به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر بهمنی با اشاره به جلسه شورای عالی تحقیقات با حضور دکتر خیام نکوئی، گفت: با توجه به شعار امسال، وظیفه خطیری به گردن مجموعه های تحقیقاتی، از جمله موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور است. به همین منظور با توجه به نوع مدیریت موسسه مبنی بر استفاده از خرد جمعی و نظرخواهی از همکاران، جلسه ای مشترک برای انتقال دستورات و خط مشی سازمان به همکاران برگزار کردیم.
وی، با اشاره به عملکرد 5 ماهه مدیریت دکتر خیام نکوئی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، افزود: موضوع تغییر رویکرد سازمان در ارتباط با به کارگیری نیروهای توانمندی که بازنشسته می شوند. جذب نیروهای غیرهیات علمی در آینده ای نزدیک، پیگیری برای تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر شرکتی، ارتقای مدارک تحصیلی و پذیرش آنها بر اساس ارزیابی موسسات، ضرورت حفظ اراضی متعلق به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از مهمترین موارد انجام شده طی مدیریت دکتر خیام نکوئی است.
وی، با بیان اینکه دکتر خیام نکوئی، معتقد است بسیاری از بحث های مطرح شده حکم بخشنامه را دارند و اختیار به موسسات داده شده، عنوان کرد: سال 1401 یک فرصت کم نظیر برای ایفای نقش مجموعه سازمان تحقیقات محسوب می شود بنابراین به نوعی موسسات اختیار دارند که مسائل را به پیش ببرند. به همین دلیل سال جاری، سال سرنوشت تات خواهد بود. همچنین به طور ویژه، عملکرد امسال موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، تعیین کننده جایگاه سال های آتی ما در کشور خواهد بود..
به گفته دکتر بهمنی، اولویت ها باید با معاونت های اجرایی وزارتخانه همسو و همگام و اتحادیه ها، دانشگاه ها و بخش خصوصی نیز در این مسیر همراه و هماهنگ شوند. بنابراین لازم است خط مشی همکاری با مجموعه های مرتبط مانند سازمان دامپزشکی، سازمان شیلات ایران، بخش خصوصی، محیط زیست مشخص شود.
دکتر بهمنی، معتقد است: اگرچه موسسات در کمیته های علمی فنی در بسیاری از موارد به دنبال حل مشکلات بهره برداران هستند. اما باید مشکلات را به گونه ای برطرف کرد که گرهی از مسائل کشور باز شود. در سال 1401 محور ارزیابی موسسات پروژه محور نخواهد بود، بلکه ملاک اصلی، خروجی های آنها است.
این مقام مسئول، ادامه داد: امسال باید سال نقش آفرینی محققان، بخش ترویج و انتقال یافته ها باشد. بنابراین لازم است همکاران در مراکز و پژوهشکده ها فرمتی تعیین کنند که هر محقق چه نقش آفرینی ای می تواند داشته باشد؟ و در نهایت چه ساختاری می شود برای موسسه شکل داد؟ محققان آزاد هستند که با بخش خصوصی یا دانشگاه ها در راستای سیاست های سازمان، وارد همکاری شوند. برای محققانی که پا پیش بگذارند و وارد عمل شوند، فرش قرمز پهن می کنیم و برای ارتقای مادی و معنوی آنها از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.
دکتر بهمنی، دراولویت قرار دادن نگاه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مبنی بر برخورداری پروژه ها از یک ساختار اجتماعی اقتصادی اثربخش، گفت: همه مراکز و پژوهشکده ها باید حداقل فصلی یکبار نشست مشترک با کلیه نخبگان در دانشگاه، شیلات، بخش خصوصی، اتحادیه ها و حتی مخالفان خود داشته باشند؛ چراکه انتقاد منطقی، بسیار سازنده است. به عبارتی، باید مراکز و پژوهشکده های ما مکان رفت و آمد اتحادیه ها و بخش خصوصی باشند.
وی با اشاره به اینکه در سال جاری لازم است بخش زیادی از انرژی را روی تجاری سازی و کسب درآمدهای دانشی بگذاریم، گفت: امسال باید سال دغدغه مندی همه ما باشد و همه خود را مسئول بدانیم و کمک کنیم نقش موثری را داشته باشیم. دکتر خیام نکویی نیز معتقد است امسال باید سال آرایش جدید تیم مدیریتی، علمی و عملکردی موسسات باشد. بنابراین در سال جاری اثربخشی ما باید به صورت کمی باشد یعنی ببینیم چند ریال در تولید نقش داریم.
دکتر بهمنی با تاکید بر اینکه همکاران موسسه دچار چالش اهداف نشوند، افزود: باید تک تک ما کارآمد باشیم. تا بتوانیم حرکتی را انجام دهیم و خروجی اثربخشی داشته باشیم. در این زمینه کاهش واردات، افزایش صادرات و افزایش بهره وری، مبنای اهداف ما را تشکیل می دهد.
در ادامه دکتر شریف روحانی، مشاور موسسه، با ابراز امیدواری از ابلاغیه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، و درخواست برای رفع آیین نامه های دست و پا گیر برای محققان، گفت: ما 8 موضوع کلی داریم که قفس و معرفی سوکلا و ماهی آزاد به قفس، موضوع تیلاپیا، اصلاح نژاد گونه های قزل آلا، میگو و کپور، ایجاد ارزش افزوده برای تون ماهیان، توسعه سیستم بایوفلاک، موضوع واکسن، پروبیوتیک و تنوع محصول از جمله آنها هستند. اگر این موضوعات مورد توافق همه همکاران قرار بگیرد و امکانات برای پژوهش در مورد آنها وجود داشته باشد، بسیاری از مشکلات حل می شوند.
سپس دکتر تقوی، مشاور موسسه، گفت: موسسات تحقیقاتی زمینه ساز تولید اشتغال و ثروت سازی هستند. اعتبارها و نحوه تخصیص آن، اولویت بندی موضوعات، نحوه تصویب و پیگیری پروژه ها از نظر میزان اثربخشی، اهمیت کیفیت بروندادها نسبت به تعدادشان، بازگشت اعتبار و جایگاه موسسه به تناسب تجربه بیش از صد سالی که دارد، از دیگر موضوعاتی بود که دکتر تقوی به آنها اشاره کرد.
دکتر حسین زاده، معاون ترویج و انتقال یافته های علمی موسسه نیز، عنوان کرد: باید محصول تولید شده قابل رقابت در بازار باشد. در این مسیر نخست باید مسئله یابی انجام گرفته و سپس به سمت حل مسئله رفت. ما آمادگی داریم در این زمینه آموزش ها، توانمندسازی ها و حمایت از همکاران برای توسعه تکنیک های تجاری سازی را در اختیار همکاران بگذاریم. البته ارائه بسته های تشویقی برای محققانی که چنین دستاوردهایی دارند نیز ضروری است.
سپس دکتر حافظیه، معاون پژوهش و فناوری موسسه، مسیر مشخص شده توسط سازمان را بسیار منطقی قلمداد کرد و افزود: می توان از پروژه هایی که پیش از این انجام شده، با رویکردی جدید، بروندادهایی را استخراج کرد که مشکلی را حل از بخش شیلات، حل کند. البته باید برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت به اختیار موسسه واگذار شود.
در ادامه، دکتر قائدنیا معاون برنامه ریزی و امور پشتیبانی موسسه، عنوان کرد: سعی می شود سهم اعتبار تحقیقات با توجه به کسری بودجه بیشتر شود. اما لازم است که از همکاری بخش خصوصی در اجرای پروژه ها یاری گرفت.
سپس دیگر همکاران ستاد، مراکز و پژوهشکده ها که به صورت وبیناری در جلسه حضور داشتند، پیشنهادات و نظرات خود را عنوان کردند.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code