به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در ابتدای جلسه، دکتر شریف روحانی قائم مقام موسسه، با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، گفت: برگزاری رویداد فناورانه دانش بنیان و اشتغال آفرین حوزه شیلات که با همت موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور برگزار شد، در مراحل پایانی به نتایج ارزشمندی ختم می شود که در راستای بحث جهش تولید و برنامه تحولی وزارت جهاد کشاورزی است.
دکتر شریف روحانی، تبیین الزامات و زیرساخت های لازم برای تحقق شعار سال را از مهمترین وظایف حوزه های پژوهشی دانست و با اشاره به دو رویکرد سازمان فائو مبنی بر تاب آوری در آبزی پروری و پایداری در بهره برداری از منابع آبی و ماهیگیری، عنوان کرد: این دو موضوع، باید رمز فعالیت های محققان عرصه شیلات باشد. چرا که این رویکردها جهانی هستند و باید برای آنها برنامه داشت.
این مقام مسئول، ضمن تشریح سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه، از موارد مهم آن که در عین حال با عرصه شیلات، ارتباطی تنگاتنگ دارد، نام برد. اولویت پیشرفت اقتصادی توام با عدالت، رسیدن به نرخ رشد 8 درصدی با افزایش بهره وری، موضوع امنیت غذایی، تولید حداقل 90 درصد اقلام خوراکی موردنیاز در داخل کشور همراه با حفظ و ارتقای ذخایر ژنتیکی و افزایش سلامت مواد غذایی، اصلاح الگوی کشت، استقرار نظام مدیریت یکپارچه منابع آبی، افزایش بهره وری به میزان 5 درصد در آب کشاورزی، افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش و تحقق سیاست های آمایش سرزمینی از جمله این سیاست های ابلاغی است.
در ادامه دکتر مرتضوی، رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، گزارش عملکرد پژوهشکده را طی 6 ماهه نخست سال جاری ارائه داد. تعداد 3 طرح و 21 پروژه شاخص و یک یافته قابل ترویج از جمله دستاوردهای شاخص پژوهشکده است که دکتر مرتضوی به آنها اشاره کرد.
وی با بیان اینکه 62.5 درصد طرح و پروژه های این پژوهشکده، سفارش محور هستند، افزود: در عرصه فناوری، 5 یافته قابل تجاری به ثبت رسیده و در حوزه انتشارات، 13 مقاله علمی پژوهشی داخلی و خارجی از محققان پژوهشکده طی مدت مذکور چاپ شد.
حضور در دوره و کارگاه آموزشی بین المللی داخلی، گرنت تحقیقات ملی در ارتباط با طرح سوکلا و پیگیری 4 مورد اختراعات و اکتشافات، از دیگر مواردی بود که دکتر مرتضوی از آنها پرده برداشت.
وی عنوان کرد: تولید 15 قطعه خیار دریایی و 15 سویه باکتری در بخش تولید فرآورده های بیولوژیک فناورانه، تولید 20 قطعه بچه ماهی سوکلا و یک هزار و 700 قطعه بچه میگو در بخش تولید و تکثیر هسته های اولیه آبزیان انجام گرفته است.
دکتر مرتضوی، هر یک از عناوین طرح یا پروژه های پژوهشکده را توضیح و ادامه داد: اجرای پروژه های حاکمیتی و مشتری مدار، تقویت ارتباطا ت با سازمان های اجرایی / تحقیقاتی / بخش خصوصی و تعاونی های صیادی، فعالیت های مرتبط با تولید دانش بنیان و تجاری سازی دستاوردها، ترویج یافته های علمی مستخرج از پروژه های تحقیقاتی خاتمه یافته، تقویت روابط بین الملل با تاکید بر منطقه خلیج فارس و بهبود کیفیت خدمات آزمایشگاهی از جمله رویکرد فعالیت های پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان در سال 1401 است.
وی با توضیح جدول قراردادهای پژوهشی در دست پیگیری سال 1401 و فعالیت های پژوهشی استانی، گفت: تصویب طرح سوکلا در معاونت علمی و فناروی ریاست جمهوری، دستیابی به ذخیره مولدین میگوی سفید غربی با سلامت بالا، تولید پروبیوتیک میگوی پرورشی حاوی سویه های بومی استرپتومایسس با قابلیت بازدارندگی در مقابل بیماریهای میکروبی، غربالگری و شناسایی ترکیبات طبیعی سیتوتوکسیک از قارچ های مرتبط با اسفنج های غالب خلیج فارس و تولید آنزیم لیپاز از امعاء و احشاء تون ماهیان از پروژه های جاری با بروندادهای دارای قابلیت تجاری سازی است.
دکتر مرتضوی، اضافه کرد: تکثیر وپرورش خیار دریایی اسکبرا Holothuria scabra، تولید انبوه صدف دوکفه ای خوراکی کوکولاتا Saccostrea cucullata  در دریا، تکثیر و پرورش لارو صدف  مرواريد ساز لب سیاه  Pinctada margaritifera   و تولید صدفچه، تفریخ  تخم ماهی مرکب Sepia pharaonis و پرورش نوزادان حاصله، تولید ژلاتین از ضایعات تون ماهیان، تولید فرآورده میکروبی عامل بازدارنده در مقابل عارضه لکه سیاه میگوی پرورشی، تولید فرآورده میکروبی عامل کنترل زیستی شکوفایی جلبکی مضر، کلکسیون میکروارگانیسم های زیست فعال بومی خلیج فارس و دریای عمان و تولید آنالوگ جدید داروی ضد سرطان Olivomycin A  از باکتری بومی Streptomyces sp. strain SP 85، از جمله تجاری سازی دستاوردهای پروژه های خاتمه یافته به شمار می رود.
معرفی دستاوردهای دارای قابلیت تجاری سازی در سطح استان، انوع فعالیت های پژوهشی، همکاری با مرکز نخبگان استان هرمزگان، مشارکت در برگزاری نشست های علمی تخصصی و مشارکت در کارگروه های تخصصی شیلاتی استان هرمزگان، از دیگر مواردی بود که دکتر مرتضوی به آنها اشاره کرد.
در ادامه وی، چالش های پیش روی پژوهشکده را نام برد و به پیش بینی دستاوردهای سال 1401 پرداخت.
به گفته دکتر مرتضوی، برگزاری 57 نفر روز مزرعه، برگزاری 736 نفر روز کارگاه آموزشی ترویجی، 240 نفر ساعت بازدید ترویجی در طرح یاوران تولید و ایجاد یک سایت الگویی ترویجی، از مهمترین دستاوردهای ترویجی این پژوهشکده است.
وی پس از تشریح اقدامات انجام شده درخصوص مدیریت فناوری و ارتباط با صنعت، به توضیح درآمد ناشی از فروش دانش فنی و طرح های اشتغالزایی منتج از اجرای طرح های تحقیقاتی، پرداخت و در پایان مشکلات پیش روی پژوهشکده را نام برد.
دکتر حافظیه، معاون پژوهش و فناوری موسسه، ضمن تشکر از دکتر مرتضوی، بر لزوم تاسیس شرکت دانش بنیان توسط آن مجموعه، تاکید کرد و گفت: طبق اعلام وزیر جهاد کشاورزی، باید شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی به ویژه بخش شیلات تقویت شوند.
توجه بیشتر به پروژه های تحقیقی ترویجی، انجام بیشتر فعالیت های مشترک با دیگر مجموعه ها و توجه به دستور رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی مبنی بر پاسخگویی به نیازهای بخش اجرا از دیگر مواردی بود که دکتر حافظیه بر آنها تاکید کرد.
در ادامه دکتر تقوی مشاور موسسه، دکتر حسینزاده معاون ترویج و انتقال یافته های علمی و دکتر قائدنیا معاون برنامه ریزی و پشتیبانی موسسه نیز نظرات و پیشنهادات خود را عنوان کردند.
سپس دکتر بهمنی رئیس موسسه، بر اثربخش بودن بروندادها و متناسب بودن آن با نیازهای بخش خصوصی، تاکید کرد و گفت: با تشکیل شورای راهبردی تحقیقات شیلات، همکاری های موسسه با سازمان شیلات ایران نزدیک تر از گذشته خواهد شد.
وی، در ارتباط با هزینه شناورهای تحقیقاتی فردوس و گیلان، سخنانی را مطرح و ابراز امیدواری کرد که بتوان ردیف های اعتباری ویژه برای آن جذب کرد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code