سه شنبه بیست و چهارم آبان 1401 

سخنرانی علمی در پژوهشکده اکولوژی دریای خزر_ ساری

سخنرانی علمی با عنوان "بیماری ناشی ازهرپس ویروس ماهی کوی (Koi Herpes Virus) بیماری ویروسی اختصاصی در ماهیان کپور پرورشی" توسط دکتر مریم قیاسی، عضو هیئت علمی پژوهشکده برگزار شد.
اخبار مهم سایت | بازدید: 678 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر_ ساری، سخنرانی علمی با عنوان "بیماری ناشی ازهرپس ویروس ماهی کوی (Koi Herpes Virus) بیماری ویروسی اختصاصی در ماهیان کپور پرورشی" به صورت وبیناری در سالن کنفرانس پژوهشکده توسط دکتر مریم قیاسی برگزار شد.
خلاصه این سخنرانی به شرح زیر است:
عامل این بیماری از خانواده آلوهرپس ویریده Alloherpesviridae بوده و در این خانواده سه ویروس بیماریزا در ماهیان کپور وجود دارد که شامل: (CyHV1) ویروس آبله کپور یا ویروس پاپیلوما ماهی،(CyHV2) ویروس بافت نکروز بافت خونساز در ماهی قرمز و (CyHV3) ویروس هرپس ماهی کوی هستند. این بیماری اولین بار در سال 1998 در اسرائیل و آمریکا گزارش شد. به تدریج این بیماری در کشورهای مختلف دنیا در اروپا، آسیا، امریکا و جنوب قاره آفریقا نیز گزارش شد. بر اساس بررسی های انجام شده توسط بخش بهداشت و بیماری های آبزیان پژوهشکده، این بیماری با علایم واضح بالینی در فروردین 1398 (در دمای 19 – 17 درجه سانتیگراد) در یکی از آببندان های کیاکلا اتفاق افتاد. در بهار 1400 این بیماری به سرعت در مزارع پرورش ماهیان گرمابی شهرهای ساری، بابل، آمل، قائمشهر، سیمرغ و محمود آباد فراگیر و موجب تلفات سنگین گردید. با توجه به مشکلاتی که این بیماری در سطح استان ایجاد کرده است در این مجموعه تلاش گردید تا  به مطالبی چون توانایی بقا ویروس در محیط، راه سرایت و محل استقرار ویروس، مراحل حساس سنی به بیماری، روش های انتقال، گستردگی بروز بیماری در دنیا، نقش شرایط محیطی در بروز و شدت بیماری، علایم بالینی و ضایعات پاتولوژیک و روش های کنترل و پیشگیری در کوتاه و دراز مدت جهت آگاهی علاقه مندان پرداخته شود.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code