شنبه بیست و هفنم اسفند 1401 

انتشار گزارش سالانه 2022 تغییر اقلیم و سلامت در ژورنال LANCET

گزارش سالانه تغییر اقلیم و سلامت با عنوان "سلامتی در سایه سوخت های فسیلی" با مشارکت دکتر فریدون عوفی و دکتر مهناز ربانی ها از اعضاء هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در معتبر ترین و دومین ژورنال جهان LANCET (Impact Factor: 202.73) منتشر گردید.
اخبار مهم سایت | بازدید: 469 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، با مشارکت دکتر فریدون عوفی و دکتر مهناز ربانی ها از اعضاء هیات علمی موسسه، گزارش سالانه تغییر اقلیم و سلامت با عنوان "سلامتی در سایه سوخت های فسیلی" در LANCET (Impact Factor: 202.73) منتشر شد. این گزارش حاصل همفکری و مشارکت 99 متخصص و صاحب نظر در قالب پنج کارگروه تخصصی از 51 مرکز دانشگاهی، موسسات پژوهشی و آژانس های سازمان ملل است. انتشار این گزارش که مصادف با سی امین سالگرد تاسیس و تصویب کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد تغییر اقلیم (تغییرات آب و هوایی) (UNFCCC)  می باشد، به عنوان هفتمین گزارش سالانه تغییر اقلیم و سلامت The LANCET Countdown محسوب می شود که بر اساس تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده های نیم قرن گذشته مربوط به 43 شاخص در چهار گروه شاخص های 1) سلامت و گرمایش، 2) سلامت و رویداد های شدید آب و هوایی، 3) انتقال بیماری های عفونی در شرایط مناسب آب و هوایی، و 4) امنیت غذایی و سوء تغذیه منتشر شده است.
در این میان شاخص امنیت غذایی دریایی که از سال 2016 به عنوان یک شاخص تاثیر گذار توسط محققین ایرانی ارائه و مصوب گردید، بر اساس اطلاعات و داده های سال های 2022 – 1980 مربوط به 178 کشور در تمام حوضه های دریایی و آب های داخلی جهان (ناحیه بندی مناطق ماهیگیری فائو) به استثناء سه حوضه دریایی قطب جنوب بوده است. داده های مستخرج از FAO  برای ماهیگیری (دریایی و آب های داخلی) (Capture-based) و تولیدات آبزی پروری (Farm-based) ،  NOAA  برای درجه حرارت آب های سطحی (SST) شامل 768600 داده ، WHO برای سطح شاخص توسعه انسانی (HDI level) و محاسبه میزان مصرف سرانه ماهی و ارتباط آن با رژیم غذایی و کیفیت ماهی (دریایی و پرورشی) بر مبنای اسیدهای چرب امگا-3 برای سناریو های مختلف پیش بینی IPCC-SSP  در سال های 2030 – 2050 – 2100 ارائه گردید.
لطفا برای مطالعه نسخه اصلی مقاله، اینجا کلیک کنید.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code