به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر شناور ماسوله رئیس انستیتو بین المللی تحقیقات ماهیان خاویاری – رشت، گفت: 3 طرح شاخص، 35 پروژه شاخص، 6 گزارش نهایی فروست دار، یک یافته قابل ترویج و 6 یافته در مرحله داوری، از جمله اهم فعالیت های انستیتو به شمار می رود که در این میان، 33 پروژه کاربردی توسعه ای و 2 پروژه کاربردی فناورانه است.
وی، افزود: چاپ 12 مقاله علمی پژوهشی معتبر داخلی و خارجی، چاپ یک مقاله علمی ترویجی، شرکت در یک کنفرانس معتبر بین المللی، حضور در 3 دوره کارگاه آموزشی بین المللی داخلی، 2 مورد ارتباط با سازمان ها و کنوانسیون های بین المللی و یک مورد فرصت پژوهشی و مطالعاتی از دیگر دستاوردهای انستیتو بین المللی تحقیقات ماهیان خاویاری، محسوب می شود.
طرح بررسی اثرات پروبیوتیک های اختصاصی روی فاکتورهای رشد، خونشناسی، بیوشیمیایی و ایمنی تاسماهیان پرورشی و طرح بررسی امکان ایجاد راهروی امن جایگزین رودخانه سفید رود برای رها کردن بچه ماهیان خاویاری در سواحل جنوبی دریای خزر-استان گیلان، دو دستاورد مهم انستیتو در 6 ماهه نخست سال جاری است که دکتر شناور ماسوله به آنها اشاره کرد.
وی، ادامه داد: آموزش 50 نفر روز در قالب روز مزرعه، آموزش 330 نفر روز در قالب کارگاه آموزشی ترویجی و برگزاری یک جلسه کارگروه ترویجی، از دستاوردهای ترویجی انستیتو به شمار می رود.
بررسی عادت پذیری لارو ماهیان خاویاری (تاسماهی ایرانی، ازون برون، فیل ماهی و سیبری) در زمان تغذیه از غذای زنده (لارو شیرونومیده و زی توده آرتمیا) به غذای کنسانتره، بررسی عادت پذیری لارو فیل ماهی (Huso huso) در زمان تغذیه از غذاهای زنده شیرونومیده و بیومس آرتمیا به غذای کنسانتره، بررسی عادت پذیری لارو تاس ماهی ایرانی در زمان تغذیه از غذاهای زنده (لارو شیرونومیده و بیومس آرتمیا) به غذای کنسانتره، بررسی عادت پذیری لارو تاسماهی سیبری در زمان تغذیه از غذاهای زنده (لارو شیرونومیده و بیومس آرتمیا)، طرح جامع افزايش راندمان کمي و کيفي توليد بچه ماهيان خاوياري در کشور (فاز اول فيل ماهي) و استحصال خاویار از مولدین زنده ماهیان خاویاری به روش زنده با بکارگیری روش ریزبرش مجرای تخمک بر، بخشی از عناوین طرح یا پروژه هایی بود که دکتر شناور ماسوله به آنها اشاره کرد.
دکتر حافظیه معاون پژوهش و فناوری موسسه، گفت: لازم است جهت گیری برنامه های انستیتو در راستای توسعه ماهیان خاویاری باشد تا به اهداف تعیین شده (تولید 20 هزار تن گوشت و 100 تن خاویار) در سال های آتی برسیم.
در ادامه دکتر بهمنی رئیس موسسه، کیفیت تولید خاویار پرورشی بسیار بااهمیت دانست تا برند خاویار ایران دچار مشکل نشود. بنابراین ضروری است انستیتو برای این موضوع با همکاری مجموعه های بین المللی استانداردهایی را تعیین کند. همچنین لازم است از تجربیات خوبی که روس ها و چینی ها در این زمینه دارند استفاده شود تا شاهد اثربخشی بیشتر انستیتو در سطح ملی باشیم.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code