به گزارش روابط عمومی پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور، دکتر صیادبورانی، رئیس پژوهشکده آبزی پروری آب‌های داخلی کشور در گفتگو با ایرنا  از دستیابی به فن تکثیر و پرورش بیش از ۲۰ گونه از آبزیان در سواحل گیلان طی چند سال اخیر خبر داد و گفت: این پژوهشکده آمادگی دارد این تکنیک‌ها را در صورت راغب بودن بخش خصوصی در اختیار آنها قرار دهد.
محمد صیاد بورانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عنوان کرد: اردک‌ماهی از گونه‌هایی است که در زمینه تکثیر آن موفقیت‌هایی حاصل شده، تکثیر ماهی اسبله هم انجام گرفته اما هنوز تکثیر مصنوعی ماهی سس سرگنده، ماهی ماش با همه تلاش ها در ۱۰ سال اخیر انجام نشده است که باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: این پژوهشکده ،مطالعاتی در مورد ماش ماهی و سَس ماهی انجام داده و پروژه ای برای تهیه بانک ژن سس ماهی دارد و هم اکنون بالغ بر ۳۵ عدد از این ماهیان را در ایستگاه تحقیقاتی فومن تگ‌گذاری و ثبت کرده است.
وی عنوان کرد: امسال هم تکثیر ماهی سس بصورت آزمایشی وارد فاز عملیاتی می شود. به گفته وی، در مورد مولدسازی ماهی ماش نیز در دهه های پیش محققان پژوهشکده برنامه هایی را اجرا کردند که کافی نبوده و نیاز به کار و تکمیل بیشتر دارد و با توجه به وضعیت جدید، پروژه‌های تکمیلی بر روی این ماهی سس در دستور کار قرار دارد.
صیاد بورانی اضافه کرد: بیوتکنیک تکثیر سوف حاجی طرخان نیز سالها پیش بدست آمده بود که با استفاده از این تکنیک چندین هزار قطعه از این ماهی در تالاب انزلی رهاسازی شد و این ماهی به سفره های مردم برگشت و در سبد غذایی صیادان منطقه دیده شد.
وی گفت: رهاسازی این ماهیان گوشت خوار باید بر اساس ظرفیت تالاب انزلی انجام شود چون این رهاسازی بیش از ظرفیت این گونه‌ها روی سایر انواع ماهی ها تاثیر گذار است.
اعلام رودخانه خاله سرا به عنوان رودخانه سبز
رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور یکی دیگر از تحقیقات انجام شده را پژوهش در خصوص هچری‌های ساحلی (مرحله نوزادگاهی) عنوان کرد و افزود : این پژوهش با مشارکت اتحادیه های تعاونی پره ساحلی، سازمان شیلات ایران، اداره کل شیلات گیلان و پژوهشکده آبزی پروری و شورای محل و ادارات منطقه انجام شد و شرکت های تعاونی های پره صیادی در استخرهای هچری اقدام به تکثیر نیمه طبیعی ماهیان استخوانی می کنند و بچه ماهی تولید شده به وسیله همان پره ها رهاسازی می شود.
صیاد بورانی تصریح کرد: رهاسازی این بچه ماهیان در کنار رودخانه های پره‌های صیادی به حفظ و بازسازی ذخایر کمک کرده و از سوی دیگر مشارکت جامعه بهره بردار را در بازسازی ذخایر نشان می دهد. وی با اشاره به اهمیت حفظ تنوع ژنتیکی تاکید کرد : تکثیر نیمه طبیعی در گیلان از سال ۹۴ آغاز شد و رودخانه خاله سرای تالش با کمک شیلات گیلان، شورای محل و شرکت های تعاونی پره برای تکثیر طبیعی ماهی سفید آماده شد که مولدهای ماهی سفید بالای ۱.۵ کیلو به سمت این رودخانه گسیل شده تا در رودخانه به طور طبیعی تکثیر شوند. وی رودخانه خاله سرا را رودخانه الگویی برای تکثیر طبیعی ماهی سفید در گیلان اعلام کرد و افزود : بچه ماهیان تولید شده از لارو ماهی تا نیم گرم در این رودخانه مشاهده شده است و پیشنهاد داده ایم که این روند در سایر رودخانه ها هم ادامه یابد.
رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور بیان کرد: تکثیر طبیعی و نیمه طبیعی در ارتقا تنوع ژنتیکی نقش داشته و زمینه را برای استفاده از همه گروه های وزنی در امر تکثیر فراهم می کند که تنوع بانک های ژنی را بدنبال دارد. وی اضافه کرد : ماهی سفید از ماهیان اقتصادی و منحصر به فردی است که عمدتا در سواحل ایرانی دریای خزر وجود دارد(به ندرت در آذربایجان هم دیده می شود) که می بایست ذخایر آن در دریا برای استفاده مردم حفظ و پاسداری شود.
ارتقای بهره وری آب در آبزی پروری
صیاد بورانی اضافه کرد : با توجه به تنش های آبی کشور، پژوهشکده بدنبال ارتقای بهره وری آب در آبزی پروری است و باید از حداقل آب بالاترین بهره وری را داشت. وی افزود : پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی به عنوان مسئول پنل ماهیان گرم آبی رویداد کارآفرینی نوآورانه دانش بنیان و اشتغال آفرین حوزه شیلات در این حوزه ورود کرد تا بتواند از ظرفیت شرکت های دانش بنیان، دانشگاهیان، محققان و سایر دستگاههای مرتبط جهت رفع نیازهای فناورانه بهره برداران استفاده نموده و حلقه اتصال شرکت های دانش بنیان با بهره برداران و بخش خصوصی باشد.
صیاد بورانی تاکید کرد: پرورش دهندگان باید بتوانند با استفاده از تکنیک هایی که ارائه می شود به سود دهی برسند و در مزارع خود آب کمتر و باکیفیت تری استفاده کنند.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code