دوشنبه هشتم خرداد 1402 

سخنرانی دکتر فریدون عوفی با شعار: از توافق تا عمل، بازسازی تنوع زیستی

دکتر فریدون عوفی به عنوان یکی از سخنرانان کلیدی در همایش روز جهانی تنوع زیستی با شعار "از توافق تا عمل، بازسازی تنوع زیستی" به میزبانی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و مرجع ملی تنوع زیستی شرکت کرد.
اخبار مهم سایت | بازدید: 372 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر فریدون عوفی، عضو هیات علمی موسسه و دبیر مرجع ملی بازوی مشورتی علمی، فنی و فناوری کنوانسیون تنوع زیستی، به عنوان سخنران کلیدی با موضوع: تنوع زیستی گونه ها و بوم سازگان های ساحلی_ دریایی جنوب کشور (تقابل مدیریت حفاظت پایدار و بهره برداری ناپایدار) سخنرانی کرد. توافق نامه کنوانسیون تنوع زیستی در سطح  بین‌المللی یکی از مهمترین توافق نامه‌هایی است که در سال ۱۹۹۲ در کشور برزیل با هدف حفاظت از تنوع زیستی و بهره برداری پایدار از منابع به تصویب رسیده است. روز ۲۲ ماه مه برابر  با اول خرداد ماه به ‌عنوان روز جهانی تنوع زیستی تصویب شده است. در حال حاضر ۱۹۶ کشور در دنیا با هدف آگاهی از مسائل تنوع زیستی به این کنوانسیون پیوستند که ج. ا.  ایران در سال 1375 با تصویب مجلس شورای اسلامی به عضویت این کنوانسیون در آمد. شعار روز جهانی تنوع زیستی امسال" از توافق تا عمل: بازسازی تنوع زیستی" تعیین گردیده است. بدیهی است که حفظ تنوع زیستی با بیان مشکلات و رهنمودهای متخصصان و صاحب نظران این حوزه محقق می‌شود و همچنین نیاز است که در تصمیم‌ گیری مسئولان در برنامه هفتم توسعه به این موضوع توجه ویژه شود. در همین ارتباط دکتر فریدون عوفی سخنرانی خود را با عنوان "تنوع زیستی گونه ها و بوم سازگان های ساحلی_ دریایی جنوب کشور (تقابل مدیریت حفاظت پایدار و بهره برداری ناپایدار)" ارائه کرد. در این سخنرانی اشاره گردید که ایران با توجه به موقعیت جغرافیای زیستی در محل هم پوشانی سه منطقه Palaearctic - Ethiopis – Orientalis در فهرست هشت کشور برتر دارای تنوع زیستی در دنیا است که دو منطقه داغ تنوع زیستی (Biodiversity hotspots) ایران_ آناتولی و قفقازی بخشی از پهنه کشور را در بر گرفته اند. به همین دلیل از دیدگاه تنوع زیستی ایران کشور ثروتمندی در سطح جهان محسوب می شود. لذا حفظ و بهره‌برداری آنها اهمیت ویژه دارد و در این خصوص هر گونه برنامه ریزی و سیاست گذاری با هدف حفاظت و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی و ذخایر ارزشمند ژنتیکی مستلزم یکپارچگی در مدیریت ملی، ارائه برنامه های بلند مدت سازگاری با تغییرات اقلیم، اجرای برنامه های آموزشی، آگاه سازی و توان افزایی در تمام سطوح جامعه (از جوامع محلی و بهره برداران تا کارشناسان و متخصصان و حتی مدیران و سیاست گذاران) خواهد بود. این سرمایه بسیار با ارزش برای نسل‌های آینده علاوه بر دارا بودن ارزش‌های زیست بومی، فرهنگی و اجتماعی، در تامین و فراهم سازی امنیت غذایی کشور نقش و جایگاه ارزشمندی را دارا می باشد.
برای مطالعه متن کامل سخنرانی، اینجا کلیک کنید.
هر گونه بهره برداری و اقتباس از این نوشتار جهت انتشار منوط به کسب اجازه از نگارنده و یا موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور می باشد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code