سه شنبه بیست و هفنم اردیبهشت  1401 

برگزاری دومین جلسه برنامه موسسه در ارتباط با تحقق شعار سال

دومین جلسه برنامه موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، جهت تحقق شعار تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین در سالن جلسات و به صورت حضور و وبیناری برگزار شد.
اخبار مهم سایت | بازدید: 691 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در ابتدای جلسه مراکز و پژوهشکده های تابعه موسسه، هر یک به طور جداگانه دستاوردهای شاخص خود را در زمینه TRL  که طی چند سال اخیر اتفاق افتاده، مطرح کرده و در مورد آنها توضیح مختصری دادند.
تولید ماهی سوف سفید در وان های فایبرگلاس، مولد سازی و پرورش ماهی آزاد نسل سوم در قفس های مستقر در سواحل دریای کاسپین، تولید آنتی بادی پلی کلونال علیه ویروس سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی، دستیابی به دانش فنی تولید کیت تشخیص بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی، تکثیر و تعیین بیونرماتیو تکثیر ماهی کپور معمولی نژاد تاتا در شرایط آب و هوایی استان گیلان، پرورش متراکم تک گونه ای بچه ماهی سفید تا وزن 20 گرم در استخرهای خاکی، خالص سازی و ایجاد بانک میکروجلبک، تهیه برگر ماهی بدون روکش حاوی آنتی اکسیدان، مولد سازی ماهی سوف سفید نسل یک، تولید کنسانتره میکروجلبک و تولید آنتی اکسیدان از ضایعات ماهی، از مهمترین دستاوردهای پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی بود که دکتر صیاد بورانی به آنها اشاره کرد.
تکثیر ماهی صبیتی، معرفی 3 گونه ماهی کپور هندی به صنعت آبزی پروری کشور، تولید واکسن پلی والان باکتریایی در ماهیان دریایی، تولید جیره غذایی ماهیان دریایی، دستیابی به زی فن پرورش ماهیان خاویاری در خوزستان، تولید واکسن کشته آئروموناس هیدروفیلا در فاز نیمه صنعتی و جایگزینی کنجاله کنجد به جای سویای وارداتی در ترکیب غذایی فرموله کپور معمولی، دستاوردهای پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور بود که دکتر هوشمند درباره آنها توضیح داد.
تولید مولدین عاری از بیماری میگوی وانامی، ساخت کیت مولتی پلکس تشخیص بیماری ویروسی لکه سفید میگو، ساخت جیره گیاهی میگوی وانامی پرورشی، ساخت جیره مراحل لاروی میگوی وانامی پرورشی، ساخت جیره قبل از برداشت میگوی پرورشی برای کنترل عارضه سرقرمزی، طراحی و ایجاد سیستم مداربسته میگوی وانامی، تکثیر و پرورش کرم پری نرئیس، تولید عصاره جلبک های Padina و Sargassum جهت پیشگیری از بیماری لکه سفید میگوی سفید هندی و ساخت سازی مناسب تخم ریزی و بازسازی ذخیره ماهی مرکب، از جمله دستاوردهای پژوهشکده میگوی کشور محسوب می شود که دکتر دشتیان نسب، آنها را تشریح کرد.
دانش فنی بیوتکنیک تکثیر و پرورش لارو خیار دریایی، دانش فنی تولید انبوه صدف خوراکی، دانش فنی تکثیر شقایق ماهی، دانش فنی تکثیر ماهی صافی، ارتقای تولید میگوی پرورشی از طریق اعمال استانداردهای فنی، ارتقای تولید ماهی در قفس های پرورشی از طریق اعمال استانداردهای فنی،تهیه سیلاژ از اندامهای باقیمانده تون ماهیان، تولید فرآورده بیولوژیک از جلبک های قرمز گراسیلاریا در خلیج فارس و دریای عمان، اثر سیتوتوکسیک عصاره نوعی اسفنج Lophonlaeivistylus، اثر ضدباکتری نوعی اسفنج و اثر ضدقارچ نوع دیگری از اسفنج، از جمله دستاوردهای پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان به شمار می رود که دکتر مرتضوی به آنها اشاره کرد.
در ادامه، دکتر جلیلی رئیس مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان – یونیدو، استفاده از قسمت های خاص ماهی کپور نقره ای برای تولید فیله مرغوب کم استخوان، تولید سوسیس ماهی، تولید بستنی ماهی، تولید کنسرو کوفته از گوشت چرخ کرده ماهی کپور نقره ای، تولید خمیر ماهی آماده مصرف از گوشت ماهیان پرورشی، تولید پودر سوپ ماهی، تولید اشترودل (نان مغزدار از ماهیان، تولید کره رژیمی با استفاده از ژلاتین ماهی، تولید کیلکای سوخاری با لعاب های مختلف، تولید برگر تلفیقی از گوشت آبزیان، تولید انواع فراورده های خشک طعم دار کیلکا ماهیان، تولید کلوچه ماهی، تولید سس از میگوی ریز تالاب انزلی، تولید ژلاتین و استخراج آن را از مهمترین دستاوردهای مرکز متبوع خود برشمرد.
دکتر نصراله زاده رئیس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر، دستاوردهای چند سال اخیر این پژوهشکده را اینچنین عنوان کرد: دستیابی به دانش فنی تولید پیتون از ضایعات ماهی به منظور استفاده در فرمولاسیون، بهینه سازی تولید امگا 3 از روغن ماهی کیلکا، تولید بیوسیلاژ از ضایعات ماهی، استفاده از باکتری ها به منظور بهینه سازی استخرهای ماهیان گرمابی و تولید واکسن.
عناوینی مانند مایع نگهدارنده آرتمیا، استفاده از ویتامین E به منظور افزایش مدت نگهداری آرتمیای منجمد، محلول افزایش دهنده مدت زمان ماندگاری فیله ماهی قزل آلای رنگین کمان، تولید ماهی غنی ساز آرتمیا با توان داخلی کشور، تولید فیش برگر از گوشت ماهی سیم سد ارس، تولید آرتمیا در استخرهای عایق بندی شده به عنوان مشاغل خرد خانوار، از دستاوردهای ذکر شده توسط دکتر نکوئی فرد در ارتباط با مرکز تحقیقات آرتمیای کشور بود.
دانش فنی تکثیر مصنوعی و تولید انبوه بچه ماهی کفال خاکستری، تکثیر مصنوعی و نیمه مصنوعی گربه ماهی باله بادبانی، تکثیر مصنوعی ماهی پنگوسی گیاهخوار و تولید انبوه بچه ماهی، تولید بچه ماهی مقاوم ماهی پنگوسی با استفاده از غنی سازی غذای زنده، تکثیر مصنوعی ماهی شارک دم قرمز و تولید انبوه بچه ماهی، پرورش متراکم قزل آلای رنگین کمان با جیره فرموله شده متراکم از دستاوردهای مرکز تحقیقات گرگان بود که دکتر آقایی مقدم به آنها اشاره کرد.
دکتر صلاحی، رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی یاسوج، گفت: تولید محلول رقیق کننده بومی اسپرم جهت بهبود عملیات تکثیر ماهی قزل آلای رنگین کمان، استحصال تخم ماهی قزل آلای رنگین کمان به روش پنئوماتیک و تولید مولد نر تغییر جنسیت یافته از ماهی قزل آلای رنگین کمان تک جنس وارداتی از دستاوردهای این مرکز است.
در ادامه دکتر محسنی معاون پژوهش و فناوری انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری، تولید و ارائه دانش فنی سوپر مکمل 0401 رشد و ارتقای سیستم ایمنی، تولید جیره اقتصادی فیلماهی با جایگزینی مخلوظی از منابع پروتئین گیاهی و جانوری به جای پودر ماهی، تولید کرم پرتار نرئیس، تولید پروبیوتیک های اختصاصی ماهیان خاویاری، کار برد آویشن شیرازی در کنترل آلودگی های قارچی، تولید نتایج ماده تاسماهی سیبری، تولید دورگه برتر در تاسماهیان، تولید کود سبز از آزولا، ایجاد مسیر امن جهت بالا بردن کیفیت و کمیت بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری، تولید آنالوگ هورمون LHRH، استحصال خاویار به روش زنده، زنده نگهداشتن مولدین طبیعی ماهیان خاویاری  پس از تکثیر مصنوعی، استفاده از سیست دکپسوله آرتمیا در افزایش رشد و بازماندگی لارو فیلماهی را از اهم دستاوردهای انستیتو نام برد.
در ادامه دکتر میرزایی معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور چابهار، گفت: زمان تخم ریزی و طول بلوغ خیار دریایی در استان سیستان و بلوچستان، استخراج آلژینات از جلبک قهوه ای دریایی، دانش فنی کشت، پرورش و برداشت سویه بومی جلبک دونالیلا سالینا در آبهای ساحلی دریای عمان، پرورش توام ماهی شیزوتراکس زارودنی با کپورماهیان چینی، پرورش توام میگوی وانامی با ماهی کفال در استخرهای خاکی پرورش میگو، پرورش جلبک های دریایی جنس های سارگاسوم، اولوا و گراسیلاریا، پرواربندی شاه میگو در استخرهای بتونی یا فایبرگلاس، بیوتکنیک نرسری میگو در سیستم متراکم با مشارکت بخش خصوصی و بیوتکنیک تکثیر خیار دریایی، از دستاوردهای این مرکز به شمار می رود.
سپس مهندس تکریمی، مشاور موسسه در مورد نوآوری های دانش بنیان اشتغال آفرین در شیلات، مطالبی را عنوان کرد. وی، با اشاره به اینکه یکی از حیطه های مغفول مانده، بحث بازار است، افزود: تسهیل فرایندهای واگذاری دستاوردها به بخش خصوصی و برگزاری دوره های آموزشی چگونگی ارتباط با مشتری بسیار مهم است.
وی پس از تعریف استارتاپ، عنوان کرد: رویداد نوآوری های دانش بنیان اشتغال آفرین در شیلات، علاوه بر تبعیت از مبانی رویداد استارتاپ ویکند، به جهت برنامه پسا رویداد، ضمن توسعه و ارتقای ایده در مسیر دانش بنیان و آماده سازی تیم جهت ورود به بازار، فرصت بهره مندی از ظرفیت های سرمایه گذاری، ساختارهای تامین سرمایه برای ادامه فعالیت تیم به عنوان استارتاپ و یا واگذاری و یا مشارکت با فعالان اقتصادی را پیگیری خواهد کرد.
شناسایی و شبکه سازی ایده پردازان، تسهیل ارتباط و نظام مند شدن تعامل فعالان اکوسیستم نوآوری و شیلاتی، توسعه همکاری فعالان بخش با نوآوران، ایجاد اعتماد در فعالان شیلاتی برای بهبود ضریب نفوذ فناوری در کسب و کارهای شیلاتی و تسهیل تعامل محققان و پژوهشگران شیلاتی با فعالان زیست بوم نوآوری و ترویج پژوهش های ثروت آفرین، از اهداف رویداد نوآوری های دانش بنیان اشتغال آفرین در شیلات است، که مهندس تکریمی به آنها اشاره کرد.
وی، ضمن توضیح مفصل برنامه های اجرایی رویداد، در ارتباط با محورهای رویداد گفت: تکثیر و پرورش آبزیان، صید و صیادی و دریانوردی، فرآوری و بسته بندی آبزیان، تجارت و صادرات آبزیان، تغذیه، بهداشت و صنایع جانبی، فرآورده های آرایشی، بهداشتی و دارویی قابل استحصال از آبزیان و فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسب و کارهای شیلاتی مهمترین محورهای رویداد به شمار می رود.
هزینه های رویداد، چگونگی برگزاری، مکان برگزاری، اقدامات و لوازم مورد نیاز برای برگزاری این رویداد و دستاوردهای آن از دیگر مواردی بود که مهندس تکریمی در ارتباط با این دوره، عنوان کرد.
در ادامه دکتر ولدان رئیس پارك علم و فناوری كشاورزی و منابع طبیعی كشور، ضمن تشکر از دکتر بهمنی، در ارتباط با ارائه مراکز و پژوهشکده ها گفت: در ارائه دستاوردها همه همکاران همفکر هستند و برای این موضوع ساعت ها وقت گذاشته اند. اما نباید فراموش کرد که ابتدا باید مشتری محصول مورد نظر را پیدا کنیم. به عبارتی قبل از انجام تحقیق، نیاز سنجی و آینده پژوهی صورت گیرد تا به سهولت محصول وارد بازار شود.
وی با بیان تفاوت تکنولوژی و بسته تکنولوژی، عنوان کرد: انتقال تکنولوژی دشوار اما انتقال بسته آن که تمام جوانب را در نظر گرفته، آسان است. به همین منظور بهتر است در تدوین پروژه ها از ظرفیت متخصصان اقتصادی سازمان نیز استفاده شود.
دکتر ولدان در ارتباط با ماتریس TRL و MRL توضیحاتی را ارائه و ادامه داد: گروه مخاطب از سرمایه گذار گرفته تا شرکت دانش بنیان، گوناگون بوده و برحسب تنوع مخاطب، روش کار پژوهشگران نیز متفاوت خواهد بود. برخی دستاوردهای ارائه شده شاید تکنولوژی نباشد و واژه TRL مناسب آنها نیست.
وی تاکید کرد: توقع از مراکز و پژوهشکده ها TRL بالا نیست، بلکه محققان بیشتر باید در بخش پژوهشی و ایده پردازی فعالیت داشته باشند.
دکتر ولدان، با تشکر از مهندس تکریمی و دکتر دادگر، در مورد رویداد، گفت: نظام نخبه پروری در کشور اشتباه است و موسسات تحقیقاتی بهتر است به سمت کشف نخبه ها پیش بروند. زیرا نخبگان از کنار مسائل، راحت عبور نمی کنند. بنابراین پیدا کردن چنین جامعه ای در حوزه تحقیقاتی، بسیار مهم است. هدف از برگزاری چنین رویدادهایی یافتن نخبگان آن حوزه بوده و حتی می توان به سمت نخبه پروری نیز از سنین پایین حرکت کرد.
وی، با بیان اینکه در حوزه تحقیقات، کمتر آینده پژوهی انجام گرفته، مطرح کرد: فهرستی از اولویت های تحقیقاتی وجود ندارد و به همین خاطر عمده مشکل شرکت های دانش بنیان، ورود به بازار است.
به گفته دکتر ولدان، استارتاپ ویکند، اگر در کنار دیگر رویدادهای مشابه خود قرار بگیرد ارزشمند است. پیشنهاد می شود از لحاظ زمانی، گسترده تر از استارتاپ پیش بروید تا منتورینگ کسب و کار طی آن صورت گیرد. استفاده از متخصصان بازار و کسب و کار در کنار اعضای هیات علمی بسیار مفید خواهد بود. همچنین باید در نظر داشت ماهیت ایده پرداز با سرمایه گذار متفاوت است و منطقی است که ایده پرداز درگیر مسائل پیچیده تولید نشود و بنگاه اقتصادی هم از نتایج این ایده استفاده کند.
وی در پایان، گفت: تعداد شرکت های دانش بنیان کشاورزی، طبق دستور وزارت جهاد کشاورزی، باید 5 برابر شود که یکی از الزامات آن برگزاری همین رویدادها است.
دکتر بهمنی رئیس موسسه در جمع بندی این جلسه، ضمن قدردانی از همکاران مراکز و پژوهشکده های تابعه گفت: ما در برنامه تحول جهادی وزیر جهاد کشاورزی، همه مراکز را مکلف کردیم تا به سمت تحقق آن برنامه حرکت و تلاش کنند. موسسه در جلسات خود رویکرد و الزاماتی را با سازمان شیلات ایران مطرح نمود که برای تحقق برنامه ها لازم و ضروری است. این برنامه دارای چهار محور بوده و تمام جوانب شیلات را دربر می گیرد. برگزاری رویداد، بهترین فرصت است که بتوانیم در یک مدل تخصصی این موضوع را ارائه کنیم.
وی، یکی از مهمترین اهداف برگزاری رویداد در وهله اول را افزایش ضریب نفوذ تفکر بخش تحقیقات در اجرا دانست و عنوان کرد: پژوهشکده ها و مراکز تابعه موسسه شاید به جهت تنوع شکل اجرایی شان با هم متحد نباشند اما می توانند به عنوان عاملان منتورینگ در رویداد حضور فعال داشته باشند.
دکتر بهمنی، تاکید کرد: حاصل هم اندیشی امروز، طی جلسه ای با تشکل ها و اتحادیه ها در میان گذاشته شود و در حضور آنها موضوعات مختلف بررسی گردد. از نمایندگان سازمان شیلات و دامپزشکی و نیز پژوهشکده ها یا موسساتی که ذیل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی فعالیت می کنند نیز در این زمینه دعوت به عمل آید.
لازم به ذکر است در این جلسه، معاونان، روسای بخش ها، مشاوران و رئیس حوزه موسسه نیز حضور داشتند.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code