به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر نصراله زاده رئیس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر، گفت: 3 طرح شاخص، 16 پروژه شاخص و 3 گزارش نهایی فرورست دار در کارنامه پژوهشکده طی 6 ماهه نخست سال جاری به ثبت رسیده است.
وی، افزود: در این میان 7 پروژه بنیادی، 6 پروژه کاربردی توسعه ای و 3 پروژه کاربردی فناورانه وجود دارد که در نهایت دستیابی به 3 فناوری قابل تجاری حاصل تلاش محققان پژوهشکده است.
چاپ 16 مقاله علمی پژوهشی معتبر داخلی و خارجی، چاپ یک کتاب معتبر، چاپ یک مقاله علمی ترویجی، حضور در یک کنفرانس و یک اجلاس معتبر بین المللی، از دیگر فعالیت های این پژوهشکده به شمار می رود که دکتر نصراله زاده به آنها اشاره کرد.
وی پس از تشریح پروژه ها و طرح های این پژوهشکده، در ارتباط با پیش بینی دستاورد سال 1401، عنوان کرد: بذر واکسن کشته سه گانه استرپتوکوکوزیس، یرسینوزیس و لاکتوکوکوزیس به منظور استفاده در ماهی قزل آلا، دستیابی به دانش فنی کود ارگانیک از ضایعات ماهی قزل آلا و کپور و دستیابی به دانش فنی عصاره نانو کپسوله گیاه آقطی به منظور استفاده در آبزی پروری، سه دستاوردی است که پیش بینی می شود در سال جاری دستیابی به آنها مقدور باشد.
به گفته دکتر نصراله زاده، برگزاری دو کارگاه آموزشی ترویجی، برگزاری 3 دوره آموزش کارشناسان پهنه، یک نشست با اتحادیه ها و برگزاری یک کارگروه ترویج، از فعالیت های ترویجی این پژوهشکده به شمار می رود.
دکتر بهمنی رئیس موسسه، پیگیری بحث صید کیلکا در اعماق دریای خزر و مشارکت برای انجام گشت ها در این خصوص، مطالعات خزری با استفاده از تمام مراکز تحقیقاتی، دانشگاه ها و حتی دستگاه های خارج از وزارتخانه با محوریت پژوهشکده اکولوژی دریای خزر و تعیین تکلیف کشتی گیلان را برای پژوهشکده ضروری دانست.
وی، با اشاره به تشکیل شورای راهبردی تحقیقات شیلات، گفت: در این راستا مقرر شده که 70 درصد پروژه های تحقیقاتی موسسات در راستای رفع نیازهای بخش اجرا و پاسخگویی به معضلات مطرح شده باشد. بنابراین پژوهشکده ساری هم باید در بحث های مختلف این حوزه ورود کند.
بررسی آلودگی ها در سه استان شمالی و رودخانه ها، تعیین تکلیف واکسن، کود ارگانیک و... نیز از دیگر مواردی بود که دکتر بهمنی ضرورت پیگیری آن را برای پژوهشکده ساری مهم دانست.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code