به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، اولین کنفرانس ملی «دیپلماسی و چالش های فرامرزی زیست محیطی»، روز یکشنبه هفتم  اسفند 1401 با حضور دکتر محمد حسن شیخ الاسلامی، رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه و دکترعلی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست، خانم تاج بخش رئیس سازمان هواشناسی، دکتر نجفی معاون بین الملل و حقوقی و جمعی از استادان دانشگاه ها و پژوهشگران در محل مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد. محمد حسن شیخ الاسلامی، رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه در ابتدا در خصوص این همایش گفت: پیگیری زیست محیطی بدون همدلی و همکاری همه نهادهای دولتی ممکن نخواهد بود. بسیار خوشحالم مسیر طی شده در 6 ماهه گذشته در این زمینه سپری شد. این کنفرانس با هدف کمک به توسعه دیپلماسی زیست محیطی شکل گرفته است. افزایش سطح آگاهی عمومی و افزایش مشارکت ملی در چالش‌های زیست محیطی دیگر اهداف این همایش است. وزارت خارجه در چارچوب اهداف تعیین شده و با عنایت به فرامین مقامات عالی ایران مبنی بر نقش آفرینی وزارتخانه در مسائل زیست محیطی، ابتکار برگزاری این همایش را در دستور کار قرار داد. وی ادامه داد: نخستین کنفرانس دیپلماسی و مقابله با چالش‌های زیست محیطی با همکاری سازمان‌های مختلف برگزار می‌شود. معضلات و تبعات مربوط به تغییرات آب و هوایی و آلودگی دریایی موضوعات مهمی است که دولت سیزدهم بر حل و فصل آنان اهتمام جدی دارد. کنفرانس ملی با رویکرد آینده نگرانه و نگاه به چشم انداز فرارو در صدد ایجاد ادبیات جدیدی به منظور تحقق اهداف در سطوح مختلف مدیریتی کشور می‌باشد. وزارت خارجه و بخش های ذی ربط در راستای اهداف کنفرانس حاضر امیدوارند با هم افزایی انجام شده کنفرانسی را در سال آینده در سطوح منطقه‌ای و یا بین المللی برگزار نمایند. رئیس مرکز مطالعات در پایان ابراز امیدواری کرد که این کنفرانس گام آغازین و نقطه عطف مهمی در میز حل چالش های فرامرزی در حوزه‌های مختلف زیست محیطی باشد.
در این کنفرانس قریب پنجاه سخنران از دانشگاه ها، موسسات و مراکز پژوهشی و سازمان های اجرائی مشارکت داشته و به ارائه موضوعات گوناگون در چهار میزگرد تخصصی  این همایش یک روزه پرداختند.
چهار میزگرد تخصصی این کنفرانس ملی شامل: دیپلماسی و تغییرات آب و هوائی، دیپلماسی و راهکارهای مقابله با گرد و غبار، دیپلماسی و مدیریت پایدار رودخانه ها و منابع آبی مشترک و دیپلماسی و آلودگی های دریای کاسپین، خلیج فارس و دریای عمان بود که از موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور دکتر سید جلیل ذریه زهرا و دکتر حسن فضلی به عنوان سخنران در میزگرد آلودگی های دریای کاسپین مشارکت داشته و به ارائه سخنرانی های خود پرداختند.
دکتر ذریه زهرا  سخنرانی خود را با عنوان " نگاهی بر معضلات زیست محیطی دریاي کاسپین، راهکارها و بهره گیري از ابزارهاي دیپلماتیک موجود در رفع معضلات کنونی آن"  ارائه نمودند.
همچنین دکتر فضلی نیز سخنرانی خود را با عنوان " بررسی چالش هاي زیست محیطی و وضعیت منابع شیلاتی دریاي خزر" در میزگرد آلودگی های دریای کاسپین ارائه نمودند.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code