به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در راستای سیاست های علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی سلسله نشست ‌های تخصصی راهبردی توسط بخش آبزی پروری و اصلاح نژاد آبزیان برنامه ریزی شده است. در اولین نشستی که با هماهنگی انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری و سازمان شیلات ایران برگزار شد، راهبردهای توسعه و آینده پژوهی در حوزه ماهیان خاویاری با ارائه پنج سخنرانی برگزار شد. دکتر بهمنی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در سخنرانی افتتاحیه در خصوص راهبردهای توسعه ماهیان خاویاری مطالبی را ارائه کرد (علاقه مندان می توانند برای مطالعه متن کامل سخنرانی دکتر بهمنی اینجا کلیک کنند).
سپس دکتر کرمی ‌راد مدیر کل دفتر  باز سازی ذخایر و حفاظت ژنتیکی، در زمینه برنامه های سازمان شیلات ایران توضیح داد و دکتر محسنی معاون پژوهشی انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری، پروژه ‌های تحقیقاتی انجام شده و برنامه ‌های آینده انستیتو را تشریح کرد. در ادامه دکتر عبدالحی به ضرورت اصلاح نژاد ماهیان خاویاری و مولدسازی و برنامه تکثیر بچه ماهی با کیفیت توضیحاتی را ارائه داد.
در پایان نشست، دکتر حسین‌ زاده صحافی، در جمع‌ بندی به ضرورت توجه ویژه به مباحث توسعه ماهیان خاویاری پرداخت و گفت: ایجاد کارگروه مشترک بین موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری و سازمان شیلات ایران برای ارزیابی و چگونگی ایجاد مولدسازی اصلاح نژاد ماهیان خاویاری ضروری است. همچنین به روز کردن برنامه‌های راهبردی خاویاری و راهبردهای آینده توسط انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری لازم به نظر می رسد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، به پیگیری ایجاد پایلوت پرورش ماهیان خاویاری در قفس در دریای خزر با توجه به ضرورت پرورش گونه‌های بومی در دریای خزر و ضرورت ارائه برنامه نظارت و ارزشیابی مزارع پرورشی کشور با هماهنگی سازمان شیلات ایران، تاکید کرد.
دکتر حسین زاده صحافی، با اشاره به ضرورت توجه ویژه به برند خاویار ایران و تمرکز بر پرورش گونه‌های بومی، افزود: تنظیم گری و حکمرانی در تحقق برنامه‌های توسعه‌ای پرورش ماهیان خاویاری با رویکرد استفاده از فناوری‌های نوین و توجه به کمیت و کیفیت بچه ماهیان خاویاری مورد نیاز برای پرورش از مسائل مهمی است که باید آنها را در اولویت قرار داد.
لزوم توجه به ارتباط بیشتر با دانشگاه‌ها و نهادهای علمی در برنامه‌های توسعه، لزوم توجه به ارزش افزوده خاویار، ضرورت پرداختن به آینده پژوهی در آینده نگاری با رویکرد هوشمند سازی سیستم‌ها و لزوم توجه به مباحث بهداشت و بیماری‌ها، امنیت زیستی، مهندسی آبزیان، تغذیه و مدیریت ریسک در برنامه توسعه موسسه از دیگر مواردی بود که دکتر حسین زاده صحافی، به آنها اشاره کرد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code