به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در جلسه ای که با حضور معاون پژوهش و فناوری موسسه و روسای بخش ها با نمایندگان پژوهشکده کشاورزی هسته ای صورت گرفت، اطلاعاتی در ارتباط با بهره گیری از ظرفیت های هسته ای در موضوعات مختلف تحقیقات شیلات، مطرح شد که می تواند مبنای همکاری مشترک برای دو مجموعه باشد.
در ابتدا دکتر شریفیان جانشین رئیس بخش آبزی پروری، به معرفی موسسه و مراکز و پژوهشکده های تابعه آن پرداخت و ماموریت ها، اهداف و وظایف بخش آبزی پروری را تشریح کرد. وی در ادامه ارزیابی فعالیت و پیشنهاد زمینه های همکاری مشترک با پژوهشکده را توضیح داد که تامین انرژی برای کارکرد پمپ ها، اکسیژن سازها و تجهیزات دیگر، تولید حرارت برای سیستم های پرورش آبزیان و تک جنس سازی آبزیان اقتصادی از طریق تابش اشعه، از مهمترین موارد آن به شمار می رود.
سپس، دکتر سپهداری، رئیس بخش بهداشت و بیماری های آبزیان، با اشاره به پتانسیل های تحقیقاتی نیروی انسانی موسسه، به تشریح مخاطرات صنعت شیلات با نگاه دامپزشکی پرداخت.
اولویت های پژوهشی بخش متبوع، اقدامات انجام شده و در دست انجام و آینده پژوهی با نگاه توسعه پایدار از دیگر مواردی بود که دکتر سپهداری، به آنها اشاره کرد.
وی، گفت: استفاده از پرتوها به عنوان کالای تشخیصی، نشاندار کردن برخی عناصر و پاتوژن ها و دیگر مواردی که در سیستم های مدرن آبزی پروری جهان مورد توجه قرار گرفته است، می تواند بستری مناسب، جهت همکاری باشد.
در ادامه، دکتر میربخش رئیس بخش زیست فناوری و فرآوری آبزیان، ضمن معرفی این بخش و فعالیت های آن، عنوان کرد: تاکنون بیش از 30 پروژه در گروه جلبک و سایر آبزیان، بالای 60 پروژه در حوزه ماهیان گرمابی و سردآبی و بیش از 40 پروژه در راستای گروه صنایع تبدیلی انجام گرفته که حاصل تلاش های محققان عرصه شیلات در این بخش است.
معرفی مهمترین دستاوردهای بخش طی 10 سال گذشته، آزمایشگاه ها و تجهیزات موجود، معرفی بانک های ژن، معرفی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، توضیح درباره انواع کلکسیون آبزیان در شمال و جنوب کشور و یادآوری پروژه های مشترک با سازمان انرژی اتمی در سال های گذشته، از مهمترین مواردی بود که دکتر میربخش در گزارش خود ارائه داد.
وی، پیشنهاد داد: استفاده از پرتودهی و پلاسمای سرد برای افزایش ماندگاری محصولات، یافتن راهی برای ارتقای ارزش افزوده در ضایعات آبزیان، استفاده از رادیو ایزوتوپ ها به منظور حل برخی مشکلات و تولید پست بیوتیک ها با استفاده از پرتودهی، می تواند در لیست همکاری های مشترک موسسه و پژوهشکده قرار گیرد.
سپس دکتر وهاب نژاد، از بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر آبزیان، با اشاره به وظایف بخش، اثرات و پیامدهای مثبت اقدامات صورت گرفته در بخش را تشریح و شناورهای موسسه را معرفی کرد.
کاربرد رادیو ایزوتوپ های پایدار برای پایداری اکوسیستم ها و شبکه غذایی، مهمترین پیشنهادی بود که دکتر وهاب نژاد، جهت همکاری مشترک، به آن اشاره کرد.
در ادامه، دکتر پورنگ رئیس بخش اکولوژی منابع آبی، با ارائه تاریخچه ای مختصر از ارتباطات صورت گرفته پژوهشکده و سازمان های مختلف با موسسه، کاربرد ایزوتوپ ها برای تعیین سن لایه های رسوبی و استفاده از آن برای چارچوب سازی روند تغییر اقلیم را به عنوان پیشنهاد همکاری مشترک، ارائه داد.
سپس دکتر حافظیه معاون پژوهش و فناوری موسسه، با اشاره به تولید 500 هزار تنی محصولات آبزی پروری، گفت: اکنون 700 هزار تن محصول شیلاتی به واسطه صید و صیادی به بازار عرضه می شود که تلاش بر پیشی گرفتن تولید آبزی پروری بر آمار صیادی است.
وی، با این مقدمه، بر لزوم حذف یا کنترل بیماری ها در مزارع پرورشی تاکید کرد و آن را بهانه مطلوبی جهت همکاری های مشترک بین موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و پژوهشکده کشاورزی هسته ای دانست.
در پایان نیز، دکتر نیسی و دکتر شاه حسینی از نمایندگان پژوهشکده کشاورزی هسته ای، هر کدام نظرات و پیشنهادات خود را مطرح و از طرح های همکاری مشترک بین دومجموعه، حمایت کردند.
لازم به ذکر است که تشخیص و کنترل بیماری‌هاي دام، طیور و آبزیان از طریق تولید انواع رادیوواکسن و كيت‌های تشخيصي، بهبود خصوصیات کمی و کیفی آبزیان از طریق تولید ماهیان تک جنسیتی با استفاده از روش پرتوتابی گاما، کاهش آلودگی‌های میکروبی فرآورده‌های دام، طیور و آبزیان؛ افزایش سطح بهداشت و کیفیت خوراک مصرفی دام، طيور، آبزیان با استفاده از روش پرتوتابی گاما و الکترون و افزایش انبارمانی و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی از طریق کاربرد پرتو الکترون و گاما از مهمترین توانمندی های پژوهشکده کشاورزی هسته ای، به شمار می رود که می تواند زمینه ساز همکاری های مشترک با موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور باشد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code