شنبه بیست و هفنم فروردین 1401 

دومین بازدید سال 1401 طرح یاوران تولید مركز تحقیقات ماهیان سردآبی کشور_ تنکابن

روز سه ‌شنبه 23 فروردین 1401 یکی از اعضای تیم یاوران تولید مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی کشور- تنکابن ضمن عزیمت به روستای گیل ‌کلا شهرستان چالوس و بازدید از مزرعه پرورش ماهیان خاویاری با مدیریت خانم حیدریان توصیه ‌های فنی مورد نیاز را به مزرعه ‌دار ارائه نمود.
اخبار مهم سایت | بازدید: 562 مرتبه | 0 نظر
به ‌گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی کشور_ تنکابن، در این بازدید دکتر میثم عرفانی، محقق معین این مرکز در بخش شیلات مرکز جهاد کشاورزی مرزن آباد شهرستان چالوس و عضو کمیته شیلات و آبزیان محققان معین، پیرو برنامه‌ ریزی قبلی و پس از انجام هماهنگی‌های لازم با مهندس خزایی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چالوس به همراه خانم ‌ها‌ مهندس حیدر‌پور و مهندس محمودی کارشناس مسئول ترویج و کارشناس پهنه این شهرستان، به مزرعه پرورش ماهیان خاویاری با مدیریت خانم حیدریان واقع در روستای گیل‌ کلا عزیمت نمودند و در خصوص شرایط موجود و ظرفیت‌ های پرورشی مباحث مختلفی مطرح شد.
مزرعه با ظرفیت اسمی 5 تن و ظرفیت فعلی تقریباً 1 تن (1000 عدد فیل ماهی با میانگین وزرنی 1 کیلوگرم) متشکل از 6 عدد حوضچه 8 ضلعی که 4 حوضچه آن فعال و هر حوضچه با حجم تقریبی 35 متر مکعب و عمق تقریبی 2 متر با ورودی و خروجی مجزا و مجهز به سیستم هوادهی می ‌باشد. منبع آب این مزرعه یک حلقه چاه با دبی تقریباً 10 لیتر بر ثانیه و مجهز به سیستم برگشت آب، 2 عدد حوضچه بایوفیلتر (جهت حذف ترکیبات نیتروژنی آب)، حوضچه رسوب ‌گیر، برج هوادهی و یک دستگاه موتور ژنراتور بود. تغذیه ماهیان با استفاده از غذای شرکت بهدانه و طبق جدول غذادهی ماهیان خاویاری انجام می‌ شود. با توجه به عدم وجود تلفات و مشکل طی 5 ماه ماهی دار کردن حوضچه ‌ها از هیچ نوع ماده ضد عفونی کننده استفاده نشد. از مزیت ‌های مهم این مزرعه، مدیریت خوب در سیفون کردن حوضچه ‌ها (2-3 بار در روز)، نظارت و پایش منظم بر میزان مصرف و یا عدم مصرف غذا توسط ماهی، دارا بودن 2 عدد حوضچه بایوفیلتر (جهت حذف ترکیبات نیتروژنی آب) و تمیز کردن منظم (هر دو هفته یک بار) این حوضچه ‌ها می‌باشد.
گفتنی ‌است در این بازدید مشکلات عمده مشاهده شده شامل موارد زیر بود:
- فقدان دماسنج (حتی معمولی)  و عدم سنجش روزانه دمای آب
- عدم سنجش منظم فاکتورهای مهم فیزیکی و شیمیایی آب
- فقدان دستگاه درام فیلتر جهت حذف ذرات معلق در آب
در پایان بازدید توصیه‌های فنی زیر ارائه گردید:
- تهیه دماسنج معمولی (الکلی یا جیوه‌ای) و سنجش و ثبت روزانه دمای آب جهت مدیریت میزان غذای مصرفی ماهیان در طول دوره پرورش
- سنجش منظم فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی آب توسط کارشناس مربوطه
- استفاده از نمک برای ضد عفونی ماهیان جهت پیشگیری از بیماری
- تهیه دستگاه درام فیلتر جهت حذف ذرات معلق در آب با توجه به برگشت 80 درصدی آب در مزرعه
- تهیه و نصب دستگاه‌های اکسیژن‌ ساز و ازن‌ ساز جهت افزایش اکسیژن محلول و ضد عفونی آب با هدف افزایش تراکم در واحد سطح و بهره ‌وری بیشتر از امکانات موجود در مزرعه
اثربخشی بازدید:
جهت ارائه نظر در خصوص اثرسنجی بازدید می‌بایست شرایطی فراهم گردد که تیم محققان معین از ابتدا تا پایان هر دوره تولید در فواصل زمانی معین از مزارع مورد نظر بازدید نموده تا بتوانند اثربخشی حضور خود و توصیه‌های ارائه شده را ارزیابی نمایند.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code