترین مسئولان سازمان شیلات ایران به شمار می رود که با انرژی مضاعفی سکان مدیریت این سازمان را به عهده گرفته است، افزود: در صنعت شیلات، سه حوزه آبزی پروری، صید و صیادی و فرآوری اصلی ترین بخش های مجموعه است و با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، نگاه فرآیندی به این عرصه می تواند خروجی های قابل قبولی را ارائه داده و پکیج های کاربردی را برای بهره برداران شیلاتی عرضه کند.
دکتر بهمنی، عنوان کرد: اگرچه طی سال های گذشته، به دلایل خاصی مجموعه شیلات و تحقیقات، نقش آفرینی حاکمیتی کمتری داشته، اما با همکاری دو مجموعه اجرا و تحقیقات و نیز استفاده از ظرفیت های موجود، می توان جایگاه واقعی را به این خانواده بزرگ برگرداند تا عواقب مطلوب آن، به ارتقای اقتصادی و معیشتی بهره برداران و صیادان منجر شود.
موضوعاتی مانند بهره وری از آب و استفاده از منابع آب های دریایی، پرورش ماهی در قفس، صید و صیادی، حفاظت از ذخایر و ارزیابی آن، هزینه های بالای نگهداری و تعمیر ناوگان تحقیقاتی، اصلاح نژاد گونه های مختلف و مبهم بودن میزان صید غیرمجاز، از دیگر مواردی بود که دکتر بهمنی به آنها اشاره کرد.
دکتر بهمنی، با بیان اینکه در مقوله تخم چشم زده قزل آلای رنگین کمان، جلسات مختلفی با اتحادیه ها و بخش خصوصی برگزار شده، عنوان کرد: متاسفانه تاکنون این بحث ها به نتیجه نرسیده و بخش خصوصی برای همکاری در این زمینه پیش قدم نشده است. این در حالی است که با توجه به قوانین موجود، مرکز یاسوج که به طور تخصصی در حیطه اصلاح نژاد فعالیت می کند، می تواند قراردادی 20 ساله برای همکاری با بخش خصوصی داشته باشد.
به گفته وی، امروز اگر میگوی تولید شده در کشور به بالای 57هزار تن می رسد، مرهون تلاش های بی وقفه محققان در راستای معرفی میگوی وانامی به صنعت است که این مهم در دهه 80 انجام گرفت. در همین زمینه، قرار است 50 هزار قطعه میگوی مولد ژاپنیکوس که اتفاقا گونه بومی خلیج فارس هم هست، به کشور وارد تا در کنار میگوی وانامی بعد از انجام تحقیقات لازم، به صنعت پرورش معرفی شود.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، با ابراز امیدواری از اینکه تمام مسائل مطرح شده با همکاری بخش اجرا و تحقیقات، قابل حل است، گفت: با توجه به بحث طرح تحول کشاورزی با رویکرد جدید، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، آمادگی خود را برای هرگونه همکاری با سازمان شیلات ایران برای رسیدن به اهداف ابلاغ شده از طرف وزارتخانه، اعلام می دارد.
در ادامه مهندس حسینی، ضمن تقدیر از دکتر بهمنی به دلیل نگاه ویژه به بخش شیلات، گفت: هر کجا که فعالیت های اجرا و تحقیقات، به هم گره خورد، اقدامات انجام شده به موفقیت رسید و جهشی را در تولید رقم زد. اما وقتی که این ارتباط دوسویه به سردی رفت، جایگاه حکمرانی خانواد شیلات نیز افول یافت.
معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران، با بیان شعار سال و ترجمان آن در صنعت شیلات، افزود: امروز به تغییر وسیع در ریل گذاری و رویکردهای انتخاب شده داریم. به عنوان مثال باید صنعت شیلات را از حالت سنتی خارج کرده و به سمت صنعتی شدن سوق دهیم، همچنین حرکت به سمت تطبیق با اقلیم و گره نزدن تمام شیلات به صید و صیادی باید در دستور کار قرار بگیرد. بنابراین توسعه دریامحور باید سرلوحه کار ما باشد.
وی تاکید کرد: هیچ کدام از این اهداف، به نتیجه نخواهد رسید مگر اینکه در بخش علمی و دانشی تحول ایجاد کنیم. به همین دلیل لزوم استفاده از نتایج تحقیقاتی محققان، امروز بیش از پیش احساس می شود.
استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی، ضرورت ورود فناوری به بخش های مختلف، ارتقای مدیریت دانش و ترویج آن و تاکید بر همکاری و هم افزایی بیشتر بین دو مجموعه، از دیگر مواردی بود که مهندس حسینی به آنها اشاره کرد.
سپس مهندس رستم پور، از سازمان شیلات ایران، گفت: اگر دغدغه بخش اجرا و تحقیقات، مشترک باشد، تمام مشکلات، قابل حل است. زیرا شیلات به تنهایی نمی تواند نیازهای بهره برداران را برطرف کند و باید از ظرفیت های علمی و دانشی در این حیطه استفاده کرد. ضمن اینکه هر کدام از محققان مانند یک برند هستند که پتانسیلی قوی محسوب می شوند.
در ادامه مهندس بهشتیان، از سازمان شیلات ایران، از مدیریت ذخایر و مسائل برون سازمانی به عنوان دو مسئولیت خطیر سازمان شیلات ایران نام برد و بر این نکته تاکید کرد که باید تمام فعالیت ها بر پایه یافته های علمی و تحقیقاتی باشد.
مهندس افراسیابی، از سازمان شیلات ایران در ادامه، به تولید 200 هزار تنی ماهی قزل آلا در کشور اشاره کرد و معتقد بود که این تولید با توجه به ظرفیت های موجود و دانشی که فراهم آمده می تواند به بیش از 700 هزار تن نیز برسد.
کاهش 75 درصدی واردات تخم چشم زده طی سال های گذشته، لزوم افزایش ارتباط با بهره برداران و ارتقای توان بخش ترویج و توجه بیشتر به مولدسازی میگو برای کاهش واردات، از دیگر مسائلی بود که مهندس افراسیابی مطرح کرد.
سپس دکتر حافظیه معاون پژوهش و فناوری موسسه، گزارش مبسوطی از مهمترین فعالیت های انجام شده توسط محققان علوم شیلاتی کشور را تشریح کرد. ماموریت های اصلی موسسه، برخورداری از 80 آزمایشگاه معتمد در استان های مختلف، پروژه های اصلاح نژادی کپور و به گزینی های انجام گرفته، بهره گیری از مکانیزاسیون، معرفی گونه های جدید به صنعت آبزی پروری، تولید حدود 300 عدد مولد ماهی سی باس تا پایان سال جاری، تولید ماهیان عقیم، ایجاد تنوع گونه ای با گونه های بومی برای پرورش ماهی در قفس، آماده بودن پکیج تولید ماهی صبیتی برای قفس، پرورش ماهی آزاد دریای خزر در قفس، تولید نخستین جفت ماهی سوکلا در سال جاری، ایجاد بانک ژن گونه های مختلف، تولید دو سویه پروبیوتیک میگو، تولید واکسن و کیت های تشخیصی، هدفگذاری برای تولید 20 هزار تن ماهی خاویاری، پرورش تیلاپیا در سیستم گلخانه ای، تولید غذای فرموله بیوفلاک، آغاز گام دوم تولید قزل آلا و ،SPF و واگذاری آن به بخش خصوصی و امضای قرارداد با شرکت 21 بیضا جهت تولید محصولات فرآوری شیلاتی از اصلی ترین مسائلی بود که دکتر حافظیه، در مورد آنها توضیح داد.
وی در ارتباط با چالش های صنعت شیلات، از توسعه نقطه ای پرورش ماهی در قفس انتقاد و بر لزوم تشکیل کنسرسیوم در این بخش، تاکید کرد. دکتر حافظیه همچنین، تولید خاویار در مزارع را خطری برای خدشه دار شدن شهرت برند خاویار ایرانی در جهان دانست و رهاسازی ماهی آزاد در رودخانه ها را منوط به توان اکولوژیک منطقه قلمداد کرد.
در ادامه دکتر تقوی مشاور موسسه، گفت تحقیقات می تواند برای سازمان شیلات ایران یک نقطه قوت و بازوی علمی باشد. وی دست نیافتن به برخی اهداف را به دلیل عدم تامین اعتبارات لازم دانست و بر لزوم توجه به مردم ساحل نشین و صیادان، تاکید کرد.
مشخص شدن میزان صید ماهیان بالغ و نابالغ به طور دقیق، توضیح در مورد گشت های تحقیقاتی، امکان آزاد شدن صید لابستر، انجام پروژه های مختلف در صید و صیادی، آغاز پروژه های اقتصادی و اجتماعی در موسسه، برقراری ارتباط موثرتر با دانشگاه ها و اشاره به انجام پروژه زیست سنجی که می تواند به عنوان ابزاری مهم برای سازمان شیلات ایران باشد، از موارد دیگری بود که دکتر تقوی به آنها اشاره کرد.
سپس مهندس نادری، از سازمان شیلات ایران، بر لزوم مدیریت بهره برداری تاکید و محدودیت ها و موانع آن را تشریح کرد. وی همچنین تغییر نگاه اجرا و تحقیقات برای کیفی شدن و ایجاد ارزش افزوده بیشتر از صید را با استفاده از یافته های علمی و تحقیقاتی، لازم دانست.
جمع بندی:
مهندس حسینی در جمع بندی مسائل مطرح شده، گفت: باید از ظرفیت های یونیدو که اعتباری بین المللی دارد، بیش از گذشته استفاده کرد.
لحاظ کردن نماینده تحقیقات شیلات در سفرهای استانی، نقش موثر تحقیقات در افزایش صادرات به ویژه صادرات علم و فناوری به کشورهای منطقه، ارتباط بیشتر با بخش خصوصی و تقویت آن، در دستور قرار گرفتن آزاد سازی صید لابستر، تولید خوراک ارزان و جایگزینی آن با پروتئین های با قیمت کمتر، استفاده بیشتر از مروجان جهت تبادل علم و دانش و آموزش به بهره برداران، استفاده از آب های شور و لب شور و غیرمتعارف، از مهمترین اولویت هایی است که مهندس حسینی از آن ها پرده برداشت.
سپس دکتر بهمنی، بر لزوم تشکیل کارگروه های تخصصی آبزی پروری و صید و صیادی تاکید کرد و از برگزاری رویداد کسب و کار شیلاتی با همکاری شرکت های دانش بنیان بخش خصوصی، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان شیلات ایران و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری خبر داد و بر آینده پژوهش شیلات در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، اشاره کرد.
دکتر بهمنی، از مسئولان سازمان شیلات ایران خواست تا برای فراهم شدن پایلوت های تحقیقاتی و همکاری بخش خصوصی در این زمینه، با موسسه همراهی کرده و بسته های تشویقی جهت انجام این همکاری برای بخش خصوصی تدوین شود.
لازم به ذکر است در این جلسه که در محل موسسه برگزار شد، مدیران ارشد سازمان شیلات ایران، معاونان و روسای بخش های مختلف موسسه نیز حضور داشتند و به تبادل نظر پرداختند.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code