به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر محمود بهمنی، با اشاره به اهمیت ویژه خلیج فارس در حوزه های اکولوژیک، زیستی و شیلاتی، گفت: با توجه به اینکه امروزه موضوعات دریا و اقیانوس ها در جهان مهم است، در برنامه هفتم توسعه کشور نیز توسعه اقتصاد دریامحور در اولویت قرار گرفته است.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، با تاکید بر ضرورت پایش های اکولوژیک و جلوگیری از آلودگی بیشتر آب های نیلگون خلیج فارس، افزود: خلیج فارس، یکی از منابع عظیم صید و تامین کننده بخش مهمی از آبزیان کشور محسوب می شود. بنابراین سلامت زیستی این منطقه، بدون شک تضمین کننده سلامت تغذیه ای جامعه را در پی خواهد داشت. به همین دلیل باید روند تغییرات زیست محیطی و امکان برنامه ریزی برای توسعه فعالیت های پایدار شیلاتی در این منطقه مد نظر کارشناسان و محققان قرار گیرد و این امر، همکاری تمام دستگاه های دخیل در حوزه، اعم از خصوصی و دولتی را می طلبد. در این راستا لازم است مستنداتی از وضعیت و شرایط خلیج فارس تهیه و به مسئولان تصمیم گیر ارائه شود.
وی، پس از تشریح انواع آلاینده هایی که می توانند آب خلیج فارس را آلوده کنند، عنوان کرد: آلاینده های حرارتی ناشی از نیروگاه ها، پالایشگاه ها و نیز آلودگی فاضلاب ها نقش مهمی در بر هم زدن تعادل و پایداری زیست محیطی خلیج فارس دارند. از طرفی، بسیاری از آلاینده های معدنی و آلی که جزو آلودگی های شیمیایی محسوب می شوند، می توانند در بدن موجودات زنده ذخیره شده و در چرخه غذایی به گردش در بیایند و در نهایت وارد بدن انسان شوند. آلاینده هایی مانند پساب صنایع، فلزات سنگین، شوینده ها، آفتکش ها و مواد رادیواکتیو، از این نوع هستند.
دکتر بهمنی، دو نوع از فلزات سنگین به نام های کادمیوم و وانادیوم را به مراتب آسیب زا تر از بقیه فلزات معرفی کرد و در توضیح این مطلب افزود: چنین فلزاتی از بعد زیستی می توانند تغییرات خاصی در بدن ماهی ایجاد کنند که به عنوان اثرات استروژنیک یا هورمونی شناخته می شوند. زیرا این مواد با اثرات ثانوی، سیستم غدد درون ریز موجود زنده دریایی را به هم ریخته و ساختار تولید مثلی و روند طبیعی زاد ولد آن را مختل می کند. به همین دلیل در برخی مواقع، در ماهیان بومی، زادآوری پایین یا تولید مثل شکننده مشاهده می شود.
وی، تصریح کرد: اگرچه تاکنون کارگروه های ویژه ای جهت کاهش ورود آلودگی به آب های خلیج فارس تشکیل شده، اما لازم است به طور جدی تر به این موضوع پرداخته و در این مسیر از محققان و دانشمندان علوم شیلاتی نیز بهره برداری شود. زیرا این افراد، تجربیات ارزنده ای در حوزه مذکور داشته که کنترل بلوم جلبکی (شکوفایی جلبکی) در سال های گذشته، یکی از آنهاست.
دکتر بهمنی، ادامه داد: با توجه به شرایط حاکم بر خلیج فارس، وقوع چنین پدیده هایی در آینده دور از انتظار نیست. بنابراین پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی و دانشگاه های جنوب کشور می توانند پیشروان مطالعات مربوط به خلیج فارس باشند.
ایجاد جزایر مصنوعی، قاچاق سوخت، رهاسازی آب توازن کشتی ها، آب شیرین کن ها و... از دیگر منابع آلاینده خلیج فارس هستند که دکتر بهمنی به آنها اشاره کرد.
وی در پایان، تاکید کرد: لازم است با تمرکز محققان بر ارائه راه حل جهت کاهش آلودگی خلیج فارس، برنامه ای اساسی و مثمر در راستای حفظ و پایداری این میراث ارزشمند، تدوین شود.
برای تماشای فیلم سخنرانی، اینجا کلیک کنید. 
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code