به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی کشور، دکتر لشگری رئیس این مرکز به دعوت سازمان ملی بهره وری ایران و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، در همایش نوآوری بهره‌ور در حوزه کشاورزی که توسط سازمان ملی بهره وری ایران، با همکاری استانداری مازندران، سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش ‌بنیان ریاست جمهوری و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و با حضور مقامات دولتی، مسئولین استانی، مراکز تحقیقاتی استان، شرکت‌های دانش ‌بنیان، دانشگاهیان و فعالان صنعت کشاورزی به میزبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در سالن آمفی تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری برگزار شد، شرکت نمود. در این همایش به ترتیب دکتر تیموری‌ یانسری، رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری؛ دکتر محبی، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مازندران؛ دکتر زارعی، نماینده مردم شهرستانهای ساری و میاندورود و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی؛ دکتر خیام‌ نکویی، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی؛ دکتر پیشوایی، رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران و دکتر حسینی‌پور، استاندار مازندران به ایراد سخنرانی پرداختند.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه مسائل کشور ما کم نیست و امروزه مهمترین ابر چالش در کشور ما و دنیا منابع آب است، اظهار کرد: امروز غذا یک سلاح است که استکبار برای سلطه بر کشورها از آن استفاده می کند. وی با اشاره به اینکه مسأله امنیت غذایی مسأله درجه یک کشور است و باید با این موضوع به عنوان مهمترین دغدغه برخورد کرد، گفت: امنیت غذایی یعنی دسترسی آحاد مردم به غذای کافی، سالم، مغذی و حلال در طول دوره زندگی که باید فراهم، اقتصادی و سلامت باشد. ایشان با بیان اینکه هر چه به جلو می‌رویم محدودیت منابع ما بیشتر و اهمیت امنیت غذایی بیشتر می‌شود، گفت: دانشگاه‌ها باید برای افزایش تولید و بهره‌وری مأموریت پیدا کنند که در این‌ صورت می‌توانیم صادرکننده بسیاری از محصولات کشاورزی باشیم. معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: از طریق انقلاب بهره‌وری با ابزار علم و فناوری و منطبق با آب قابل برنامه ‌ریزی می‌توان به امنیت غذایی دست پیدا کرد. وی با اشاره به اینکه ضریب خودکفایی کشور در حال حاضر ۸۰ درصد است و در افق ۱۴۳۰ با جمعیت ۱۰۳ میلیون نفر به ۱۸۰ میلیون تن تولید غذا نیاز داریم، اضافه کرد: ۵۱ سال از بحث الگوی کشت در کشور می‌گذرد و پس از انقلاب ده ها بار در کشور مطرح شد اما عملیاتی نشد ولی در دولت سیزدهم در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تدوین و در شورای عالی آب به ریاست رئیس جمهور تصویب شد. دکتر خیام نکویی در ادامه بیان داشت: غذا باید برای مردم ارزان شود که از طریق فناوری و بهره‌ وری قابل تحقق است، اگر الگوی کشت به درستی در استان‌ها اجرا شود سالانه ۲.۲ میلیون دلار صرفه‌جویی خواهد شد. وی همچنین خاطرنشان کرد: ما به دنبال امنیت غذایی نیستیم بلکه خواهان حاکمیت و اقتدار غذایی هستیم، الگوی کشت دو بال دارد که شامل انقلاب بهره ‌وری و پایداری تولید است. انقلاب بهره‌ وری نیازمند دانش و فناوری است که از طریق آموزش و ترویج منجر به کاهش خلأ عملکرد خواهد شد. پایداری تولید نیز نیازمند ایجاد مطلوبیت از طریق منابع مالی است که منجر به تقویت مزیت ‌های نسبی و اقتصادی محصولات منتخب خواهد شد. وی با اشاره به اینکه ۷ وزارتخانه درگیر تولید غذا هستند که در طرح الگوی کشت به آن توجه شد و در استان ‌ها، استاندار مسئول و مدیر اجرای الگوی کشت است و پیاده ‌سازی نظام نوآوری، مهمترین راهکار تحقق امنیت غذایی پایدار است، گفت: کل تولید استان مازندران ۷.۵ میلیون تن است که با اجرای الگوی کشت یک‌ میلیون تن افزایش تولید خواهیم داشت. وی اضافه کرد: بین ۳ تا ۱۱ برابر بین میانگین عملکرد و عملکرد کشاورزان نمونه خلأ وجود دارد که این شکاف از طریق نوآوری بهره‌ وری قابل پر کردن است. معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، افزود: طرح دانشگاه معین بهره‌ وری در استان راه‌ اندازی شود تا به ارتقاء بهره ‌وری کمک کند و حوزه کشاورزی می‌تواند به عنوان یک پیشران در این عرصه ورود پیدا کند.
استاندار مازندران گفت: تمام فرایند تولید تا مصرف محصولات کشاورزی باید شناسنامه‌ دار، مشخص و قابل ردیابی باشد. دکتر حسینی ‌پور اظهار کرد: با توجه به سهم ۲.۵ درصدی بهره ‌وری از رشد اقتصادی ۸ درصدی استان، همایش نوآوری بهره ‌ور در حوزه کشاورزی برگزار شد تا با بهره ‌گیری از الگوی کشت استان، نرخ رشد اقتصادی استان را محقق کنیم. استاندار مازندران با بیان اینکه جهان آینده جهان رقابت است و چاره ‌ای جز افزایش کیفیت محصولات نداریم تا بتوانیم در عرصه رقابت باقی بمانیم، افزود: در کشاورزی هم باید افزایش کیفیت محصولات را داشته باشیم تا در بازارهای جهانی حضورمان را تداوم بخشیم. دکتر حسینی پور، با بیان اینکه مازندران از دیرباز مهد تولید کشاورزی بوده و هست و امروز محور امنیت غذایی کشور و در پی دستیابی به اقتدار غذایی است، ادامه داد: گفتمان غالب بهره ‌وری باید وظیفه اصلی همه مدیران و مسئولان باشد و جوانان و نخبگان هم پیشتاز این عرصه هستند. وی اظهار کرد: امید دادن به جوانان و کشاورزان می‌تواند ما را در تحقق امنیت و اقتدار غذایی کمک کند و در حکمرانی غذای دنیا نقش خودمان را ایفا کنیم. حسینی ‌پور اضافه کرد: همه مازندرانی‌ها باید دلسوز استان باشند و در هر جایگاهی که هستند و مسئولیتی که دارند از طریق دانش ‌بنیان و پژوهش و تحقیقات به افزایش بهره‌ وری کمک کنند. وی گفت: در مازندران ستاد رشد اقتصادی تشکیل و همایش فرصت‌ های سرمایه ‌گذاری برگزار شد و شاهد سرازیری سرمایه‌ گذاری به استان هستیم که قطعا در افزایش بهره‌ وری مؤثر خواهد بود.
در ادامه نیازهای فناورانه حوزه کشاورزی توسط دکتر کشوری، عضو دبیرخانه رویداد نوآوری بهره‌ ور در حوزه کشاورزی، ارائه گردید.
در پایان همایش دکتر خیام‌ نکویی، دکتر حسینی ‌پور، دکتر زارعی، مهندس عنایتی کلیجی (رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران)، دکتر پیشوایی و دکتر محبی از سند اصلاح الگوی کشت محصولات کشاورزی استان مازندران رونمایی کردند. همچنین در حاشیه همایش، نمایشگاه توانمندی و محصولات شرکت ‌های دانش ‌بنیان و فناور حوزه کشاورزی استان مازندران برپا گردید.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code