شنبه ششم خرداد 1402 

نخستین بازدید یاوران تولید مركز تحقیقات ماهیان سردآبی کشور در سال 1402

یکی از اعضای تیم یاوران تولید مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی کشور ضمن عزیمت به روستای یوسف آباد شهرستان تنکابن و بازدید از مزرعه سردآبی آقای نقی پور توصیه‌های فنی مورد نیاز را به مزرعه دار ارائه نمود.
اخبار مهم سایت | بازدید: 364 مرتبه | 0 نظر
به‌ گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی کشور_ تنکابن، در این بازدید دکتر سلمان ملک پور کلبادی نژاد، عضو کمیته محققان معین و تیم یاوران تولید این مرکز پیرو برنامه ریزی قبلی و پس از انجام هماهنگی های لازم با رئیس مرکز جهاد کشاورزی سلیمان آباد شهرستان تنکابن، به همراه خانم ها مهندس کاظمی و تقوی از کارشناسان پهنه آن مرکز به مزرعه پرورش ماهی سردآبی آقای نقی زاده واقع در روستای یوسف آباد عزیمت نمودند و در خصوص شرایط موجود و ظرفیت های پرورشی مباحث مختلفی مطرح شد. مزرعه با ظرفیت کل نگهداری 5 تن در بخش جنوبی روستا واقع شده است. منبع آب آن چشمه با دبی تقریبی 4 لیتر در ثانیه و میانگین دمای 18-17 درجه سانتیگراد و دارای 2 حوضچه مستطیلی به ابعاد 1/7 × 3 × 7 متر جهت نگهداری بچه ماهیان قزل آلا می باشد. در روز بازدید وزن ماهیان موجود در حوضچه ها 600-500 گرم بود. ضدعفونی حوضچه ها با استفاده از محلول آب نمک، سپس شستشوی زیاد و خشک نگه داشتن و تغذیه ماهیان با استفاده از غذای شرکت فرادانه طبق پروتکل مربوطه انجام می شود. به منظور بررسی سلامت ماهیان بعد از هماهنگی با مدیر مزرعه دو عدد از ماهیان کالبدگشایی و اندام های داخلی آنها مورد ارزیابی قرار گرفت و علیرغم کمبود امکانات مشاهده شده در مزرعه مذکور، به دلیل استفاده مناسب و منظم از حمام نمک در طول دوره پرورش برای ضد عفونی ماهیان از بروز بیماری های مختلف و مشکلات ناشی از آن جلوگیری شده است.
گفتنی ‌است در این بازدید مشکلات عمده مشاهده شده شامل موارد زیر بود:
- بی اطلاعی مدیر مزرعه از میزان دقیق دبی آب ورودی و وضعیت فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی و اکسیژن محلول در آب حوضچه ها
- افزایش دمای آب مزرعه تا حدود 22 درجه سانتی گراد
- فقدان برج و تجهیزات هوادهی
در پایان بازدید توصیه‌های فنّی زیر ارائه گردید:
- سنجش فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی آب با حضور کارشناس مربوطه
- نصب دماسنج در محل آب ورودی و خروجی مزرعه جهت ثبت روزانه دمای آب و اطلاع از میانگین تغییرات دمایی طی فصول مختلف سال که نقش مهمی در مدیریت میزان غذای مصرفی ماهیان و در نتیجه هزینه تمام شده تولید دارد.
- استفاده از برج و تجهیزات هوادهی
- تعویض منظم آب حوضچه ها و نصب توری مشبک (شید) روی حوضچه ها در ماه های گرم سال به منظور جلوگیری از افزایش دما و کمک به کاهش دمای آب
- کاهش میزان غذای روزانه در زمانی که دمای آب بالاست و غذادهی به ماهیان در صبح و عصر که دما مناسب تر است
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code